بررسی تحریمهای جدید آمریکا بر علیه نهادها و افراد حقیقی در نظام آخوندی

بررسی تحریمهای جدید آمریکا بر علیه نهادها و افراد حقیقی در نظام آخوندی


گفتگو با اسدالله مثنی – ۱۰ خرداد ۱۳۹۷


پیام اولین موج تحریمهای خاص حقوق بشر مردم ایران


 

 

وزارت خزانه‌داری آمریکا در جدیدترین اقدام خودش از زنجیرة تحریمها، 3نهاد و 6فرد حقیقی را که در ارتباط با سرکوب و نقض حقوق بشر مردم ایران نقش فعال دارند به لیست تحریمهای خودش اضافه کرده. ما گفتگوی امروز خودمون با اسدالله مثنی رو به همین موضوع اختصاص دادیم.

س : دولت آمریکا و مشخصاً‌ وزارت خزانه‌داری تقریباً هر هفته لیست جدیدی از افراد حقیقی و حقوقی رو به لیست افراد تحت تحریم خودش اضافه می‌کنه، اما تحریم این بار از چه ویژگی و اهمیتی برخورداره؟

 

ج: اولا این اولین بار است که گروهی از افراد حقیقی و حقوقی که در لیست تحریمها اعلام می‌شوند، اختصاصا به خاطر حقوق بشر است. البته پیشتر کنگره امریکا تشدید تحریم های رژیم در رابطه با نقض حقوق بشر را اعلام کرده بود. ولی دولت آمریکا اولین بار است، که همة مواردی که اعلام شده مشخصا به خاطر شرکت در سرکوب و سانسور و نقض حقوق بشر مردم ایران مورد تحریم قرار گرفته‌اند و این چیزی است که متأسفانه در ۴دهة گذشته بی‌سابقه است. تا حالا قدرتها و دولتهای غربی موضوع حقوق بشر و سرکوب و جنایت علیه مردم ایران را به سیاست ربط نمی‌دادند و به این که عملکرد جنایتکارانة رژیم در داخل کشور مستقیماً در ارتباط است با صدور تروریسم و دخالتهای جنایتکارانة‌ رژیم در کشورهای منطقه یک مقوله است و از سرشت ضدبشری این رژیم ناشی می‌شود، عامدانه توجهی نمی‌کردند و سرکوب مردم ایران را یک امر داخلی تلقی می‌کردند، خوشبختانه این تلقی تغییر کرده است.

علاوه بر این توالی این اعلام تحریمها خیلی قابل توجه است و حکایت از عزم جزم دولت آمریکا برای محاصرة همه جانبة سیاسی و اقتصادی رژیم است. لازم است یادآوری کنم که

از ۱۸ اردیبهشت که رئیس جمهور آمریکا خروج از برجام را اعلام کرد، یعنی طی سه هفته چند دور تحریم جدید توسط خزانه داری علیه رژیم صورت گرفته است.

از جمله ۲۰ اردیبهشت تحریم هایی علیه شبکه انتقال ارزی رژیم در خاورمیانه و بانکهای مرتبط با آن را اعلام کرد.

۲۵ اردیبهشت رئیس بانک مرکزی رژیم را در فهرست تحریم های خود قرار داد.

روز ۲۶ اردیبهشت سرکردة حز‌ب‌الشیطان لبنان را که مورد حمایت رژیم است، تحریم کرد.

روز ۲۸ اردیبهشت، وزارت دارایی آمریکا یک مسئول مالی حزب الله و نماینده آن در ایران را تحریم کرد.

روز اولخرداد، تحریم‌های جدیدی را علیه پنج فرد رژیم را که به حوثی‌های یمن کمک می‌کردند، مورد تحریم قرار داد.

در روز 3خرداد، آمریکا ۹ فرد و شرکت را به دلیل ارائه خدمات به برخی خطوط هوایی ایران تحریم‌ کرد.

و الان هم که به فاصلة‌ یک هفته این تحریمها را در ارتباط با حقوق بشر اعلام کرده.

جالب است که در این فاصله برخی کشورها مثل امارات تحریم های جداگانه ای علیه رژیم اعلام کرده‌اند.

 

س : ربط این نهادها و افراد تحریم شده به حقوق بشر چیه؟

 

ج: لابد ارتباط زندان اوین یا جنایتکاران موسوم به انصار حزب‌الله مورد سؤال شما نیست، اینها که خیلی روشن است. سؤال در مورد صدا و سیمای رژیم و افرا و نهادهای مرتبط با فضای مجازی است؛ درست است؟

این خیلی جالب است که الان دنیا به این درک رسیده که در فاشیسم مذهبی حاکم بر ایران، مثل فاشیسم هیتلری هیچ نهاد باصطلاح مدنی نیست که مستقیم یا غیرمستقیم در ارتباط با سرکوب و جنایت علیه مردم ایران نباشد، همان طور که دستگاه تبلیغاتی هیتلر را نمی‌شد از ماشین جنگی آن در نظر گرفت، در رژیم هم همین طور است صدا و سیمای رژیم و دستگاهی که در رژیم در ارتباط با فضای مجازی فعالند در ارتباط مستقیم با سرکوب و نقض حقوق بشر مردم ایران است؛ از جمله دروغ پراکنی و سانسور علیه وجوه مقاومت مردم ایران از حرکتهای اعتراضی و اعتصابهای اقشار مختلف مردم تا بخصوص علیه مقاومت سازمان یافتة‌ مردم ایران. در واقع این دستگاهها همکار و همدست دژخیمان و جلادان و غارتگران حاکم هستند؛ به عنوان نمونه شاید هموطنانمان در فضای مجازی مکالمة یک خبرنگار صدا وسیمای رژیم با رانندگان اعتصابی کامیون را دیده باشند که چطور از موضع یک مأمور وزارت اطلاعات به آنها دستور می‌داد ساکت شوند وگرنه می‌دهم ساکتتان کنند!

این دستگاههای ظاهراً تبلیغاتی، از یک طرف نمی‌گذارند اخبار و اطلاعات درست به مردم برسد و از طرف دیگر با پخش مرتب جعل و دروغ تلاش می‌کنند آنها را در اسارت نگهدراند. شعار مردمی «ننگ ما ننگ ما، صدا و سیمای ما» که مردم در مواجهه با صدا و سیما سر می‌دهند، تبلور آگاهی مردم از نقش این دستگاه منفور است.

 

س : این تحریمها چه نقشی و چه تأثیری در نقش و کارکرد اینها داره؟

 

ج: در مورد سازمان صدا و سیما این تحریمها فلج کننده است؛ چون آن را از خدمات خارجی مثل استفاده از ماهواره‌ها که تماماً خارجی است محروم می‌کند و رژیم از این طریق دیگر نمی‌تواند تبلیغات صدور ارتجاع و تروریسم خودش را پیش ببرد. تحریم رئیس آن هم چنین تأثیری دارد و چه رئیس صدا و سیما و چه فیروزآبادی به عنوان دبیرشورای عالی فضای مجازی و چه خرم آبادی به عنوان قاضی و چه آن شرکت کامپیوتری امضایشان پای هر سندی باشد، بی‌اعتبار و حتی قابل تعقیب است.

در مورد بقیه الله کرم سردمدار گروه آدمکش موسوم به انصار حزب‌الله بلافاصله بعد از اعلام تحریمهای اخیر در رسانه هّای رژیم مصاحبه کرده و مدعی شده که این تحریم هیچ تأثیری بر زندگی من نمی‌گذارد و من مراودات اقتصادی خارجی ندارم. اولا همة اینها از قبل سرکوب و غارت مردم پولهای هنگفت به چنگ آورده‌اند و مجبورند به خاطر روزی که می‌دانند در پیش است آنها را در بانکهای خارجی بگذارند یا ملک بخرند و سرمایه‌گذاری کنند که الان این کار برایشان خیلی سخت می‌شود، اما فراتر از این، موضوع سیاسی است.

همه می‌دانند که انصار حزب الله عصای دست خامنه‌ای بود و از شخص او یا از بیت او دستور میگرفت، تحریم این جماعت و سرکرده‌های آنها یک تودهنی به شخص خامنه‌ای است و او از این جماعت همواره شخصاً حمایت کرده و گفته است که تنها اینها در روز مبادا به داد رژیم می رسند. زیر ذره بین رفتن این جنایتکاران در کارایی آنها مستقیما تاثیر میگذارد و آن را فرو می‌کاهد.

 

س : چی شد که موضوع حقوق بشر هم به موضوعات مشمول تحریمها پیوست؟

 

ج: همان طور که گفتم جامعة بین‌المللی ۴دهه در مورد برخورد جدی با موضوع نقض حقوق بشر در ایران تأخیر دارد، اما خوشبختانه دیوار این بی‌توجهی که توسط سیاست ننگین مماشات بنا شده و حفاظت می‌شد، در پرتو خون جوشان شهیدان آزادی و با پایداری مردم ایران که بخصوص در قیام دی ماه چیزی را ورق زدند و همچنین با افشاگریهای بی‌امان مجاهدین و مقاومت ایران و بخصوص تلاشهای خانم مریم رجوی و اوجگیری جنبش دادخواهی که ایشان اعلام کردند، به طور اساسی و ترمیم ناپذیر ترک و شکاف برداشته است؛ ما طی همین سال گذشته گزارش گزارشگر فقید خانم عاصمه جهانگیر را داشتیم که برای اولین بار به قتل‌عام 67 اشاره کرده و در گزارش خود خواستار تحقیق مستقل بین‌المللی در این باره شده بود؛ پس از آن این موضوع در گزارش سالانه دبیرکل ملل متحد به مجمع عمومی ، هم منعکس شد و اکنون در ادامة این جریان با اعلام چنین تحریمی مواجه هستیم که این بی‌تردید یک آغاز است و حاکی از آن است که مجاهدین و مقاومت ایران توانستند نه تنها صدای مردم ایران را به گوش دنیا برسانند و قدرتهای جهانی را ناگزیر از اذعان به آن کنند، بلکه موضوع حقوق بشر را به یک اهرم سیاسی در جهت سرنگونی رژیم تبدیل کرده‌اند.

 

 

 

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: