ویژگیها و اهمیت اعتصاب سراسری کامیونداران

ویژگیها و اهمیت اعتصاب سراسری کامیونداران


گفتگو با خسرو شکرالهی – ۱۱ خرداد ۱۳۹۷


بن بست رژیم در مهار اعتصاب سراسری کامیونداران


 

 

اعتصاب ها به یک معضل جدی و بحران برای رژیم تبدیل شده، گفتگوی امروزمون با خسرو شکراللهی رو به همین موضوع اختصاص دادیم.

س : خب امروز در روز 11خرداد، 11روزه که اعتصاب سراسری رانندگان کامیون ادامه داشته؟ آیا می‌تونید بگید که تا همین جا این اعتصاب چه اهمیت و چه ویژگیهایی داشته؟

 

ج : اولین و مهمترین ویژگی به نظر من سراسری بودن آن است و این در شرایط اختناق حداکثر که رژیم تلاش می‌کنه از ارتباط و به هم پیوستن عناصر و اقشار ناراضی و به جان آمده جلوگیری بکنه، خیلی مهمه.

دوم استمرار این حرکت هست که الان وارد دومین هفته شده. که این هم با توجه به این که رژیم از همة ابزار و ترفندها برای در هم شکستن آن استفاده کرده، بسیار مهم است.

سوم، بر اساس آمارها، بیش از 90درصد نقل و انتقال کالا در داخل کشور به عهدة کامیونهای بارکش است و به این ترتیب مشخص است که شریان گردش کالا و شریان اقتصاد به دست کامیونداران است و این گویای آن است که رژیم چقدر در این جریان آسیب‌پذیر است و آثار ادامة اعتصاب بر تمام شئون زندگی اثر خواهد گذاشت.

چهارم. همبستگی اقشار مختلف مردم، از کارگران و نفتگران و رانندگان سایر بخشهای حمل و نقل مثل رانندگان اتوبوس، تاکسی‌رانها، سندیکای شرکت واحد، بازاریان و کسبه و... با این اعتصاب اعلام همبستگی کرده‌اند و برخی از آنه به منظور نشان دادن این همبستگی دست به اعتصاب زده‌اند. این حمایتها در حالی است که رژیم تلاش کرده بود اقشار مختلف رو در برابر رانندگان اعتصابی قرار بده، مثلاً‌ بحرانی رو که الان در مرغداریها و دامداریها به علت نبود دان و علوفه دچارش شدند را گردن رانندگان اعتصابی بیندازد، اما در همین شرایط می‌بینیم که کارگران و کارکنان مرغداریها اطلاعیه می‌دهند و اعلام حمایت می‌کنند و این خیلی با ارزش است.

دامنة این حمایتها به یمن تلاشهای مقاومت ایران از مرز ایران هم فراتر رفته و از فدراسیون بین المللی کارگران حمل ونقل که ۲۰ میلیون کارگر را در سراسر جهان نمایندگی می کند، تا کامیونداران ویرجینیای آمریکا از این اعتصاب اعلام حمایت کرده‌اند.

 

س : الان اعتصاب در چه وضعیتیه و به چه صورت است؟

 

ج : از شهرهای مختلف کشور گزارش داریم که اعتصاب در این شهرها ادامه دارد و تا الان تعداد شهرهایی که در اعتصاب شرکت کردند به 282 شهر رسیده و حتی خبرهایی داشتیم که در همین یکی دو روز اخیر هم رانندگان کامیون در چند شهر به اعتصاب پیوستند.

و اقدامات سرکوبگرانة رژیم و دستگیری و حمله و ضرب و شتم رانندگان اعتصابی و ترفندهای تفرقه افکنانه و جنگ روانی که علیه رانندگان اعتصابی به راه انداخته، نتوانسته به اعتصاب پایان دهد.

 

س: رژیم ادعا می‌‌کنه که به اعتصاب پایان داده، اما همین گزارشی که قبل از این گفتگو پخش شد، حاکی از این بود که اعتصاب ادامه داره؛ واقعیت از چه قراره؟

 

ج : بله رژیم تا به حال چند بار این ادعا رو کرده و از جمله از صدور 81هزار بارنامه خبر داده که اگر این رو باوز کنیم که تازه صدور بارنامه الزاماً به معنی بارگیری نیست، این تعداد با توجه به رقم کامیونهایی که بر اثر اعتصاب متوقف هستند، خیلی قابل اعتنا نیست. ضمن این که این ادعا با سایر خبرهای رژیم و واکنشهای مقامات و مهره‌های رژیم همخوان نیست.

کما این که روز چهارشنبه گذشته (9خرداد) موضوع اعتصاب کامیونداران در مجلس مطرح شد و تعدادی از اعضای مجلس در مورد ادامة اعتصاب اظهار نگرانی کردند و در پاسخ آنها گفت که میسیون عمران در حال رسیدگی به موضوع است و شورایعالی امنیت ملی هم با کمک وزارتخانه‌های مختلف موضوع را پیگیری می‌کند.

و همین امروز از زبان علم‌الهدی شنیدیم که چقدر ابراز وحشت می‌کرد از ادامه اعتصاب و می‌گفت که این اعتصاب ستون خیمه نظام یعنی ولایت فقیه را مورد حمله قرار داده. اگر اعتصاب پایان یافته بود و حتی رو به پایان بود که این حرفها مطرح نمی‌شد.

 

س : آیا رژیم ‌می تونه مسائل کامیونداران رو حل بکنه و به اعتصاب پایان بده؟

ج : رژیم نه تنها مساله کامیونداران، بلکه مساله هیچ قشری را حل نکرده و نه میخواهد و نه می‌تواند حل کند.

چرا که به قول جهانگیری چالشها به همدیگر تنیده شده‌اند و مثلا اگر بخواهد خواسته‌های رانندگان را عملی کند، افزایش هزینه بار بلافاصله روی قیمت کالاها تاثیر میگذارد و تورم کنونی را که به گفتة یک محقق اقتصاد آمریکایی در حال حاضر 68درصد است بیش از پیش افزایش می‌دهد.

از طرف دیگر اگر نخواهد به این خواسته‌ها پاسخ مثبت بدهد، در ادامة اعتصاب، اقتصاد رو به فلج می‌رود و اگر بخواهد پاسخ مثبت بدهد، بلافاصله اقشار دیگر به میدان خواهند آمد و مطالبات خودشان را مطرح خواهند کرد.

و این در حالی است که به گفتة‌ علم‌الهدی این قبیل اعتصابها ستون خیمة نظام را به لرزه می‌اندازد.

 
لطفا به اشتراک بگذارید: