حکم جدید دادگاه آرژانتین در مورد ترور دادستان آلبرتو نیسمن

حکم جدید دادگاه آرژانتین در مورد ترور دادستان آلبرتو نیسمن


 

 

دادگاه آرژانتین اعلام کرد که دادستان آلبرتو نیسمن به دلیل شکایت علیه رئیس جمهور وقت و سناتور فعلی کریستینا فرناندز به قتل رسیده است.

بر اساس حکم دادگاه در روز ۱۲خرداد۹۷ شواهد اولیه بدست آمده حاکی از این است که قاضی آلبرتو نیسمن به قتل رسیده و این (قتل) نتیجه مستقیم شکایاتی است که علیه کریستینا فرناندز و چندین مقام دولت وی انجام شده بود.


قاضی نیسمن که این پرونده را پیگیری می کرد در حمام آپارتمانش در حالی که یک گلوله به سرش شلیک شده بود، پیدا شد

تبانی رژیم ایران و دولت وقت آرژانتین


دادستان شهید آلبرتو نیسمن ده سال را صرف تحقیق در مورد بمبگذاری سال 1994 در بوئنوس‌آیرس کرده بود، این بدترین حمله در خاک آرژانیتن در تاریخ معاصر می‌باشد.

جسد نیسمن در ژانویه 2015 در حالیکه گلوله‌یی به سرش شلیک شده بود در آپارتمانش پیدا شد، او چند روز قبلتر کریستینا فرناندز رئیس‌جمهور وقت را متهم به کمک به مقامهای رژیم ایران برای پوشاندن نقش این رژیم در این بمبگذاری کرده بود.

نیسمن 51ساله قرار بود در جلسه استماعی در مقابل قانونگذاران آرژانتینی حاضر شود و انتظار می‌رفت که وی در این استماع کریستینا فرناندز رئیس‌جمهور وقت را متهم به سرپوش گذاشتن و لاپوشانی در مورد بمبگذاری و معامله با رژیم ایران کند. وی یک روز قبل از شرکت در این استماع ترور شد.

در بمبگذاری بوئنوس‌آیرس 85نفر کشته و 300نفر مجروح شدند.

یک هفته قبل از مرگ نیسمن او یک شکایت 280صفحه را ارائه کرده بود که در آن کریستینا فرناندز رئیس‌جمهور وقت متهم شده بود یک ”دستورالعمل سریع ”برای سرپوش گذاشتن بر نقش یک گروه از متهمان رژیم ایران صادر کرده است.

 

 محاکمه کریستینا فرناندز


دستگاه قضاییه آرژانتین روز دوشنبه اعلام کرد کریستینا فرناندز رئیس‌جمهور سابق این کشور و دیگر اعضای بلندپایه دولت وی در رابطه با اتهام لاپوشانی دخالت رژیم ایران در بمبگذاری سال 1994مرکز یهودیان در بوئنوس‌آیرس برای محاکمه علنی ارجاع داده شده‌اند.

 

قوه قضاییه آرژانتین گفت قاضی کلودیو بونیدیو مرحله تحقیقات پرونده را پایان یافته اعلام کرد و این پرونده را به دادگاه بالاتر برای محاکمه علنی ارجاع داد. روز شروع محاکمه هنوز تعیین نشده است.

کریستینا فرناندز و هکتور تیمرمن وزیر خارجه سابق و دیگر مقامهای دولت سابق متهم به سوء‌استفاده از قدرت در امضا تفاهم نامه‌یی با رژیم ایران هستند... پرونده علیه کریستینا فرناندز و دیگر مقامات در ژانویه 2015 به جریان افتاد و این اقدام بر اساس اتهام مطرح شده از جانب دادستان آرژانتینی آلبرتو نیسمن علیه آنها صورت گرفت

پیامهای تهدید آمیز قبل از قتل آلبرتو نیسمن


قاضی نیسمن که پرونده بمب‌گذاری تروریستی بوئنوس‌آیرس و دست‌داشتن بالاترین سران حکومت آخوندی در این جنایت را پیگیری می‌کرد،

در ژانویهٴ 2015 در خانهٴ خود به‌قتل رسید.دادگاه استیناف جنایی در بوئنوس‌آیرس باتفاق آرای هر سه قاضی، حکم به ارجاع پرونده قتل نیسمن به دادگاه فدرال داد که در آرژانتین قتل‌های سیاسی را پیگیری می‌کند؛

قضات دادگاه گفتند که قتل نیسمن می‌تواند «نتیجه فعالیت یک طرف سوم» باشد.در جلسات دادگاه بوئنوس‌آیرس مانوئل رومرو ویکتوریا از وکلای بستگان نیسمن، برخی از پیام‌های تهدیدآمیزی را که این قاضی در آخرین هفته‌های عمرش دریافت کرده بود قرائت کرد؛ در یکی از این پیام‌ها خطاب به نیسمن، آمده است: «ما وعدهٴ خود را برای قتل تو محقق خواهیم کرد... ما توانستیم تو را از پرونده آمیا جدا کنیم و بدون تو توافقی را بین آرژانتین و ایران به‌دست آوردیم.

 

مطالب مرتبط


آرژانتین: افشای بند و بست رژیم برای فراری دادن سران حکومت آخوندی از احکام انترپل

مصاحبه گابریل براسسکو نویسنده کتاب خودکشی شده -پرونده ترور قاضی آلبرتو نیسمن

توئیت اد رویس و رزلهتینن در رابطه با سومین سالگرد قتل جنایتکارانهٴ قاضی شهید آلبرتو نیسمن
لطفا به اشتراک بگذارید: