مروری بر روزنامه‌های حکومتی امروز – ۱۲خرداد۱۳۹۷

مروری بر روزنامه‌های حکومتی امروز – ۱۲خرداد۱۳۹۷


نگاهی به تیتر روزنامه های نظام


 

در روزنامه های حکومتی امروز شنبه 12خرداد تیتر دیدار خامنه ای با باصطلاح شاعران آستان‌بوس ولایت و دستور سرودن اشعار برای ایجاد امید، در اغلب روزنامه‌ها به تیترهای سوم و چهارم رانده شده و نگرانی از مذاکره با اتحادیه اروپا و جنگ باندی حول برجام تبدیل به تیترهای اول شده است. ابتدا به روزنامه های باند ولی فقیه نگاه می کنیم:

جوان: ناامیدی اروپایی؛ وزیر خارجه فرانسه: اقدامات اروپا برای حفظ برجام کافی نیست. نوعی احساس در اروپا فراگیر شده است که با وجود تمایل به حفظ برجام نمی توانند مقابل آمریکا مقاومت کنند.

افکار: خطیب نماز جمعه تهران: از دوقطبی سازی پرهیز کنیم

افکار: نقوی حسینی: برجام محصولی نداشت

فرهیختگان: رکورد تازه انتقاد ناپذیری طراحان برجام – انتقادهای صریح و سازنده عضو هیات نظارت بر برجام با واکنشهای تند و عصبی برخی نزدیکان دولت همراه شد

کیهان: هیچ توجیهی برای تغییر قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم وجود ندارد

وطن امروز: پالس منفی هندی ها

روزنامه های باند روحانی، ولایتی مشاور امور بین الملل خامنه ای و جلیلی رئیس تیم مذاکرة سابق را در کانون حملاتشان قرار داده اند:

ایران: تشبیه «برجام» به «ترکمنچای» توهین به نظام است

بهار: زاویه راست با برجام

همدلی: تند نرو برادر! / موضع جلیلی و ولایتی و سروصدای تازه آنها بر سر برجام

شرق: مجادله بر سر مسییر ماشین هسته ای – جلیلی: برجام مانند این بود که ماشین یک میلیونی را به مبلغ یک میلیارد خریداری کنی – ابوطالبی: آن قدر از چراغ قرمز گذشتید تا جریمه ها هزار برابر قیمت ماشین شد. سپس ماشین را به دره فصل هفت انداختید

جمهوری اسلامی: این حقیقت تلخ را چگونه پنهان کنیم که خود وزیر خارجه ما که در راس دستگاه سیاست خارجی و مسئول این مذاکرات (قطعنامه 598)بود در آن زمان یک متخصص اطفال بوده و تخصصی در کار خودش (سیاست خارجی) نداشت !

تحریمهای ضد ایران سه لایه داشت (تروریستی؛ حقوق بشری ؛هسته ای) و بهانه‌های دو لایه اول از سه لایه تحریم؛ در دوران وزارت فخیمه ایشان (ولایتی) ریخته شده است عفی‌الله‌عنه؛ سر بسته بگذریم؛ ایشان بفرمایند چه تلاشی برای جلوگیری از کارهای موجب تحریم کردند و چه هنری برای تصویب نشدن این تحریمها در مجامع بین‌المللی انجام دادند؟

 

روزنامه های باند روحانی و باندهای همسو با او نسبت به انفجار اجتماعی هشدار داده اند:

آرمان: اقتدار سیستم در حوزه دفاع از ارزش‌ها و حوزه رسانه از میان رفته است به علاوه مساله فساد به نوعی به بی‌اعتمادی و بی‌اعتباری ساختارها منجر شده است و در نتیجه هر آن ممکن است اتفاقات پیش‌بینی نشده در سطوح مختلف روی دهد و اگر فکری به حال آن نشود، به صورت دومینو وار حرکت می‌کند.

 

جهان صنعت: اعتراض‌های مردمی در سطح جامعه در مخالفت با دولت و حاکمیت فراگیر شده است؛ اعتراض‌هایی که نشان از انتقادهای مردم نسبت به وضع اسفناک اقتصادی کشور دارد. اما مشکلات اقتصادی به تنهایی منجر به واکنش مردمی نشده‌ بلکه مطالبات بر زمین مانده مردم در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی منجر به بروز مخالفت‌ها شده است. البته دی‌ماه سال گذشته پیش‌لرزه‌های نارضایتی مردم فراگیر شده بود

جهان صنعت در مقالة دیگری با عنوان افزایش فاصله دولت و ملت می‌نویسد: آیا واقعا مقامات جمهوری اسلامی ایران این مشکلات و دائمی بودن تهدیدها و بحران‌ها را درک می‌کنند؟ آیا نمی‌دانند که تداوم این مشکلات شهروندان را خسته، ناراحت و فرسوده کرده است؟ آیا تعدد اعتراض‌ها و نارضایتی‌ها و شایعاتی که در بدنه جامعه درباره حکومت و نهادهای آن یا درباره چهره‌های دولتی و... ساخته و گاهی با تنفر بیان می‌شود، آنقدر ناراحت‌کننده نیست که کسی در ساختار حکومت دست به کار شود

ناکارآمدی و سردرگمی در سیاستگذاری های دولت موضوع طنز روزنامه های همسو با روحانی شده است. یک نمونه را نگاه می کنیم:

جهان صنعت: در اردبیل به کشاورزان گفته‌اند جای سیب‌زمینی چغندرقند بکارید! حالا که کاشته‌اند پولی برای پرداخت به آنها وجود ندارد و به کشاورزان توصیه شده جای طلب‌شان شکر بگیرند! یعنی شیرین‌کاری به این می‌گویند! جریمه آن مسوولی که سیب‌زمینی را با چغندرقند عوض کرد و این همه کشاورز را به خاک سیاه نشاند چیست؟ به بهترین پاسخ‌های رسیده یک کیلو شکر تولید داخل هدیه می‌شود.

 
لطفا به اشتراک بگذارید: