در خاطره روزها ۱۳خرداد ۱۳۹۷- ۳ژوئن


در خاطره روزها ۱۳خرداد ۱۳۹۷- ۳ژوئن


[caption id="attachment_121307" align="alignleft" width="250"]مرگ خمینی مرگ خمینی[/caption]

۱۳خرداد ۱۳۶۸-۳ژوئن مرگ خمینی


«روح‌الله خمینی» پس از۱۰سال سلطنت مطلقه دینی برجامعه ایران مرد. او بیش از۱۰۰هزار تن از مجاهدین و مبارزان میهن را به جرم آزادیخواهی به‌شهادت رساند. او دست به‌قتل‌عام30هزار زندانی مجاهد و مبارز که در مقابل او تسلیم نشدند، زد. او باعث ۲میلیون تلفات جنگ و هزار میلیارد دلار خسارت شد.





[caption id="attachment_121309" align="alignleft" width="250"]زادروز ویلیام هون زادروز ویلیام هون[/caption]

۱۳خرداد-۳ژوئن«۱۷۸۰میلادی » زادروز ویلیام هون


«ویلیام هون» روزنامه نگار و طنز نویس معروف انگلیسی در این روز به دنیا آمد و ۶۲سال عمر کرد. دولت و کلیسا از زخم طنزهایش در امان نبودند. وی برای تامین آزادی مطبوعات انگلستان تلاش بسیاری نمود. معروفترین تالیف «هون» کتاب هر روزه «اوری دی بوک» نام دارد.





[caption id="attachment_121311" align="alignleft" width="250"]زادروز مخترع گلوله شرپنل زادروز مخترع گلوله شرپنل[/caption]

۱۳خرداد-۳ژوئن«۱۷۶۱میلادی » زادروز مخترع گلوله شرپنل


«هنری شرپنل» که یک افسر توپخانه بود، در سال ۱۸۰۳ گلوله شرپنل را اختراع کرد. از این گلوله‌ها در جنگ ۱۸۰۴ بر ضد ارتش ناپلئون استفاده شد و دولت انگلستان علاوه بر ارتقای درجه برای«شرپنل» تصویب کرد مادام‌العمر هر ماه ۱۲۰۰ لیره استرلینگ به ژنرال «شرپنل» بدهند.





[caption id="attachment_121313" align="alignleft" width="250"]صرف انتاکیه به دست صلیبیون صرف انتاکیه به دست صلیبیون[/caption]

۱۳خرداد-۳ژوئن«۱۰۹۸میلادی » تصرف انتاکیه به دست صلیبیون


صلیبیون در لشکرکشی اول خود به خاورمیانه، در سر راه خود به فلسطین و بیت المقدس، به شهر «انتاکیه» واقع در ترکیة کنونی رسیدند و آن را تصرف و ویران کردند. این شهر، هنگام تصرف صلیبی‌ها، شهری بزرگ و آباد بود.





[caption id="attachment_121314" align="alignleft" width="250"]تأسیس کمپانی هند غربی تأسیس کمپانی هند غربی[/caption]

۱۳خرداد-۳ژوئن«۱۶۲۱میلادی » تأسیس کمپانی هند غربی


دولت هلند به‌سبک انگلستان تاسیس کمپانی هندغربی هلند را دراصل برای به‌راه‌انداختن جنگ اقتصادی علیه اسپانیا و پرتغال درمستعمرات این دوکشور در هندغربی (وست‌ایندیز)، آمریکای جنوبی و ساحل‌غربی افریقا تأسیس‌کرد. این شرکت در سال‌های اولیه موفقّیت‌هایی در برزیل علیه پرتغال به‌دست آورد، لیکن به‌تدریج قدرت آن رو به افول نهاد.







لطفا به اشتراک بگذارید: