از برجام تا فرجام – ۱۳خرداد۱۳۹۷

از برجام تا فرجام – ۱۳خرداد۱۳۹۷


نگاهی به تحولات جدید بین المللی برجام و انعکاس آن در رسانه های خارجی


 

 

مایکل ریگان (پسر بزرگتر دونالد ریگان رئیس جمهور سابق آمریکا)- هفته گذشته سمیناری را در انستیتو هادسون, یک اندیشکده سیاستگذاری در واشنگتن دی سی, برگزار نمود و در آن با شمار دیگری از اندیشمندان این مؤسسه و یان برمن, نایب‌رئیس ارشد شورای سیاست خارجی آمریکا, موضوع خروج ترامپ از توافق هسته‌ای ایران را مورد بررسی قرار داد.

هیئتی مایکل دوران, هم‌کار ارشد در موسسه هادسون و هارون یولاه, کارمند ارشد بخش استراتژی در هیئت اجرایی بی بی جی(BBG.gov) , وجود داشت که درباره چرخاندن شرایط فعلی بحث و گفتگو می‌شد, اما این چرخشی که از آن صحبت می‌شود ربطی به سانتریفیوژ نداشت...

 

در این سمینار مایکل دوران عضو ارشد در موسسه هادسون به آنچه که او " ابهام " در ارسال پیام آمریکا به ایران می‌نامد, اشاره کرد و گفت

آیا تمایل آمریکا به " تغییر رفتار " در مورد ایران چیزی‌ است که بدنبال آن هستیم یا هدف نهایی ما تغییر رژیم است ؟ تحلیل او از گفت و شنودهای رئیس‌جمهور این است که ترامپ در مورد «تغییر رفتار» صحبت می‌کند.

برمن و دوران, هر دو خواهان یک استراتژی از سوی آمریکا برای دادن یک پیام یکپارچه می‌باشند که برمن آن را " تمرکز بر آزادی و دموکراسی و قرار دادن رویدادهای جدید در این محتوا " می‌نامد. مایکل دوران گفت : " آنچه ما باید انجام دهیم این است که به مردم ایران توضیح دهیم که این تصمیمات سران [رژیم ایران] است که تنها مسبب دشواری‌های زندگی داخلی آنها می‌باشد ".

یکی از سخنرانان گفت: من از تمرکز مایکل دوران بر روی این موضوع که تحریم‌ها تنها ناشی از خواست ملاها به دستیابی سلاح‌های هسته‌ای می‌باشد, خوشحال هستم, اما تنها در کوتاه‌مدت. در دراز مدت, اگر تمرکز ما بر آزادی و دموکراسی باشد, برای ایران و جهان بهتر خواهد بود, که در نهایت برابر است با تغییر رژیم .

وی افزود: دستیابی به این هدف نیازمند هماهنگی و انسجام است و این به نوبه خود نیازمند تاکید بر یک پیام یکپارچه از دفتر کاخ سفید رئیس جمهور است.

در یک تحول دیگر روزنامة روسی ایزوستیا به نقل از یک منبع عالی‌رتبه در وزارت امور خارجه فرانسه خبر داد که پاریس آماده است تا یک روند مذاکره جهانی با تهران در زمینه خروج آمریکا از توافق ایران آغاز کند.

به گفتة این دیپلومات، پاریس در حال بررسی احتمال امضای یک قرارداد جدید با تهران و خروج از توافق قدیمی است. موضوع حفظ برجام و نیز توسعه یک سند کامل امضا شده توسط همه طرفین قرارداد, از جمله آمریکا که برجام را ترک کرد، می‌باشد. پیش از این هم در طی نشست امانوئل ماکرون, رئیس‌جمهور فرانسه در طی دیدارش با رهبر روسیه ولادمیر پوتین, مورد بحث قرار گرفت.

این موضوع خشم و نگرانی رژیم بخصوص باند خامنه‌ای را برانگیخته. روزنامه حکومتی وطن امروز در شماره امروز یکشنبه 13خرداد نسبت به نزدیک شدن مواضع فرانسه به آمریکا در پرونده هسته یی ابراز نگرانی کرد و نوشت:‌موضع آمریکا حالا به نظر می‌رسد به مرور به اروپایی‌ها نیز سرایت کرده است، به گونه‌ای که طی روزهای اخیر گفته شده امانوئل ماکرون در سفر اخیر خود به سن‌پترزبورگ به پوتین گفته است فرانسه خواستار خروج از برجام و آغاز مذاکرات همه‌جانبه با ایران در حوزه‌های هسته‌ای، موشکی و منطقه‌ای است؛ این یعنی همان موضع مشخص و رسمی آمریکا.
لطفا به اشتراک بگذارید: