گزارش آژانس اطلاعاتی حفاظت از قانون اساسی آلمان در ایالت بادن ووتنبرگ

گزارش آژانس اطلاعاتی حفاظت از قانون اساسی آلمان در ایالت بادن ووتنبرگ


گفتگو با جواد دبیران عضو کمیسیون خارجه شورای ملی مقاومت ایران در آلمان – ۱۳ خرداد ۱۳۹۷


 

در خبرها بود که آژانس اطلاعاتی حفاظت از قانون اساسی آلمان در ایالت بادن ووتنبرگ گزارشی در مورد فعالیتهای غیرقانونی وزارت اطلاعات رژیم ایران در خاک آلمان منتشر کرده است که توجهات بین المللی را برانگیخته است. در همین رابطه گفتگویی داریم با جواد دبیران عضو کمیسیون خارجة‌ شورای ملی مقاومت در آلمان

 

س: می‌خواستم خواهش کنم که ابتدا شما یک توضیحی دربارة ساز و کار این گزارشها و نقش این گزارشها در گردش کار دولت و تأثیرش در سیاست خارجی آلمان بفرمایید.

ج: اداره حراست از قانون اساسی آلمان در واقع همان سرویس اطلاعاتی داخلی آلمان هست که یکی از مهمترین حوزه های مسئولیتش مقابله با فعالیتهای جاسوسی، اطلاعاتی و عملیاتی سرویسهای بیگانه هست.

هر ساله هم اداره حراست از قانون اساسی در سطح فدرال یعنی کشوری و هم ادارات حراست از قانون اساسی ایالتهای 16 گانه (که مستقلا عمل میکنند) گزارشاتشان را منتشر میکنند و این گزارشات سالانه ناظر به فعالیتهای یکسال گذشته میشه. در هفته ها و روزهای گذشته گزارشات ادارات حراست 5 ایالت تاکنون منتشر شده که شامل ایالتهای بایرن ، نیدرزاکسن، زاکسن آنهالت، شلسویگ هلشتاین و بادن وورتمبرگ یکی از مهمترین ایالتهای آلمان میشود که مرکز آن شهر اشتوتگارت هست.

در این گزارشات تعداد معدودی از کشورها فقط بهش اشاره میشه و رژیم ایران یک پای ثابت این گزارشات هست و در زمره سه الی چهار کشوری محسوب میشود که بیشترین فعالیت جاسوسی و اطلاعاتی ممنوعه را در آلمان انجام میده.

ارزیابی های ادارات حراست از قانون اساسی یعنی آژانس اطلاعات داخلی آلمان برای فعالیتهای همه ارگانهای دولتی و پارلمانی در آلمان تاثیر میگذاره

 

س: امسال این گزارشها حاوی چه نکات برجسته و مهمی بودند؟

ج: این گزارش نکات بسیار مهمی داره: میگه

  • سرویسهای مخفی ایران از زمان تاسیس جمهوری اسلامی یک ابزار محوری قدرت سیاسی و رهبری مذهبی می باشد.

  • روی خصلت سرکوبگرانه آن دست میگذاره در حالیکه در رابطه با سایر کشورها بیشتر روی عملکرد جاسوسی آنها میره

  • تاکیده میکنه که مهمترین ماموریت آن سرکوب اپوزیسیون هست. در کنون فعالیتهای جاسوسی رژیم اقادمات علیه مجاهدین و شوریا ملی مقاومت قرار داره و این را هم در دو مولفه تعریف میکنه هم جاسوسی و شناسایی و کسب اطلاعات و هم بموازاتش

  • تصریح میشه که این فعالیتها بخشا مستقیما از وزارت اطلاعات در داخل ایران هدایت میشه و بخشا هم از طریق ایستگاههای اطلاعاتی رژیم ایران در نمایندگی های دیپلماتیک و کنسولگری های این رژیم.


دو نکته مهم بنظرم وجود داره که ارزیابی های این اداره بر اساس اطلاعات مشخص هست که داره و آن اینکه:

ایران کماکان دست به تلاشهایی میزد برای کسب مواد و دانش فن آوری برای توسعه تسلیحات کشتار جمعی و بهبود بخشیدن به سیستمهای حمل اینگونه تسلیحات. ظاهرا ایران به تعهدات خودش برآمده از توافق اتمی با نمایندگان جامعه بین المللی منعقد شده در سال 2015 اساسا پایبند باقی مانده، تحقیقات آنجا متمرکز است در این اثنا روی مجموعه سیستم های حامل تسلیحات که در آن قرارداد (اتمی) مقرراتی برایش وضع نشده اند. به این ترتیب این حکومت اکنون سه مدل موشک با بردی برابر با 2000 کیلومتر در اختیار دارد. هم‌اکنون تلاش‌های (رژیم) ایران در زمینة کسب (مواد) مربوط به موضوع تکثیر، بر به‌دست‌آوردن تکنولوژی‌های خلاء و کنترل، ابزار اندازه‌گیری و دیگر تجهیزات الکترونیک متمرکز است

نکته دوم اینکه

نکته مهم: ارزیابی این هست که با تشدید بحران در روابط رژیم با آمریکا و نظرگاههای انتقادی دولتهای غربی به برنامه اتمی ایران میتونه موجب افزایش فعالیتهای اطلاعاتی رژیم جمهوری اسلامی در خاک آلمان بشه.

 

س: این گزارشها چه اهمیتی دارد و دارای چه پیامدهایی است و چه نقشی در سیاست خارجی دولت آلمان دارد؟

ج: ببینید این گزارشات هرساله منتشر میشه ولی امسال ازدو حیث متفاوت هست و اهمیت جدی پیدا میکنه: یکی محتوا که الان رئوس اش را گفتم و دیگری زمان انتشار این گزارش هست.

این درست در دورانی است که رژیم در پی ضربه ای که به سیاست مماشات و سازش با رژیم خورده، بعد از اینکه آمریکا از برجام بیرون کشیده و یکی یکی شرکت های بزرگ اروپایی از ایران بیرون می کشند، رژیم برای حفظ تعادل دست به دامن اروپا شده بسیار امید بسته. این گزارش و گزارشات مشابه هم در افکار عمومی موثر است، هم در ادامه سیاست مماشات در کشورهای اروپایی یک مانع بیشتر و بزرگتر ایجاد میکند و مراوده با این رژیم را بسیار نامشروع تر میکنه.

تاجاییکه به محتوای گزارش برمیگرده هم به هر ناظر خارجی میرساند که رژیم بشدت ضعیف است و مهمتر از آن یک اپوزیسیونی دارد که دغدغه روز و شب این رژیم هست و این تعریف خوبی از یک آلترناتیو هست. بعبارتی رژیم به هزار زبان و در اینجا نیز با فعالیتهای جنون آمیز اطلاعاتی و امنیتی اش در خاک آلمان میگه که آلترناتیو و جایگزین من کیست.

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: