در خاطره روزها ۱۴خرداد ۱۳۹۷- ۴ژوئن




در خاطره روزها ۱۴خرداد ۱۳۹۷


[caption id="attachment_121578" align="alignleft" width="250"]ترور علی‌ اکبر قربانی ترور علی‌ اکبر قربانی[/caption]

۱۴خرداد ۱۳۷۱-۴ژوئن ترور علی‌ اکبر قربانی


مزدوران و دیپلومات تروریستهای خمینی در این روز مجاهد خلق علی اکبر قربانی را در ترکیه ربودند و پس از شکنجه‌های فراوان از جمله کشیدن ناخنها و قطع اعضای بدن، وی را به شهادت رساندند. چند ماه بعد در ۹بهمن جسد مثله شده مجاهد قهرمان علی‌اکبر قربانی کشف گردید.





[caption id="attachment_121579" align="alignleft" width="250"]درگذشت الکسی کلود کلرو درگذشت الکسی کلود کلرو[/caption]

۱۴خرداد-۴ژوئن«۱۷۶۵میلادی » درگذشت الکسی کلود کلرو


آلکسی کلود کلرو، ریاضی‏دان فرانسوی در 29 ژانویه سال 1713میلادی در شهر پاریس به دنیا آمد. وی در سیزده سالگی رسالات و مباحثی درباره ریاضی نگاشت. کلرو درشانزده سالگی مقاله‌‏ای در ریاضیات نوشت که باعث تعجب بسیار ریاضی‏دانان گردید. تالیف این رساله، باعث شد به‌عضویت آکادمی علوم فرانسه انتخاب شود.





[caption id="attachment_121580" align="alignleft" width="250"]کشتار میدان تیان آن من پکن کشتار میدان تیان آن من پکن[/caption]

۱۴خرداد-۴ژوئن«۱۹۸۹میلادی » کشتار میدان "تیان آن من" پکن


درآوریل 1989میلادی هم‏زمان بامرگ هویائوبانگ، دانشجویان چینی خواستار فضای بازسیاسی، توقف فساد اداری، کاهش قدرت حزب و افزایش قدرت مجلس شدند. علی‌‏رغم هشدار دولت، تظاهرات با همراهی صدها هزار کارگر و شهروند پکنی ادامه یافت تااینکه در 4ژوئن1989 نیروهای امنیتی با کشتن صدها تن، زخمی‌کردن هزاران نفر ودستگیری عده زیادی تظاهرات را سرکوب‌ کردند.





[caption id="attachment_121581" align="alignleft" width="250"]اولین دولت سوسیالیستی فرانسه اولین دولت سوسیالیستی فرانسه[/caption]

۱۴خرداد-۴ژوئن«۱۹۳۶میلادی » اولین دولت سوسیالیستی فرانسه


جبهه مردمی متشکل ازسه حزب کمونیست، رادیکال وسوسیالیسم درانتخابات۱۹۳۶ فرانسه پیروزشد و لئون بلوم به‌عنوان اولین نخست وزیر سوسیالیست فرانسه به‌قدرت رسید. اما هنوز یک سال نگذشته بود که برسراختلاف درمورد جنگ داخلی اسپانیا حکومت لئون بلوم سقوط‌کرد وچپ فرانسه فروپاشید و نتوانست پس ازشکست نظامی1940 مانع فروپاشی حکومت شود.





[caption id="attachment_121582" align="alignleft" width="250"]تصرف رم توسط متفقین تصرف رم توسط متفقین[/caption]

۱۴خرداد-۴ژوئن«۱۹۴۴میلادی » تصرف "رم" توسط متفقین


فرماندهان نظامی ایتالیا که شکست خود را در جنگ حتمی می‌دانستند، پادشاه ایتالیا را به برکناری و بازداشت موسولینی تشویق کردند. به این صورت، ایتالیا از اتحاد با آلمان دست برداشت و همراه با متفقین به جنگ آلمان شتافت. این مسئله، شکست وسقوط حتمی آلمان را به دنبال آورد.









لطفا به اشتراک بگذارید: