«چالشهای بزرگ و موج های پر تلاطم»

گزارش خبری سه شنبه ۱۵ خرداد


«چالشهای بزرگ و موج های پر تلاطم»




‌چشم انداز تیره و تار و شرایط انفجاری اقتصادی اجتماعی و ابراز وحشت از آثار و عواقب این وضعیت، ورد زبان مهره‌ها و رسانه‌های رژیم است، بدون آن که هیچ کدام بتوانند حرف روشن و مشخصی دربارة این که چه باید کرد و چه می‌توان کرد، ارائه کنند. گزیده‌یی از انبوه اظهارنظرها و مطالب در این باره از نظرتان می‌گذرد.

 خانه ملت ـناطق دوم علی اسماعیلی




علی اسماعیلی نماینده محمود آباد: نیک میدانید که نظام مقدس جمهوری اسلامی و کشور عزیزمان ایران در شرایط بسیار حساسی از تاریخ قرار گرفته است که از یکسو دشمنان خارجی و استکبار جهانی به هزاران شیوه نظام و مردم ما را تحت فشارهای مختلف سیاسی اقتصادی و امنیتی قرار داده اند و از سویی دیگر در داخل کشور نیز چالشهای زیست محیطی, بیکاری و عدم اشتغال مناسب جوانان و دانش آموختگان, فقر و نابرابری های اقتصادی و اجتماعی و همچنین فسادهای گسترده اداری سیاسی بر شانه های مردم عزیز ما بسی سنگینی میکند...

بر همگان واضح هست که در حوزه اقتصاد که ارتباط مستقیم با سفره های مردم دارد هم اکنون با چالشهای بزرگ و موج های پر تلاطمی مواجه هستیم هر چند تحریمهای ظالمانه, اقتصاد کشور مان را تحت الشعاع قرار داده است اما باید تاکید کنم که سو مدیریت, اختلاس ها و فسادهای کلان اقتصادی در سطوح مختلف عدم توجه کافی به کیفیت کالاهای تولید داخل و قاچاق کالا و ارز فقدان امنیت و اعتماد لازم برای سرمایه گذاری توسعه بخش خصوصی, بروکراسی زائد اداری و بهره های بالای وامهای بانکی در داخل کشور نیز اثرات ویرانگر بر همه جنبه های اقتصاد کشور گذاشته است....

روزنامه حکومتی جهان صنعت ۱۰ خرداد


باید گفت که سیاست‌های نادرست مسوولان و تیم اقتصادی دولت است که تحریم‌ها روز‌به‌روز بیشتر می‌شود و بار فشارها را بر مردم بالا می‌برد و شرایط را بحرانی‌تر می‌سازد‌پس بهتر است که پیش از مردم، خود دولتمردان خودشان را برای شرایط پیش رو آماده کنند و از شدت گرفتن و غیرقابل کنترل شدن بحران‌های اقتصادی و اجتماعی جلوگیری کنند، چرا‌که اگر مسوولان چاره‌اندیشی نکنند فشارها بر مردم شدت می‌گیرد و مردم هم این فشارها را با نارضایتی‌شان از مسوولان ابراز خواهند کرد.



در این میان البته تک و توکی هم هستند که تلاش می‌کنند نشان دهند که خطر سرنگونی و براندازی خیلی هم جدی و فوری نیست و خیلی هم نباید از اپوزیسیون برانداز وحشت داشت

چرا که هنوز اصلاح طلبان کارایی خود را تماماً از دست نداده‌اند و می‌توانند رژیم را نجات دهند؛ البته در برابر آنها انبوهی نه فقط در باند رقیب، بلکه در میان خود اصلاح طلبان وجود دارند که فاتحة بازی اصلاح طلب اصولگرا خوانده شده و مردم مهر باطل بر این جریان زده‌اند. از هر یک از این دو گفتمان یک نمونه را ببینیم و بشنویم:


عباس عبدی از باند اصلاح طلب ۱۰ خرداد


جریان اصلاحات نباید خیلی کاری به کار این اپوزیسیون برانداز داشته باشد. آنها در شرایط کنونی خیلی اهمیتی ندارند اپوزیسیون برانداز به این دلیل حمله به اصلاح‌طلبان به‌ویژه در توییتر را در دستور کار خود قرار داده‌اند که تصور می‌کنند،

اصلاح‌طلبان می‌توانند در مردم امید به اصلاحات و بهبود را زنده نگه دارند. بهترین راهی که اپوزیسیون خارج از کشور پیش پای خود می‌بیند این است که این امید را از بین ببرد و با از بین رفتن امید تمام نیروها متوجه براندازان خواهند شد.

دلیل دیگر این است که آنها از کل سیستم عبور کرده‌اند و امکان بقایی برای آن تصور نمی‌کنند. فکر می‌کنند به دلیل فشار خارجی یا انواع دیگر فشارها می‌توانند به هدف‌شان برسند.

تنها مانع پیش‌روی خود را بخش قابل‌توجهی از اصلاح‌طلبان می‌بینند که با وجود نقدهای جدی به نظام اما موافق این نوع رفتارهای براندازان نیستند در مجموع فکر نمی‌کنم که در این هدف خیلی موفق شوند.

مگر اینکه اصلاح‌طلبان نتوانند جایگاهی که برای خودشان تعریف کرده‌اند، به صورت درستی بازتولید کرده و پیش ببرند.شعار «اصلاح‌طلب، اصولگرا دیگه تمومه ماجرا» نیز به خودی خود خیلی مهم نیست بلکه فراگیری و پذیرش آن در جامعه باید بررسی بشود. این شعار کاملا سلبی است.اصلاح‌طلبان نباید خود را خیلی دربند این شعارها بکنند

صادق زیباکلام از باند اصلاح‌طلب 8خرداد


اپوزسیون برانداز...

در یک عبارت قابل تعریف هستند. کسانی که چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور معتقد هستند که نظام جمهوری اسلامی اصلاح‌ناپذیر است و هیچ امید و شانسی نیست برای اینکه بتوان این نظام را از درون تغییر داد و تحولی در آن به‌وجود آورد.

از دید آنها روزبه‌روز شرایط بدتر می‌شود و آنها معتقد هستند که به جز براندازی آن نظام و جایگزین کردن با یک نظام دموکراتیک و نظامی ملی و مردمی چاره‌ای دیگری نداریم.

این تفکر که در سال‌های اخیر خیلی تفکر گسترده‌ای شده و معتقد است که شرکت در انتخابات بی‌فایده است و به نوعی همه اینها اتلاف وقت و تداوم وضعیت نامطلوب فعلی است.
لطفا به اشتراک بگذارید: