استراسبورگ-قطعنامه مصوب پارلمان اروپا در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران

استراسبورگ-قطعنامه مصوب پارلمان اروپا در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران


قطعنامة مصوب پارلمان اروپا در اجلاس استراسبورگ و سخنرانی‌های نمایندگان این پارلمان در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران

قطعنامه مصوب پارلمان اروپا در اجلاس استراسبورگ و سخنرانیهای نمایندگان در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران

 

پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌یی ضمن یادآوری مواضع این پارلمان در قبال نقض حقوق بشر در ایران و تمدید تحریم‌های حقوق بشری اتحادیة اروپا علیه رژیم آخوندی در 12 آوریل 2018 و با ذکر نمونه‌هایی از بازداشت شهروندان دو تابعیتی توسط رژیم ، اعلام کرد:

(رژیم) ایران هم‌چنان به زندانی‌کردن فعالان جامعه مدنی، مدافعان حقوق بشر، فعالان محیط زیست و فعالان سیاسی ادامه می‌دهد و اخیراً این دستگیری‌ها را افزایش داده است؛ مدافعان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی به‌خاطر اقدامات صلح‌آمیز خود فعالانه مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرند؛

شهروندان دو تابعیتی بازداشت‌شده در ایران همیشه به وکیل و محاکمه منصفانه دسترسی نداشته‌اند؛

چندین زندانی سیاسی به (اتهامات) امنیت ملی از عدم دسترسی کافی به مراقبت‌های پزشکی طی بازداشت رنج برده‌اند که با پیامدهای جدی همراه بوده است.

قطعنامة پارلمان اروپا، فراخوان‌ها و مواضع این پارلمان از جمله موارد زیر را موردتاکید قرار داده است:

محکومیت تداوم بازداشت شهروندان دو تابعیتی توسط حکومت آخوندی و فراخوان به آزادی فوری و بی‌قید و شرط آنها

فراخوان به رژیم برای رعایت حقوق متهمان

محکومیت شکنجه و سایر رفتارهای بی‌رحمانه طی بازجویی‌ها

فراخوان به آزادی تمامی مدافعان حقوق بشر محبوس در ایران و توقف هرگونه اعمال ارعاب علیه آنها

فراخوان به رژیم برای تضمین سفر و بازدید گزارشگر ویژة آتی ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران

 

پیش از تصویب این قطعنامه در اجلاس رسمی پارلمان اروپا در استراسبورگ، شماری از نمایندگان ضمن محکوم کردن نقض وخامت‌بار حقوق بشر و جنایات دیکتاتوری آخوندی حمایت خود را از قیام و اعتراضات مردم ایران علیه رژیم ابراز کردند.

آنها هم‌چنین اتحادیة اروپا را به اتخاذ یک سیاست قاطع در قبال رژیم در زمینة حقوق بشر و وادار کردن آن به توقف جنایت‌هایش علیه مردم ایران فراخواندند و خواستار بازدید گزارشگر ویژة ملل متحد از ایران شدند.

 

جوردی سوله Jordi Sole نماینده پارلمان اروپا از اسپانیا

در این جلسه که روز 31 می برگزار شد، جوردی سوله Jordi Sole نماینده پارلمان اروپا از اسپانیا در سخنرانی خود گفت:

در هفته‌های اخیر مردم ایران شجاعانه اعتراضات و قیام‌های خود را ادامه دادند. تظاهرات عظیم در شهر کازرون صورت گرفت و در روز 17 ماه می چند نفر توسط نیروهای امنیتی کشته شدند. رانندگان کامیون به‌مدت بیش از یک هفته در سراسر ایران در سراسر ایران اعتصاب کردند. مردم ایران خواستار حقوق خود هستند. اما مقامات اتحادیه اروپا تقریباً هیچ اشاره‌یی به این قیام ها و حقوق بشر مردم ایران ندارند. به جای اینکه تنها بر روی توافق اتمی متمرکز باشیم، باید به مردم ایران گوش فرا دهیم که از دیکتاتوری به‌تنگ آمده‌اند. آنها می‌خواهند جمهوری اسلامی برود. آنها شایسته توجه ما هستند».

 

یوزو رادوش نماینده پارلمان ار پا و وزیر دفاع پیشین کرواسی

یوزو رادوش Jozo Rados نماینده پارلمان ار پا و وزیر دفاع پیشین کرواسی با اشاره به جان‌باختن شماری از قیام‌کنندگان دی‌ماه 96 در زندان‌های رژیم آخوندی، تأکید کرد:

 

بعد از اعتراضات ماه ژانویه که ۱۴ نفر تحت شرایط مشکوکی در زندان جان باختند. تظاهرات (در ایران) در ماه‌های اخیر ادامه داشته است. معلمان، رانندگان کامیون و سایرین نارضایتی خود را با اعتراضاتشان نشان داده‌اند. در ماه می چند تظاهرکننده کشته و تعدادی مجروح شدند. از این‌رو توسعه روابط با (رژیم) ایران باید باید با بهبود شرایط در زندان‌های ایران و وضعیت عام حقوق بشر همراه باشد».

 

تونه کلام نماینده پارلمان اروپا ازاستونی

در جلسة رسمی پارلمان اروپا تونه کلام Tunne Kelam ، نماینده این پارلمان از استونی ضمن ابراز نگرانی از بازداشت مدافعان حقوق بشر، خبرنگاران و شهروندان دوتابعیتی توسط رژیم آخوندی، گفت:

ما خواهان آزادی بلادرنگ همة آنها هستیم. ولی فراخوان‌دادن کافی نیست. ابتدا (باید) از اقدامات هدفمند علیه اشخاصی که مسئول نقض حقوق جدی بشر هستند استفاده شود؛ و دوم باید حمایت فعالی از گروه‌های جامعه مدنی و مدافعان حقوق بشر صورت گیرد».

تونه کلام اضافه کرد: «می‌خواستم سمپاتی و حمایت خود را از مردم ایران اعلام کنم که از پایان سال گذشته (میلادی) بارها برای حقوق مدنی و سیاسی خود تظاهرات کرده‌اند. اگر ما در رابطه با ارزش‌های خودمان جدی هستیم، اولین وظیفة ما این است که به‌طور فعال در تلاش آنها برای آزادی‌های مدنی، شرافت انسانی و دموکراسی در کنار آنها باشیم».

 

هاینز بکر نماینده پارلمان اروپا از اتریش

هاینز بکر Heinz Becker نماینده پارلمان اروپا از اتریش در سخنرانی خود، گفت:

ما با یک دیکتاتوری مذهبی مواجهیم که مسئول نیمی از احکام اعدام در کل جهان است. این علیه همة حقوق بشر و ارزش‌های اتحادیه اروپا است. زنان و مردان جوان در خیابان‌ها اعتراض می‌کنند و خواهان دموکراسی و آزادی هستند. این وظیفة ما است که به‌عنوان سیاستمداران اروپایی از این افراد حمایت کنیم. ما باید از این‌که فقط به توافق اتمی و تجارتی که به‌دنبال آن هستیم نگاه کنیم، دست بکشیم، و این سیاست را متوقف کنیم.

 

استانیسلاو پولشاک نماینده پارلمان اروپا از جمهوری

استانیسلاو پولشاک نماینده پارلمان اروپا از جمهوری چک نیز بر استمرار نقض حقوق بشر و مداخلات تروریستی رژیم در منطقه انگشت گذاشت، و گفت:

وضعیت در ایران غیر قابل تحمل است. (رژیم) ایران از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند؛ آنها به‌طور دائم حقوق بشر را نقض می‌کنند. آمار اعدام‌ها هم‌چنان افزایش می‌یابد. این رژیم باید محکوم شود بیایید صدای خود را در دفاع از حقوق بشر بلند کنیم.

 

آنا فوتیگا، رئیس زیرکمیسیون دفاع و امنیت پارلمان اروپا

آنا فوتیگا، Anna Fotyga رئیس زیرکمیسیون دفاع و امنیت پارلمان اروپا و وزیر خارجه پیشین لهستان از دیگر سخنرانان این جلسه بود.

وی رژیم آخوندی را «نقض‌کنندة جدی حقوق بشر» و «مسئول اکثر اعدام‌ها در جهان» دانست، و گفت:

در اواخر سال ۲۰۱۷ و ژانویه ۲۰۱۸ تظاهرات و اعتراضات گسترده‌یی در ایران رخ داد. در آن زمان هزاران نفر که اکثرشان از جوانان بودند زندانی شدند؛. بسیاری از آنها در شرایط بسیار مشکوکی جان باختند.

ما باید از نقش گزارشگر ویژه سازمان ملل برای ایران حمایت کنیم. مقامات (رژیم) ایران باید به گزارشگر ویژه اجازة دسترسی برای ورود به ایران را بدهند».

 

ثریا پست نمایندة پارلمان اروپا از سوئد

ثریا پست Soraya Post نمایندة پارلمان اروپا از سوئد و مسئول امور حقوق بشر گروه سوسیالیست‌ها و دموکرات‌ها در سخنانش گفت:

من خواهان آزادی افرادی هستم که (در ایران) به ناحق زندانی شده‌اند و (هم‌چنین خواهان آزادی) مدافعان حقوق بشر زندانی هستم... اتحادیة اروپا باید قاطع باشد و نگرانی حقوق بشر با (رژیم) ایران را به‌عنوان یک اولویت در هر فرصتی قرار بدهد. دستگیری افراد دو تابعیتی بخشی از یک سرکوب گسترده‌تر حقوق بشر در ایران است.

من بسیار نگران گزارش‌های اخیر دربارة کشته‌شدن افراد در بازداشتگاه‌ها هستم. به‌خصوص که هیچ‌یک از مقام‌های (رژیم) ایران، هرگز به‌خاطر نقض حقوق بشر افرادی که در بازداشتگاه‌های حکومتی هستند مورد حسابرسی قرار نگرفته است. همچنین مواردی که افراد دستگیر شده به اعدام محکوم شده‌اند بسیار نگران‌کننده است.

 

 

پاول اسووبودا نمایندة این پارلمان از جمهوری چک

در جلسة پارلمان اروپا پاول اسووبودا Pavel Svoboda نمایندة این پارلمان از جمهوری چک نیز، تأکید کرد:

تلاش برای نجات توافق اتمی به هیچ‌وجه نباید روی حفاظت از حقوق بشر سایه بیندازد؛ چرا که این موضوعی است که به قوانین اساسی بنیان‌گذاری اتحادیه اروپا مربوط است. نمی‌شود با حقوق بشر معامله کرد.

متأسفانه (رژیم) ایران هر بار تأیید می‌کند که نمی‌خواهد حقوق پایه‌یی بشر را به‌رسمیت بشناسد. (در این کشور) سالانه ۱۰۰ها نفر را اعدام می‌کنند.

 

آندرز ویستیسن نایب‌رئیس کمیسیون خارجی پارلمان اروپا از دانمارک

آندرز ویستیسن Anders Vistisen نایب‌رئیس کمیسیون خارجی پارلمان اروپا از دانمارک در سخنانش ضمن محکوم‌کردن جاه‌طلبی‌های اتمی رژیم، سرکوب مردم ایران و مداخلات تروریستی آن در منطقه، گفت:

فکر می‌کنم در این پارلمان ما باید بیشتر بر روی (رژیم) ایران و عملکرد آن در جهان متمرکز شویم و نه فقط

روی توافق اتمی

 

 ژرارد دوپره رئیس گروه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا

ژرارد دوپره رئیس گروه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا ضمن محکوم‌کردن جنایات رژیم در زندان‌ها، گفت:

 

ما خواستار آزادی بدون قید و شرط همة زندانیان دو تابعیتی و در حقیقت همة شهروندان ایرانی هستیم که در دادگاه‌های غیر منصفانه محکوم شده‌اند».

 

بودیل والرو نماینده پارلمان اروپا از سوئد

بودیل والرو نماینده پارلمان اروپا از سوئد با اشاره به کارنامة رژیم آخوندی به‌عنوان رکوردار اعدام در جهان، گفت:

 

ما می‌دانیم که (رژیم) ایران به حقوق بشر، آزادی بیان و آزادی مذهب احترامی نمی‌گذارد؛ حتی فعالان محیط زیست به زندان افتاده‌اند. ما می دانیم برای افرادی که به دفاع از حقوق اجتماعی و محیط زیست دست زده‌اند چه اتفاقی افتاده است. بسیاری از آنها به بهانة امنیت ملی دستگیر شده‌اند.
لطفا به اشتراک بگذارید: