تحریمهای آمریکا-توقف فعالیتهای شرکتها و کارخانه های بزرگ جهانی در ایران

تحریمهای آمریکا-توقف فعالیتهای شرکتها و کارخانه های بزرگ جهانی در ایران

خودروسازیهای پژو و سیتروئن فرانسه که در شرکت بزرگ پ.اس.آ( دومین شرکت خودروسازی اروپا ) ادغام شده اند، توقف فعالیت‌های خود را در ایران به‌خاطر تحریم‌های آمریکا اعلام کرند.

پ.اس.آ. که مارک‌های پژو و سیتروئن آن شرکت‌های مشترکی را در ایران تشکیل داده‌اند طی بیاینه‌یی اعلام کرد: «روند تعلیق فعالیت سرمایه‌گذاری‌های مشترک خود را برای منطبق‌شدن با قانون آمریکا تا 6 اوت 2018، آغاز کرده است».

به گزارش رسانه‌های فرانسه، شرکت پ.اس.آ. که نخستین بازار خارجی آن در ایران است قصد دارد خود را با تحریم‌های ایالات متحده منطبق کند و قبل از ششم ماه اوت، از ایران خارج شود.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: «شرکت پ.اس.آ. در سال گذشتة میلادی 444 هزار و 600 خودرو را در ایران به فروش رسانده است... اما این شرکت تأکید می‌کند که فعالیت‌هایش در ایران، «کم‌تر از یک درصد حجم معاملات آن» است.

 

وال استریت ژورنال نوشت: «اقدام شرکت پژو، ضربة سنگینی را به تلاش‌های اروپا برای نجات‌دادن (برجام) از طریق حفظ شرکت‌های فعال اروپایی در ایران، وارد می‌کند. در حالی که قرار است تحریم‌های ایالات متحده در ماه‌های آتی مجدداً برقرار شوند، شرکت‌ها در هر کجای جهان هم که مستقر باشند، در صورت ادامة معاملات خود در ایران، با ریسک عظیم جریمه از سوی آمریکا... مواجه خواهند بود».

وال استریت ژورنال می‌افزاید: «تصمیم پژو نشان می‌دهد که تهدید تحریم‌های آمریکا که بر هرگونه معامله‌یی با دلار آمریکایی در هر کجا اعمال خواهد شد، استمرار تجارت با (رژیم) ایران را برای شرکت‌های بزرگ، بیش از حد دشوار ساخته است».

در همین حال، شرکت آمریکایی پروکتر و گمبل اعلام کرد به خاطر تحریمهای ایالات متحده، فروش محصولاتشان به رژیم ایران را متوقف می‌کنند.

 

خبرگزاری رویتر به نقل از منابع اتحادیة اروپا گزارش داد: بانک سرمایه‌گذاری اروپا EIB از اجرای پیشنهاد اتحادیة اروپا برای تجارت در ایران به‌منظور کمک به مقابله با تحریم‌های آمریکا و نجات توافق اتمی امتناع کرده است... امتناع بازوی وام‌دهی اتحادیة اروپا، تأکیدی بر محدودیت توانمندی این اتحادیه برای حفاظت از تجارت با (رژیم) ایران در قبال اعمال مجدد تحریم‌های آمریکاست.

یک دیپلمات اروپایی، گفت: «بانک (سرمایه‌گذاری اروپا) از پیشنهاد کمیسیون (اروپا) ناراضی است؛ چرا که این بانک در بازارهای آمریکایی کسب درآمد می‌کند».

رویتر افزود: «ئی.آی.بی. EIB به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین وام‌دهندگان جهان، در سال گذشته میلادی، 56.4 میلیارد یورو... در بازارهای سرمایه‌گذاری جهانی درآمد داشته است. این بانک نگران آن است که تهدید تحریم‌های ایالات متحده علیه (رژیم) ایران، موجب ترس خریداران اوراق قرضه خواهد شد...

یک مقام اتحادیة اروپا گفت: «ایالات متحده بر این بانک فشار آورده تا... در ایران سرمایه‌گذاری نکند و نسبت به عواقب آن هشدار داده است».
لطفا به اشتراک بگذارید: