اقدامات آژانس انرژی اتمی رژیم برای غنی سازی اورانیوم در پی دستور خامنه‌ای

اقدامات آژانس انرژی اتمی رژیم برای غنی سازی اورانیوم در پی دستور خامنه‌ای


گفتگو با میثم ناهید – ۱۶ خرداد ۱۳۹۷


زیر غوغای 190هزار سو؟


 

 

همون طور که در حرفهای صالحی شنیدیم، صحبت از اینه که آژانس اتمی رژیم ادعا می‌کنه که می‌خواد در اجرای دستور خامنه‌ای اقداماتی رو در زمینة غنی‌سازی شروع بکنه، اما جا به جا تأکید و تکرار می‌کنه «در چارچوب برجام» می‌خوایم ببینیم اصلاً داستان چیه و چرا رژیم وارد این وادی که هم در صحنة بین‌المللی براش هزینة زیادی داره و هم در داخل رژیم تضادها رو تشدید کرده؟ و خلاصه زیر این غوغایی که به راه افتاده، چه واقعیتی وجود دارد؟ در همین رابطه گفتگویی داریم با میثم ناهید.

 

س: با توجه به اینکه خامنه‌ای فرمان داد دستگاه هسته‌ای رژیم، فعالیتهای غنی‌سازی خودش رو از سر بگیره و به سمت ۱۹۰هزار سو بره، این کار چطور عملی میشه؟

ج: از ۲زاویه میشه به این سوال پرداخت.

اول: از بعد فنی. واقعیت اینه که برای رسیدن به این حجم از غنی‌سازی، تعداد زیادی سانترفیوژ نیاز هست. درحالیکه بر اساس برجام، رژیم باید دو سوم از سانترفیوژهاش رو به مدت ۱۵ سال از دور خارج کند و مجبور شد این کار را بکند. آژانس هم طبق بازدیدهاش، گزارش داد که رژیم دو سوم سانترفیوژهاش رو از بین برد.

درحالیکه برای رسیدن به ۱۹۰هزار سو،‌ دست کم به همون تعداد سانترفیوژ نیاز داره که الان اصلا چنین چیزی نداره.

سو (SWU) واحد کار یک سانتریفوژ است که توانمندی آن را در جداسازی و میزان غنی سازی اورانیوم نشان می‌دهد. توان دستگاه‌های نسل اول سانتریفوژ ایران یا آی آر-۱ در گزارش‌های مختلف حدود یک سو برآورد شده است. به این معنا که برای رسیدن به معادل ۱۰ هزار سو توان غنی‌سازی اورانیوم ، حدود ۱۰ هزار دستگاه آی آر-۱ لازم است.

بنابراین، برای رسیدن به ۱۹۰هزار سو رژیم به ۱۹۰هزار سانترفیوژ نیاز داره.

درحالیکه بر اساس فکت‌شیتی که خود رژیم در سال ۹۴ از توافق هسته‌ای در لوزان منتشر کرد:

«تعداد سانتریفیوژهای ایران از 19000 کنونی به 6104 دستگاه میرسد، که در 10 سال آینده تنها 5060 عدد از آن‌ها اورانیوم غنی‌سازی خواهد کرد. تمامی سانتریفیوژها از نوع IR-1 خواهد بود».

بنابراین حتی رژیم با تعداد سانترفیوژهاش پیش از برجام، خیلی با ۱۹۰هزار سو فاصله داره و اصلا از نظر فنی امکان‌پذیر نیست.

 

دوم: از بعد سیاسی. خامنه‌ای تاکید کرد «در چارچوب برجام». بر اساس برجام رژیم تنها می‌تونه ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی‌شده اون هم زیر ۵/۳ درصد داشته باشه. درحالیکه اگر بخواد به ۱۹۰ هزار سو برسه به گفته آخوند ذوالنور نمایندة باند خامنه‌ای در مجلس ارتجاع: «نیازمند غنی سازی حجم بالای اورانیوم هستیم تابتوانیم مجتمع سوخت ایجاد کنیم و نیروگاه های هسته‌ای را سوخت دهی کنیم».

درحالیکه حجم بالای غنی‌سازی معناش «نقض برجام» هست. ذوالنور هم که رئیس کمیسیون هسته‌ای مجلس ارتجاع هست، روی همین تناقض انگشت گذاشت و گفت: «مقام معظم رهبری در این دستور قیدی به فرمایش خود زدند و فرمودند فعلا در چارچوب برجام؛ به عبارت دیگر هنوز جمهوری اسلامی برای خروج از برجام و نقض برجام تصمیمی نگرفته است».

موضوع نقض برجام هم جدیه. تا جاییکه خامنه‌آی به خاطر نگرانی از نقض برجام، در صحبتهایش تاکید کرد «در چارچوب برجام». اما بلافاصله سخنگونی وزارت خارجه آمریکا هشدار داد: «اگر رژیم ایران تلاش کند برنامه هسته‌ای خود را شروع کند، آمریکا و جهان اهرم‌های زیادی علیه آن دارند. این رژیم هرگز نباید به سمت سلاح هسته‌ای برود!»

امروز هم وزیر خارجه فرانسه هشدار داد: «رژیم ایران با برنامه‌های غنی‌سازی اورانیوم به خط ‌قرمز نزدیک می‌شود. بازی با مرز سرخها همیشه خطرناک است».

رد مرز سرخ هم یعنی «نقض برجام». چون همونطور که گفتم اگر رژیم واقعا بخواد به ۱۹۰هزار سو برسه، باید ۱۹۰هزار سانترفیوژ از نوع اول راه‌اندازی کنه. درحالیکه بر اساس توافق لوزان، (آن هم فکت‌شیت خود رژیم) تنها اجازه داره ۵۰۶۰ سانتریفیوژ رو راه‌اندازی کنه.

 

س: اما بنا به گفتة صالحی رئیس آژانس اتمی رژیم و کمالوندی سخنگوی آژانس، رژیم اقدامات عملی رو ج: اصل داستان میزان غنی‌سازی بر اساس تعداد سانتریفیوژه. این هم که میگن موتور سانتریفیوژ رو می‌سازیم تنها برای پوشاندن اصل ماجراست. چرا که ساخت موتور سانتریفیوژ حتی در چارچوب برجام هیچ تضادی نداره. یعنی رژیم تا الان هم می تونست این اقدامات رو بکنه. و اینکه الان می‌گن شروع می‌کنیم، هیچ کار ویژه‌ای نیست.

در همین زمینه هم ذوالنور غیر مستقیم میگه: «ما یک مقدماتی را که خلاف برجام نیست انجام می دهیم تا عنداللزوم اگر خواستیم محدودیت های برجامی را کنار بگذاریم، آمادگی های لازم را داشته باشیم».

 

س: اگر رسیدن به ۱۹۰هزار سو واقعی نیست، پس چرا خامنه‌ای فرمان آنرا داد؟

ج: الان رژیم و خامنه‌ای با یک مشکل جدی روبرو هستند،‌ اون هم مسئله‌دار شدن گسترده بدنه نظام در رابطه با برجامه. چون خامنه‌ای گفته بود اگر آمریکا برجام را پاره کند،‌ ما آتش می‌زنیم.

اما نیروهای رژیم به روشنی می‌بینند آمریکا به شدیدترین صورت برجام را پاره کرد، اما هیچ خبری از آتش زدن برجام توسط خامنه‌ای نه تنها نیست، بلکه خودش فردای خروج آمریکا از برجام گفت «برید با اروپاییها مذاکره کنید!»

خب نیروهای رژیم، اون هم در این شرایط بحرانی از این موضع خامنه‌ای به جز «ضعف» مگه چیزی می‌گیرن؟

همین موضوع عامل یاس و ناامیدی و ریزش گسترده در بدنه رژیم میشه. به ویژه اگه یادتون باشه یکی دو ماه قبل ۳۰۰ فرمانده بسیج که حامی احمدی‌نژاد بودن به خامنه‌ای نامه نوشتن و از بسیج به عنوان نیرویی که دیگر نشاط و تحرک و کارامدی ندارد، نام بردن. خب این ضعف خامنه‌ای هم مزید بر علت میشه.

روز ۱۹اردیبهشت، یعنی ۲۴ ساعت بعد از خروج آمریکا از برجام، خبرگزاری فارس رژیم به همین مسئله دار شدن نیروهای رژیم اشاره کرد و نوشت: «از دیشب تا حالا یک سوال ساده ذهن من و شما را درگیر کرده است: مگر نه اینکه رهبری فرمودند اگر آمریکا برجام را پاره کرد ما آنرا آتش می زنیم؟ پس چرا چنین نشد؟ چرا از برجام خارج نشدیم؟ چرا باید مذاکره مجدد با اروپائی ها را تجربه کنیم؟».

 

این یادداشت ۲۴ساعت بعد از خروج آمریکا از برجام نوشته شده. در این ۲۴ ساعت هم روحانی به صحنه آمد و هم خامنه‌ای و هر دو روی مذاکره برجام با اروپا انگشت گذاشتن. پس این مسئله دار شدن عطف به این هست.

یا آخوند ماندگاری چند روز پیش گفت: «من تو حرم امام رضا صحبت داشتم این رو حتما باید با شما مردم بگم یکنفر بلند شد وسط جمعیت گفت حاج آقا مگر حضرت آقا نفرمودند اگر آمریکا برجام را پاره کند ما آتش میزنیم, گفتم چرا, گفت پس چرا آتش نزدی؟»

پس روشنه خامنه‌ای برای اینکه دست کم مقداری به نیروهاش روحیه بده، این دود و دم 190هزار سو رو کرد.

البته خیلی هم حواسش جمع بود که پا از گلیم برجام بیرون نذاره. برای همین تاکید می‌کرد «در چارچوب برجام».

یا صالحی وقتی می خواست توضیح بده که چطور فرمان خامنه‌ای رو اجرایی می‌کنن، ۱۵ بار تاکید کرد که این فعالیتها در چارچوب برجام و مقررات آژانس هست».

حتی گفت: «اگر خدایی ناکرده خدایی ناکرده خدایی ناکرده من سه بار میگم اگر برجام فرو ریخت» یعنی تا این حد می دونن که نمی تونن دست از پا خطا کنن.

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: