تحریمهای آمریکا-متوقف کردن کار شرکت هواپیمایی بوئینگ و توقف خرید نفت شرکتها از ایران

تحریمهای آمریکا-متوقف کردن کار شرکت هواپیمایی بوئینگ و توقف خرید نفت شرکتها از ایران

شرکت بوئینگ آمریکا اعلام کرد که هیچ هواپیمایی را به رژیم آخوندی تحویل نخواهد داد.

خبرگزاری فرانسه با ذکر سخنان سخنگوی بوئینگ گزارش داد: شرکت بوئینگ که درخواست‌هایی را از شرکت‌های ایران‌ایر و هواپیمایی آسمان به قیمت 20 میلیارد دلار دریافت کرده است، بعد از خروج ایالات متحده از برجام، این هواپیماها را تحویل نخواهد داد.

سخنگوی بوئینگ، تأکید کرد: «برای این‌که دربارة این درخواست‌ها به روشنی سخن بگوییم: ما هنوز هیچ دستگاهی را به (رژیم) ایران تحویل نداده‌ایم و از آنجایی که دیگر از مجوزی برای تجارت با (رژیم) ایران برخوردار نیستیم، هیچ دستگاهی را تحویل آن نخواهیم داد».

 

سپاه پاسداران در خبرگزاری خود در واکنشی هراسان از اقدام بوئینگ نوشت: بوئینگ در حالی به قرارداد خود با (ما) وفا نمی کند که روز دوشنبه, شرکت فرانسوی پژو - سیتروئن نیز اعلام کرد که سرمایه گذاری های خود در ایران را متوقف می کند.

سپاه پاسداران افزود: در حالی که هنوز تحریم های واشنگتن عملا بازنگشته اند, شرکت های اروپایی در حال ترک ایران هستند. تمام این موارد در حالی رخ می دهند که کشورهای اروپایی از پایبندی خود به برجام سخن می گویند.

 

رویتر گزارش داد: منابع موثق پالایشگاه‌ها و آژانسهای اروپاییِ خرید نفت که یک پنجم نفت ایران را خریداری می کنند، اعلام کردند، به دلیل تحریمهای آمریکا، خرید نفت از رژیم ایران را به تدریج متوقف می‌کنند. این پالایشگاه‌ها شامل توتال فرانسه، انی ایتالیا، رپسول اسپانیا و گپسای یونان هستند.

رویتر افزود: یک منبع ارشد پالایشگاه ایتالیا گفت، ما نمی‌توانیم با آمریکا مقابله کنیم. ما به دنبال آن هستیم که در موعد مشخص‌شده توسط آمریکا، منابع خرید خود را تغییر بدهیم.

شرکت نفتی ایتالیایی انی اعلام کرد که اکنون این شرکت هیچ مورد مبادلاتی با رژیم ایران ندارد.

 

در همین حال، فیو Fiev فدراسیون صنایع تجهیزات خودروی فرانسه، به‌دلیل خطر تحریم‌های آمریکا به‌دنبال خروج آن از برجام، سفر و مأموریت ماه ژوئیه خود را به ایران لغو کرد.

رئیس فیو Fiev به رویتر، گفت: «در برابر تهدید ضرب‌الاجل دولت آمریکا، ما باید حتماً به وضعیت ایران و تهدیدهای موجود می‌اندیشیدیم».

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز چهارشنبه کمیسیون اروپا، قانونی را برای مقابله با آثار فراسرزمینی تحریم‌های آمریکا بر شرکت‌های اروپایی به‌تصویب رساند.

اکنون کشورهای عضو اتحادیة اروپا و پارلمان اروپا دو ماه فرصت دارند تا با این قانون مخالفت کنند. در غیر این صورت، قانون مذکور حداکثر در شروع ماه اوت به اجرا گذاشته می‌شود.

خبرگزاری فرانسه افزود: «این قانون شرکت‌های اروپایی را از تطبیق‌دادن خود با تأثیرات فراسرزمینی تحریم‌های آمریکا... منع می‌کند... قانون مذکور بیشتر برای شرکت‌های متوسط و کوچک کارایی دارد که در آمریکا منافع اندکی دارند و نه برای شرکت‌های بزرگ».

 

رویتر گزارش داد: «بعد از این‌که ارگان اجرایی اتحادیة اروپا از بانک سرمایه‌گذاری اروپا EIB خواست... در راستای نجات توافق اتمی... در (ایران) تجارت بکند، این بانک روز چهارشنبه گفت، نمی‌تواند تحریم‌های احتمالی ایالات متحده علیه (رژیم) ایران را نادیده بگیرد».

سخنگوی بانک سرمایه‌گذاری اروپا به رویتر گفت: «پیش‌شرط برای الگوی تجارت این بانک این است است که بتواند در بازارهای سرمایه‌گذاری جهانی مؤسسه‌یی مستحکم و معتبر باقی بماند؛ و این با نادیده‌گرفتن تحریم‌های احتمالی علیه (رژیم) ایران، ناهمخوان خواهد بود... بانک سرمایه‌گذاری اروپا نهادی بر پایة بازار سرمایه‌گذاری است و مثل تمامی نهادهای مشابه، این بانک نمی‌تواند راه حل این مشکل باشد».

رویتر در گزارش خود خاطرنشان کرد: «این اولین موضع‌گیری رسمی بانک سرمایه‌گذاری اروپا دربارة (درخواست) کمیسیون اروپا از آن برای فعالیت در ایران است؛ این بانک تاکنون هرگز در این کشور تجارت نداشته است».

 

وال استریت ژورنال نوشت: کمپانیهای آمریکایی بعد از خروج ایالات متحده از توافق اتمی معاملات تجاری خود با رژیم ایران را تدریجا متوقف میکنند. دهها کمپانی آمریکائی در حال آماده شدن برای خروج از ایران هستند. در حال حاضر بعضی از این کمپانی ها با عجله به دنبال تعطیل کردن فعالیت شرکتهای وابسته خارجی خود در ایران هستند تا از تحریم های خرد کننده آمریکا در امان بمانند. انتظار میرود این تحریمها در ماه نوامبر شروع شوند.
لطفا به اشتراک بگذارید: