در خاطره روزها ۱۶خرداد ۱۳۹۷- ۶ ژوئن


در خاطره روزها ۱۶خرداد ۱۳۹۷- ۶ ژوئن


[caption id="attachment_122473" align="alignleft" width="250"]جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل[/caption]

۱۶خرداد-۶ ژوئن«۱۹۶۷میلادی» جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل


ارتش اسرائیل در یک تهاجم غافلگیرانه به چند کشور عربی، با عبور از مرزهای بین المللی، در عرض ۲ساعت، تمام نیروی هوایی این کشورها را مورد حمله قرار داد و تمام صحرای سینا، کنارههای شرقی کانال سوئز، بلندیهای جولان را اشغال کرد .





[caption id="attachment_122474" align="alignleft" width="250"]شرکت زنان در انتخابات شرکت زنان در انتخابات[/caption]

۱۶خرداد-۶ ژوئن«۱۹۱۹میلادی» شرکت زنان در انتخابات


در سال ۱۸۲۰ بیش از دوهزار زن آمریکایی خواستار اعطای حق رأی برابر با مردان شدند. این تقاضانامه مورد اعتنای دولت آمریکا واقع نشد. در سال ۱۹۱۰، زنان آمریکا راهپیمایی‌ها و تظاهرات وسیعی راه انداختند، عاقبت درسال ۱۹۱۹توانستند درانتخابات شرکت کنند.





[caption id="attachment_122475" align="alignleft" width="250"]نخستین روزنامه چاپی جهان نخستین روزنامه چاپی جهان[/caption]

۱۶خرداد-۶ ژوئن«۱۶۰۵میلادی» نخستین روزنامه چاپی جهان


نخستین روزنامه چاپی جهان به نام «ریلیشن» که دارای اخبار عمومی و متنوع بود در شهر استراسبورگ فرانسه منتشر شد . از آن پس، سالهاست که انجمن جهانی روزنامهها WAN کنوانسیون سالانه خود را به مناسبت تولد روزنامه «ریلیشن» در شهر استاسبورگ برگذار می کند.





[caption id="attachment_122476" align="alignleft" width="250"]درگذشت شاپور قریب درگذشت شاپور قریب[/caption]

۱۶خرداد«13۹۱ شمسی » ۶ ژوئن درگذشت شاپور قریب


شاپور قریب کارگردان و هنرپیشه ی ایرانی در سال ۱۳۱۱ در سمنان به دنیا آمد. از پانزده‌سالگی فعالیت خود را در زمینه تئاتر آغاز کرد. پس از بیست واندی سال کار درتئاتر و سینما نخستین فیلم سینمایی خود را ساخت. او به علت بیماری آلزایمر درگذشت. و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به‌خاک سپرده شد.





[caption id="attachment_122477" align="alignleft" width="250"]درگذشت هوشنگ گلشیری درگذشت هوشنگ گلشیری[/caption]

۱۶خرداد«13۷۹ شمسی » ۶ ژوئن درگذشت هوشنگ گلشیری


ازتأثیرگذارترین داستان‌نویسان معاصر زبان فارسی وسردبیر مجله کارنامه بود. پس از انقلاب باتشکیل جلسات هفتگی داستان‌خوانی و نقد داستان نسلی از نویسندگان را پرورش‌داد.تا زمانی‌که زنده بود درمرکز مهم‌ترین فعالیت‌های ادبی و فرهنگی ایران قرار داشت. ولی بسیاری از آثارش در جمهوری‌اسلامی اجازه نشر‌نیافته‌اند و محدودیت‌ها پس از مرگش ادامه‌دارند.





لطفا به اشتراک بگذارید: