در خاطره روزها ۱۷خرداد ۱۳۹۷- ۷ ژوئن



در خاطره روزها ۱۷خرداد ۱۳۹۷- ۷ ژوئن


[caption id="attachment_122498" align="alignleft" width="250"]پردهبرداری از مجسمة فردوسی پردهبرداری از مجسمة فردوسی[/caption]

۱۷ خرداد«۱۳۳۸ خورشیدی»۷ ژوئن پردهبرداری از مجسمة فردوسی


در این روز با برپایی مراسمی، از مجسمه «ابوالقاسم فردوسی» شاعر حماسه‌سرای ایران، در میدان فردوسی تهران پرده برداری شد.

مورخان متفقاً او را تنها فرد در سراسر تاریخ بشر خوانده‌اند که بدون هرگونه چشمداشت، همه عمر خود را صرف زنده‌کردن تاریخ وطنش کرده است.





[caption id="attachment_122497" align="alignleft" width="250"]ایستادگی محلة امیرخیز ایستادگی محلة امیرخیز[/caption]

۱۷ خرداد«۱۲۸۷ خورشیدی»۷ ژوئن ایستادگی محلة امیرخیز


حملة نهایی قوای استبداد به قصد تسخیر سنگر ستارخان درمحلة امیرخیزتبریزآغازشد. دراین روزهفت هزار نیروی سواره دشمن به سوی جایگاه ستارخان در امیرخیز هجوم آوردند و ستارخان با مجاهدانی که شمارشان به ۲۰تن نمیرسید، در برابر آنان ایستادگی کرد وبه پشتیبانی باقرخان پیروزشد.





[caption id="attachment_122499" align="alignleft" width="250"]مهم در منطقة بالتیک مهم در منطقة بالتیک[/caption]

۱۷خرداد-۷ ژوئن«۱۶۶۰میلادی» دو رویداد مهم در منطقة بالتیک


شکست نظامی دانمارک از سوئد در این روز باعث باز شدن دریای بالتیک به روی کشتی های جنگی همه کشورها شد. دانمارک مانع این کار بود. در همین روز در سال ۱۹۰۵نروژ و سوئدکه به صورت واحد در آمده بودند از هم جدا شدند.





[caption id="attachment_122500" align="alignleft" width="250"]بمباران تاسیسات اتمی عراق بمباران تاسیسات اتمی عراق[/caption]

۱۷خرداد-۷ ژوئن«۱۹۸۱میلادی» بمباران تاسیسات اتمی عراق


دو دسته هواپیمای نظامی از اسرائیل خودرا به 20 کیلومتری جنوب شرقی بغداد رسانیدند و تاسیسات اتمی و تولید پلوتونیوم عراق را که در این ناحیه با کمک فرانسویان بوجود آمده بود بمباران کردند و از میان بردند. این نخستین تاسیسات اتمی با رآکتور فعال بوده که بمباران شده است.





[caption id="attachment_122501" align="alignleft" width="250"]نخستین انتخابات آزاد اندونزی نخستین انتخابات آزاد اندونزی[/caption]

۱۷خرداد-۷ ژوئن«۱۹۹۱میلادی» نخستین انتخابات آزاد اندونزی


اولین دور انتخابات آزاد برای ریاست جمهوری پس از40سال در اندونزی برگزارشد و حزب دموکراتیک به رهبری مگاواتی سوکارنو پوتری یک سوم کرسی‏های پارلمان را به‌دست‌آورد. در این مجلس عبدالرحمان وحید رهبر گروه اسلامی به‌عنوان رئیس جمهور برگزیده‌ ‌شد و مگاواتی سوکارنو، دختر نخستین رئیس‌جمهور اندونزی به معاونت وی انتخاب گردید.









لطفا به اشتراک بگذارید: