محکومیت جهانی به ادعای رژیم مبنی بر شروع غنی سازی اورانیوم

محکومیت جهانی به ادعای رژیم مبنی بر شروع غنی سازی اورانیوم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سؤالی راجع به دستورات خامنه‌ای در مورد غنی سازی اورانیوم، گفت: وزیر خارجه آمریکا در سخنرانی خود در 21 می (31اردیبهشت) به صراحت گفت، رژیم ایران باید غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند و هرگز بازپردازش پلوتونیم را دنبال نکند و نباید مسیری به سمت ساخت سلاح اتمی داشته باشد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحولات را رصد می‌کند و اطمینان داریم که اگر چنین اتفاقی رخ دهد، آنِرا به شورای حکام و اعضای آژانس گزارش می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: ما در حال رایزینی با متحدانمان در سراسر جهان هستیم تا ببینیم چگونه می‌توانیم بهِطور جمعی با اقدامات شرورانة رژیم ایران در اقصی نقاط جهان مقابله کنیم. مردم ایران انتظار داشتند توافق اتمی وضعیت اقتصادی‌شان را بهتر کند، اما چنین اتفاقی رخ نداده است.

 

سیگال مندلکر معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم در سخنانی در بنیاد دفاع از دموکراسیها در واشینگتن به متحدان آمریکا و بخش خصوصی هشدار داد که رژیم آخوندی برای تأمین منابع مالی برای فعالیتهای شرورانه خود سوءاستفاده می‌کند. بانک مرکزی رژیم ایران یک ارگان تروریستی است و از تروریسم حمایت می‌کند.

 

سیگال مندلکر معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم تأکید کرد: بانک مرکزی ایران از فعالیتهای تروریستی به‌صورت گسترده پشتیبانی می‌کند و چند شرکت در این رابطه بکار گرفته است و سپاه قدس که یک سازمان تروریستی نام گذاری شده است از طریق این بانک عمل می‌کند. سپاه قدس و حزب‌الله بیشترین سود را از این بانک می‌برند....

ما باید روی راههای مشکوک و موذیانه رژیم ایران برای تأمین مالی خود و لیستی طولانی از فعالیتهای بدخواهانه این رژیم متمرکز شویم. من چندین شبانه روز را به‌دنبال کردن و هدف قرار دادن نظام مالی تروریستی و تکثیر و تأمین مالی انبوهی از سایر فعالیتهای قاچاق پرداخته‌ام. این رژیم از فریب و لاپوشانی برای تأمین مالی فعالیتهای قاچاق استفاده می‌کند. شرکتهای پوششی برای لاپوشانی ردپایش ایجاد می‌کند.

سیگال مندلکر می‌افزاید: رژیم ایران بارها و از جمله طی مدت برجام نشان داده است که در پی حمایت از تروریسم است و عوامل بیرحمی را برای انجام کارهایش ترغیب می‌کند تا منطقه را بی‌ثبات کند و حقوق‌بشر مردم ایران را نقض کند. این رژیم هم‌چنین از اهرم فریب برای کسب پول نقد برای نیروی قدس سپاه پاسداران استفاده کرده است و از شرکتهای پوششی برای لاپوشانی تهیه قطعات برای هواپیمایی که تروریستهای وابسته به رژیم را به میادین جنگ در سوریه اعزام می‌کنند استفاده می‌کند.

رژیم ایران میلیونها دلار را برای شبه‌‌نظامیان حزب‌الله و دست نشاندگانش در منطقه ارسال می‌کند.کشورها

باید شبکه‌های اقتصادی خود را مصمم‌تر کرده و از کمپانی‌های خود بخواهند تلاش بیشتری به خرج بدهند تا به دام شبکه فریبکار رژیم ایران نیفتند. این را خطاب به بخش خصوصی می‌گویم. من از شما می‌خواهم که اقدامات بیشتری انجام دهید تا اطمینان پیدا کنید که رژیم ایران و شبکه‌های وابسته به آن از کمپانی‌های شما جهت اجرای اقدامات شریرانه خود سوءاستفاده نمی‌کنند.

معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا هم‌چنین گفت:‌ ما فشار اقتصادی بی‌سابقه‌ای را بر رژیم ایران وارد می‌آوریم. مراجع قدرتمند اقتصادی ما حق یک انتخاب را برای رژیم ایران باقی خواهند گذاشت. این‌که از حمایت غیرقابل قبول خود از تروریسم دست بردارد، به فعالیتهایی که منطقه را بی‌ثبات می‌کند خاتمه دهد و نقض حقوق‌بشر را متوقف سازد. در غیراین صورت به ورطه فلاکت اقتصادی خواهد افتاد.

 

وزیر خارجة فرانسه، در رابطه با طرح‌های رژیم آخوندی برای افزایش غنی‌سازی گفت: نزدیک‌شدن به خطوط قرمز همیشه خطرناک است.... (رژیم) ایران باید درک کند که اگر توافق را نقض کند، خود را در معرض تحریم‌های جدید قرار خواهد داد و اروپایی‌ها در این صورت، نمی‌توانند بی‌عملی پیشه کنند...». وی با اشاره به برنامة موشکی و جاه‌طلبی‌های منطقه‌یی رژیم، افزود: «ما خواهان آن هستیم تا بر سر تمامیت مسئلة (رژیم) ایران، یک چارچوب کلی مذاکرات وجود داشته باشد که به تمامی این موضوعات بپردازد و در عین حال توافق وین را حفظ کند».

 

در همین حال روزنامة فرانسوی فیگارو گزارش داد: «(خامنه ای)... طی یک سخنرانی تلویزیونی هرگونه «محدودیت» در توسعة موشک‌های بالستیک، یعنی همان چیزی را که کشورهای اروپایی خواهان آن هستند...، به‌طور کامل منتفی دانست.».
لطفا به اشتراک بگذارید: