تشدید انزوای سیاسی

گزارش خبری پنجشنبه۱۷ خرداد


تشدید انزوای سیاسی


این روزها، خبرهای تحریمهای جدید همراه با تشدید فشارهای سیاسی علیه رژیم پشت سر هم منتشر می‌شود و رژیم را بیش از پیش در منگنة بین المللی قرار می‌دهد. بازتاب این وضعیت را هم در تشدید بحران درونی رژیم و هم در اخبار رسانه های خارجی می‌توان دید.

درست در هنگامه ای که رژیم مدعی نقض عهد آمریکا و پای بندی خودش به برجام هست و گزارشهای مجامع جهانی علیه نقض حقوق بشر در ایران را هم اتهامات واهی اعلام می کنه، از همان اتحادیه اروپا که رژیم چشم امید بهش دوخته خبرهای دیگری شنیده میشه:



فاکس نیوز - 11 خرداد: آژانس اطلاعات آلمان در ایالت بادن ووتنبرگ هفته گذشته افشا کرد که رژیم ایران حرکت برای تامین تکنولوژی و علوم تولید تسلیحات کشتارجمعی را متوقف نکرده است. مقامات اطلاعاتی بادن ووتنبرگ گفتند، آنها اطلاعاتی فشرده را در رابطه با فعالیتهای نهادهای جاسوسی رژیم ایران بدست آورده اند.

این گزارش 345صفحه یی که در 24مه منتشر شده قسمتهایی طولانی به حمایت رژیم ایران از سازمان تروریستی حزب الله لبنان و به نهادهای جاسوسی تهران و نهادهای سرکوب در ایران مانند وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران اختصاص داده شده است.


سایت پارلمان اروپا - 10 خرداد


قطعنامه پارلمان اروپا محکومیت نقض حقوق بشر در ایران: اعضای پارلمان اروپا فراخوان به احترام به مدافعان حقوق بشر, محاکمه عادلانه زندانیان و احترام به حقوق زنان در ایران, دادند.

از رژیم ایران مصرانه خواهان آزاد کردن تمامی اتباع دوگانه اروپائی- ایرانی که بطور غیرعادلانه ئی زندانی شده اند گردید.

در همین حال خبرها و گزارشهای فزاینده‌یی حاکی از توافق مسکو با طرفهای ذیربط مانند دولت بشار اسد، امریکا، اردن و اسراییل درباره خروج پاسداران و سایر نیروهای تحت امر رژیم از سوریه است؛ امری که رژیم آن را به صراحت و روشنی تکذیب نکرده است.


خبرگزاری روسی اسپوتنیک - 11 خرداد


گفتگوهای سه جانبه روسیه- ایالات متحده- اردن در مورد منطقه کاهش تنش در جنوب سوریه هفته آینده در سطح معاونان وزیر خارجه در امان (پایتخت اردن) برگزار خواهد شد. این منبع افزود« این ملاقات هفته آینده در سطح معاونان وزیر خارجه برگزار خواهد شد و از جانب روسیه بوگادنوف معاون وزیر خارجه شرکت خواهد کرد»...

انتظار میرود این ملاقات بر جلوگیری از حضور ایران در این منطقه تمرکز خواهد داشت.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک افزود: مطبوعات اسرائیلی با اشاره به منابعی گزارش کردند اسرائیل و روسیه به توافقی برای استقرار نیروهای دولت سوریه در مرز جنوبی این کشور بدون حضور نیروهای ایرانی و حزب الله در این منطقه دست یافته اند...


سایت سی بی ام- 11 خرداد


گروه مانیتور حقوق بشر سوریه خبر داد که نیروهای رژیم ایران و دست نشانده اش حزب الله آماده می شوند تا جنوب سوریه را ترک کنند.
این گزارش بدنبال دیدار وزیر دفاع اسراییل از مسکو می باشد که راجع به سوریه با همتای روسی خود گفتگو کرد.

خوبه بازتاب همین خبرها را در رسانه های حکومتی هم ببینیم:


روزنامه حکومتی شرق: 12خرداد:


سوال از شمخانی: ‌اخیرا خبرهای متعددی درباره حضور مستشاران ایرانی و هدایت عملیات در مناطق جنوبی سوریه و همچنین طرح روسیه برای استقرار ارتش سوریه در مرزهای مشترک با اردن منتشر شده است. اگر امکان دارد در این زمینه هم مقداری توضیح بدهید.

شمخانی: ما قبلا هم اعلام کردیم که مستشاران ایرانی در منطقه جنوب سوریه هیچ‌گونه حضوری ندارند و نقشی نیز در عملیات اجرا‌شده نداشته‌اند. درباره بخش دوم سؤال شما هم باید بگویم ما قویا از تلاش روسیه برای خروج تروریست‌ها از مرز سوریه و اردن و کنترل ارتش سوریه بر این مناطق حمایت می‌کنیم



- حسین موسویان دیپلمات سابق رژیم - 12 خرداد:



- طرح هفت ماده‌ای روسیه و اسراییل برای حل بحران سوریه

- چند روز پیش در کنفرانسی در اروپا شرکت داشتم و از کارشناسان مطلع اروپایی شنیدم که اسراییل و روسیه در حال مذاکره در مورد نهایی کردن طرحی در مورد حل بحران سوریه هستند که بر مبنای آن:

- - بشار اسد در قدرت بماند،

- - به حضور نظامی ایران و حزب‌الله در سوریه خاتمه داده شود،

- عادی‌سازی روابط سوریه با اعراب انجام شود و با پول کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، بازسازی سوریه و بازگشت آوارگان آغاز شود.
- سایت حکومتی فرارو-12خرداد:

- سفیر روسیه در سازمان ملل اعلام کرد که روسیه و رژیم صهیونیستی بر سر خروج نیروهای هم‌پیمان ارتش سوریه از جنوب غرب سوریه، توافق کرده‌اند و انتظار می‌رود این توافق به زودی اجرا شود.

سایت عرب ویکلی: 9خرداد


هنگامی که در ماه مه اسد با پوتین رئیس جمهور روسیه دیدار کرد، پوتین گفت: ”با آغاز روند سیاسی در مرحله فعالتر آن, نیروهای مسلح خارجی از کشور جمهوری عربی سوریه خارج خواهند شد. “...چند روز بعد بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: ”هیچکس نمی تواند ایران را مجبور به انجام کاری کند. حضور ایران بر پایه دعوت دولت سوریه است. “

بسیاری به این نتیجه رسیدند که شکاف قابل توجهی بوقوع پیوسته است و پوتین به آن اشاره داشته و شاید حتی قول عقب نشینی نیروهای زمینی ایران از سوریه را داده است.
لطفا به اشتراک بگذارید: