واکنش رژیم در قبال افزایش فشارهای بین‌المللی

واکنش رژیم در قبال افزایش فشارهای بین‌المللی


گفتگو با خسرو شکرالهی – ۱۸ خرداد ۱۳۹۷


رژیم، در چنبرة فشارهای فزاینده از داخل و خارج


 

 

از فاصلة 31 اردیبهشت که وزیر خارجة امریکا سیاست و استراتژی جدید آمریکا در قبال ایران رو اعلام کرد، یعنی طی کمتر از 3هفته، هر روز شاهد اقدام و تحول تازه‌یی در جهت افزایش تحریمها و تشدید فشارهای اقتصادی و انزوای سیاسی رژیم بودیم، حالا می‌خوایم واکش رژیم رو در قبال این فشارها و این شرایط رو مورد توجه قرار بدیم و گفتگوی امروز خودمون با خسرو شکراللهی رو به همین موضوع اختصاص دادیم.

 

س : امروز در نمایشهای جمعة تهران و مشهد، هم خاتمی و هم علم‌الهدی دربارة موضوع موشکی رژیم صحبت کردند. خاتمی گفت که پای اقتدار موشکی ایستاده‌ایم و هر چقدر که بخواهیم برد موشکهایمان را افزایش می‌دهیم. علم الهدی هم گفت که اگر ما دست از توان موشکی مون برداریم و موشکها رو از بین ببریم، آمریکا حتی یک ساعت هم به ما امان نمیده و همه جای ما رو با خاک یکسان می‌کنه.

به هر حال مضمون این حرفها، ایستادن در برابر جامعة بین‌المللیه؛ آیا سیاست رژیم همین است یعنی ایستادگی است؟

ج : حرفهای اینها که در واقع همان حرفهای دلواپسان است که می‌تواند تبلیغاتی باشد. میگوید اگر ما موشک را بدهیم، دیگر امنیت نخواهیم داشت و باید تسلیم بشویم. همین حرفها را زمانی که برجام را می‌خواستند امضا کنند و اتمی را بدهند می‌گفتند اما سرانجام خود خامنه‌ای رای بر امضای برجام داد و حتی خیلی جاها هم به دلواپسان گفت که شلوغ نکنید. الان هم چه احمد خاتمی و جه علم الهدی نمیگویند که در مقابل تحریمها و حلقه انزوا که مرتبا تنگتر می‌شود رژیم باید چه کار کند، خاتمی میگوید هر قدر بخواهیم برد موشکها را افزایش می‌دهیم اما مسئولیت او اولا نمایش جمعه است و ثانیا سخنگوی مجلس خبرگان است. در هر جای جهان او را مسئول و سخنگوی مواضع رژیم نمیدانند بنابراین وظیفه او این است که مرهم روی زخم دل ریزشیها بگذارد و خود خامنه‌ای هم این تقسیم کار را پذیرفته مهم این است که خود خامنه‌ای چه میگوید واو هم حواسش جمع است که چه بگوید یا نگوید.

 

س : خود خامنه‌ای هم در سخنرانی ای که روز 14خرداد سر قبر خمینی داشت، صحبت از موشک کرد و این که در مقابل یک موشک 10موشک می‌زنیم و هم صحبت از شروع به آمادگی برای 190هزار سو کرد.

ج : بله خامنه‌ای اگر چه به کرات کلمه موشکی را به کار برد، ولی چند بار تکرار کرد که در چارچوب برجام! و مشخص نکرد که منظورش از موشک، موشک دوربرد است یا نه و این که در این باره مذاکره می‌کند یا نه؟ حرفی نزد و این هم که گفت جواب یک موشک را با ده موشک می‌دهیم مصداق واقعی ندارد. کی میخواهد حمله موشکی بکند؟!

بنابراین هیچ موضع مشخصی نگرفته و مشخص نکرده که مذاکره می‌کند یا نه؟ و معلوم میشود که همچنان در بن‌بست و در تنگناست. البته علت بن بست روشن است به دلیل این که از یک طرف در تعادل قوا چه در برابر فشار قدرتها و فشار خارجی و چه در داخل کشور در تعادل قوا با مردم و امکان مهار جامعه در نقطة بسیار ضعیفی قرار دارد و توان ایستادگی ندارد و از طرف دیگر تسلیم شدن در برابر خواسته آمریکا و اروپا وخوردن زهر هم برایش بسیار سخت و به معنی از دست دادن تعادل درونی و بیرونی‌اش می‌باشد.

 

س : این که می‌گید ایستادگی در تعادل قوا امکان ندارد، یعنی چی؟ اگر ممکنه قدری این رو بیشتر باز کنید؟

ج : در همین گزارشی که دیدیم، تحریمها روزمره تشدید می‌شود و هنوز سرفصل تحریمها نرسیده خود شرکتها پشت سر هم دارند از ایران بیرون می‌کشند. به رغم نامة سران سه کشور اروپایی که آمریکا شرکتهای اروپایی را که با رژیم قرارداد دارند را از مجازات نقض تحریم معاف کند، اما شرکتهای اروپایی اصلاً منتظر جواب آمریکا نشده‌اند و حتی چند ماه قبل از مهلت مقرر که درماه نوامبر است شروع به فسخ قراردادهایشان و بیرون رفتن از ایران کرده‌اند. حتی شرکت نفتی لوک اول روسی، به رغم این که روسیه ظاهرا متحد رژیم است، از قرارداد مشترک با رژیم خارج شده.

در داخل کشور هم بعد از قیام دی ماه تعادل بین مردم و رژیم، به نفع مردم و به زیان رژیم به کلی چرخیده و به قول روزنامة لوموند ترس از اردوی مردم به اردوی حاکمیت نقل مکان کرده است. کما این که دیدیم رژیم در کازرون ناچار از عقب‌نشینی شد و در برابر اعتصاب کامیونداران هم ناچار از دادن امتیازاتی به آنها شد.

اینها همه گویای این است که بعد از قیام یک چیزهای اساسی در صحنة ایران تغییر کرده و این تغییرا در تعادل قوای خارجی و داخلی رژیم هم روز به روز گسترده‌تر و عمیقتر می‌شود.

 

 

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: