مروری بر روزنامه‌های حکومتی – ۱۹خرداد۱۳۹۷

مروری بر روزنامه‌های حکومتی – ۱۹خرداد۱۳۹۷


گزارشی از روزنامه های حکومتی بعد از یک تعطیلی ۵ روزه


 

 

روزنامه های حکومتی ، امروز شنبه 19 خرداد، بعد از یک تعطیلی ۵ روزه مهم ترین عنوانهای خودشون را به حرفهای 5روز پیش خامنه ای در سالمرگ دجال اختصاص داده‌اند و در کنار آن نمایش مسخره و کمیک روز قدس را هم منعکس کرده‌اند و برای فلسطین اشک تمساح ریخته اند. بن بست نظام در برجام موضوع مشترک روزنامه های هر دو باند حاکم است که با دو رویکرد متفاوت به آن پرداخته اند. روزنامه های باند روحانی ضمن ابراز دلواپسی نسبت به رویکردهای اروپا توصیه به «تعامل با کدخدا» کرده و روسیه را بدتر از آمریکا در رابطه با ایران دانسته اند:

آرمان: برجام گروگان اروپا در گروه هفت

آفتاب یزد: فریدون مجلسی: روحانی و ظریف مراقب باشند از مسیر دیپلماسی خارج نشوند

ابتکار: تخت گاز پژو برای خروج دوباره از ایران

ایران: تدبیر هسته ای ایران در چارچوب برجام

شرق: در درجه نخست اگر ما چاره‌ای جز تعامل با دنیا نداریم، چه بهتر که از ابتدا «کدخدا» را ببینیم.

خیانت آمریکا به ما در طول تاریخ بسیار کمتر از روسیه بوده است. آمریکا مواردی منفی مانند کودتای 28 مرداد 32، کودتای نوژه، تحریم‌ها و امثال آن را در کارنامه خود دارد، اما روسیه موارد متعددی از جمله تحمیل عهدنامه گلستان و ترکمانچای، به‌توپ‌بستن مجلس، سرکوب مشروطه‌خواهان به‌دست نیروهای قزاق، حمله به ایران در جریان جنگ جهانی، حمایت از صدام در جنگ تحمیلی و تعلل در تعهدات هسته‌ای (به‌ویژه در راه‌اندازی نیروگاه بوشهر) را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

تبانی روسیه با اسرائیل در روزهای اخیر و مخالفت با حضور ایران در سوریه نیز نشان می‌دهد که به این همسایه شمالی نمی‌توان اعتماد کرد.

روزنامه های باند خامنه ای با ابراز ناامیدی از اتحادیه اروپا در جهت برجام، به باند روحانی نیش و کنایه زده اند اما راه حلی در مطالبشان دیده نمی شود:

رسالت: حسین شریعتمداری: رفتار اخیر سران کشورهای غربی‌ نشان داد که ‌آنها اهل دادن تضمین به ایران نیستند

مسئولان دستگاه دیپلماسی کشورمان در زمان مذاکرات هسته‌ای می‌گفتند که قطعنامه 2231 تضمین برجام است و با خروج آمریکا از برجام این قطعنامه نقض شده ولی متاسفانه دولت به این نقض عهد آشکار واکنش درخوری نشان نداد.

وطن امروز: مهدی محمدی: برخلاف تصویری که عموما در رسانه‌ها ارائه می‌شود، مذاکرات برای حفظ برجام با اروپا خوب پیش نمی‌رود. دولت‌‌های اروپایی فقط به حرف بسنده کرده‌‌اند و در عمل شرکت‌‌های اروپایی در حال ترک ایران هستند،... اکنون در ایران به طور فزاینده‌ای این دیدگاه در حال شکل‌‌‌گیری است که هدف اروپا نه مقاومت موثر و واقعی در مقابل تحریم‌‌های آمریکا، بلکه جلوگیری از ترک برجام یا ترک اتاق مذاکره از سوی ایران در طول چند ماهی است که آمریکا برای به حداکثر رساندن تحریم‌‌های خود به آن نیاز دارد.

ابراز نگرانی از انفجار اجتماعی و هشدار نسبت به پیامدهای بی اعتمادی مردم به نظام موضوع مقالات مختلف در روزنامه های امروز است:

شرق: انتشار آمار کاهش شاخص‌های امیدواری عمومی یک نهیب غرامت‌بار و سلاح روانی کشتار‌جمعی است. جامعه کلنگی مثل خانه کلنگی، افق ندارد؛ ترس از فروریختن، منهدم‌کننده بنای امید به ساختن است. سانسور علت و معلول‌های ناامیدکننده و تخفیف دردهای اجتماعی و تعارف در تشخیص بیماری مجاز نیست و حتی گاهی وضعیت را برگشت‌ناپذیرتر می‌کند

ابتکار: نظام مدیریتی ما، از «چندمرجعی» و «بی‌تصمیمی» رنج می‌برد. بسیاری از بحران‌های ما محصولِ مسائلی است که در سایه‌ بی‌تصمیمی، بر روی هم غمباد کرده‌اند و تکلیف‌شان مشخص نمی‌شود. این مسائل چندان حل نمی‌شوند و بلاتکلیف رها می‌شوند که به مرور تبدیل به بحران می‌شوند... این وضعیت، هم انگیزه مدیران را مستهلک کرده است و هم امید و اعتماد جامعه را سوزانده است.

 

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: