معنای سیاسی نمایش روز قدس رژیم – ۱۹خرداد۱۳۹۷

معنای سیاسی نمایش روز قدس رژیم – ۱۹خرداد۱۳۹۷


معنی شکست و مسخرگی نمایش روز قدس رژیم 


گفتگو با اسدالله مثنی درباره معنی سیاسی نمایش روز قدس


 

گزارش تصویری از برگزاری نمایش باصطلاح روز قدس رو دیدیم، ما گفتگوی امروز خودمون با اسدالله مثنی دربارة معنی سیاسی این نمایش اختصاص دادیم:

س : نمایش باصطلاح روز قدس از اون مواردی است که هر دو باند رژیم در موردش وحدت دارند و یک عاملی است که باندها و دستجات مختلف می‌تونند حولش متحد بشوند، در این زمینه تا چه حد نمایش و راه‌پیمایی امسال تا چه حد موفق بود؟

ج : نه تنها تظاهرات و نمایش دیروز، بلکه هر مناسبت و هر کنش و واکنشی، حتی آنها که به قول شما باندها بر سرش وحدت دارند هم به علت وضعیت رژیم موجب وحدت و همگرایی نمی‌شه، بلکه موجب تشدید تضاد و واگرایی می‌شه. نمونه‌ش مراسم سالمرگ دجال بود، با این که خمینی سابقا عامل وحدت در رژیم بود، اما دیدیم که خامنه‌ای از اون برای حمله به روحانی بر سر برجام استفاده کرد. نمایش روز قدس هم از این قاعده مستثنی نیست. کما این که دیدیم که نیروهای باند خامنه‌ای چطور صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی رژیم و از معاونان روحانی است چطور مورد فحاشی قرار دادند و از هیچ فحش و فضیحتی در مورد او ابا نکردند.

علاوه بر این نمایش امسال فضیحت‌بارتر از هر سال بود، نه تنها از جانب نیروهای خود رژیم که معمولا به هر دلیل در این قبیل نمایشها شرکت می‌کنند، مورد تمسخر قرار می‌گرفت و مثلاً جمعیت در جواب شعار مرگ بر اسراییل که گرداننده مراسم سر می‌داد، جمعیت برای تمسخر شعار می‌داد مرگ بر اسماعیل!

اما فراتر از این خود گرداننده‌ها هم این نمایش رو مسخره می‌کردند که این خیلی پدیدة جدیدی بود و عمق وشکستگی این قبیل نمایشها و وضعیت نیروهای رژیم رو هم نشون میده که کارگردان مربوطه شعار میداد فینگیلی اسراییل! جینگیلی آمریکا! خب این نمایش ورشکستگی کلیت رژیم بود.

 

س: حرف شما این است که این پروژة روز قدس به رغم همة تبلیغات و سرمایه‌گذاریهایی که در مورد اون صورت گرفت شکست خورد و نتیجه گرفتید که این شکست کلیت رژیم بود، آیا از این نمونه‌ها و کسادی این نمایش می‌شه در مورد کلیت رژیم نتیجه‌گیری کرد؟

ج : اگر چه سوت و کوری این نمایش نه تنها در شهرستانها بلکه حتی در کلانشهرها مثل تبریز و اصفهان و اهواز و غیره که دیدیم به روشنی گویای ورشکستگی رژیم بود، اما مسأله فراتر از شکست این یا آن نمایش رژیم است. اصلاً فرض کنیم که این مواردی که اشاره کردم هم در کار نبود. شما یک نگاهی به حرفهای امام جمعه‌های رژیم که دیروز صحبت کردند، بکنید. من چند تا از آنها را یادداشت کرده‌ام اجازه بدید اینجا چند نمونه‌ش را بخوانم و نتیجه گیری را به خود شما و بینندگان واگذار کنم:

امام جمعة کرمان: دشمن دنبال ایجاد اختلاف و آشوب در کشور ایران است و می خواهد جریان های صنفی را تبدیل به مشکلاتی دیگری کند.گاهی اوقات مشکلات اقتصادی در صورت بر طرف نشدن، اجتماعی و بعد از آن سیاسی و در مراحل بعد امنیتی می شود و هزینه کشور را بالا می برند.

اندیمشک: دشمن قصد دارد با ایجاد روحیه ناامیدی و بی اعتمادی در داخل کشور به اهداف شوم خود دست یابد

گناوه: دشمن تلاش دارد که با راه انداختن جنگ اقتصادی و روانی و عملی نقاط قوت نظام را به ضعف تبدیل و مردم را از انقلاب مایوس کند.

 

خاتمی ـ تهران: ایجاد یأس ایجاد ناامیدی از ناحیه هر کسی که باشد کار دشمن است؛

قم: امروز شرایط کشور ما به شکلی است که دشمن در عرصه جنگ اقتصادی و فشار روانی و عملی به دنبال تحت منگنه گذاشتن انقلاب اسلامی است

همان طور که گفتم نمونه‌‌ها و موارد بیش از اینهاست. اما همینها گویای چه واقعیتی است؟ اینها نماینده‌ها و سخنگویان ولی فقیه در هر شهر و استانی هستند. ببینید چه ترس و وحشتی بر آنها از شرایط موجود و از آیندة نظام مطرح است. چطور از این می‌ترسند و این که یک کسانی اعتراضات صنفی را به سیاسی و امنیتی تبدیل می‌کنند و همه‌اش از دشمن می‌نالند، البته بر اساس خطی که به آنها داده شده اسمش را نمی‌آورند ولی بعضی جاها هم اسم برده‌اند و مثلاً‌ در اسلامشهر معاون بین‌الملل دفتر خامنه‌ای به نام محسن قمی گفته: جمهوری اسلامی پایبند به ارزش‌ها و اصول است... و زیر بار حرف زور زورگویی‌های منافقین نخواهد رفت...

یا آخوند فروغی امام جمعه اردبیل: دولت آمریکا استقلالی از خود ندارد و با برنامه ریزی منافقین تصمیم می گیرد.

 

س : انعکاس تظاهرات و راهپیمایی دیروز در خارج و بخصوص محافل سیاسی و دیپلوماتیک چطور بوده؟

ج : ببینید سالهای قبل هم این نمایش و نمایشها و راه‌پیماییهای مشابه رژیم انعکاسی در رسانه‌های خارجی نداشت، اما محافل سیاسی دولتها که دنبال بهانه‌یی برای توجیه سیاست ننگین مماشات بودند، این نمایشها را تحویل می‌گرفتند و به آن آب و تاب هم می‌دادند و از آن پایگاه اجتماعی رژیم را نتیجه می‌گرفتند، اما با به زیر کشیده شدن و رسوایی سیاست مماشات، این دکان هم دیگر تخته شده، لابد یادتان هست که سردمداران رژیم و بخصوص خود خامنه‌ای چقدر بها می‌دادند به این نمایشها و برای آنها چه تبلیغاتی می‌کردند و مثلا بعد از قیام دی ماه خامنه‌ای به صحنه آمد و جواب برملا شدن شدت منفوریت رژیم در جریان قیام را حواله داد به راه پیمایی 22بهمن! و حتی پیشاپیش در سخنرانی ای که در 19بهمن داشت، گفت:‌ «امسال به لطف الهی، ۲۲ بهمن از آن ۲۲ بهمن‌های تماشایی خواهد بود». صرف نظر از این که آن نمایش هم به سختی شکست خورد و روی سر رژیم و خامنه‌ای خراب شد، خامنه‌ای انگار حواسش نبود که با کنار رفتن سیاست مماشات این گونه نمایشها هم دیگر در بازار سیاست خارجی هم خریداری ندارد. البته همان موقع هم دولتها می‌دانستند که اینها همه‌اش نمایشهایی است که همة دیکتاتوریها برای وارونه جلوه دادن واقعیت اجتماعی خود به آن متوسل می‌شوند، اما از آن به عنوان توجیه عملکردشان در معامله با بدنامترین دیکتاتوری تاریخ معاصر استفاده می‌کردند. اما این هم دیگر خریدار ندارد و کسی به‌ آن اعتنا نمی‌کند. شاید به همین جهت است که از نمایشی هم که رژیم برگزار می‌کند مضحکه‌هایی مانند جینگیلی آمریکا در می‌آید!

 

 

 

 

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: