ضد و نقیض‌گویی‌در مورد موقعیت رژیم در سوریه

گزارش خبری یکشنبه۲۰ خرداد


ضد و نقیض‌گویی‌در مورد موقعیت رژیم در سوریه


خبرهای منابع خارجی در مورد اخراج پاسداران و نیروهای وابسته به رژیم از جنوب سوریه و مناطق هم‌مرز با اسراییل، صریح و روشن‌اند؛

اما اظهارات مهره‌ها و رسانه‌های رژیم دربارة آن پر از ابهام و ضد و نقیض است. اما همین ضد و نقیض‌گوییها که از خلال آنها گاه شعاعی از واقعیت هم می‌تابد، می‌تواند روشنگر خیلی چیزها باشد. نگاهی می‌کنیم به گزیده‌یی از این خبرها:


خبرگزاری حکومتی ایسنا ۱۳ خرداد


سوریه: مذاکرات روسیه و اسرائیل درباره جولان با اجازه ما صورت گرفت

عبدالقادر عزوز، مشاور دولت سوریه در مصاحبه به شبکه الغد گفت: دولت سوریه اجازه آغاز روند مذاکرات میان روسیه و اسرائیل برای تخلیه مناطق جنوبی از نیروهای خارجی جهت حل اوضاع را داده است.

دمشق نمی‌خواهد جنوب سوریه به پایگاه گروه‌های تروریستی یا اسرائیل تبدیل شود.وی افزود: دولت سوریه در راستای اداره جنگ پیچیده کنونی روش ترکیبی را با تکیه بر ابزارهای سیاسی در پیش گرفته و اگر این گزینه‌ها سودی نداشته باشد هیچ گزینه‌ای جز اعمال زور نظامی نمی‌ماند.

خبرگزاری سپاه پاسداران ـ ۱۲ خرداد


خبرنگار: اخیرا خبرهای متعددی درباره حضور مستشاران ایرانی و هدایت عملیات در مناطق جنوبی سوریه و همچنین طرح روسیه برای استقرار ارتش سوریه در مرزهای مشترک با اردن منتشر شده است. اگر امکان دارد در این زمینه هم مقداری توضیح بدهید.

پاسدار شمخانی :ما قبلا هم اعلام کردیم که مستشاران ایرانی در منطقه جنوب سوریه هیچ گونه حضوری ندارند و نقشی نیز در عملیات اجرا شده نداشته اند.

پاسدار جزایری مشاور رئیس ستاد نیروهای رژیم ۱۳ خرداد




خبرسازی برخی رسانه‌ها درباره احتمال خروج ایران از سوریه:

بزرگترین وحشت رژیم صهیونیستی هم‌مرزشدن با رزمندگان اسلام است و اکنون که این امر تحقق پیدا کرده لذا آمریکا و اسرائیل غاصب خود را به هر دری می‌زنند تا این موقعیت تغییر کند

ولی باید بدانند که این موقعیت تغییر نخواهد کرد.روابط ایران و سوریه روابطی دیرینه و استراتژیک است و هر نوع توافقی صرفاً میان دولت ایران و دولت سوریه صورت خواهد گرفت.

سعد الله زارعی از کارشناسان باند خامنه‌ای ـ ۱۳ خرداد


جبهه مقاومت با دولت روسیه دوست است اما از کسی دستور نمی‌گیرد. استراتژی روسیه در منطقه‌ای که سوریه، لبنان و فلسطین اشغالی در آن قرار دارند این است که درگیری نباشد و توصیه آن‌ها به ما و اسرائیل اجتناب از درگیری است. استراتژی مشخصی برای کمک به اسرائیل از سوی روسیه وجود نداشته و روس‌ها هم به ایران فشاری وارد نکرده‌اند کما اینکه ایران هم فشارپذیر نیست.


حسین شیخ الاسلام سفیر سابق رژین در دمشق ۱۳ خرداد:


روسیه نباید در امور داخلی سوریه دخالت کند. اینکه چه کسی آنجا بماند یا برود جزء اختیارات دولت سوریه است و نه کس دیگری.

بلاشک روسیه به‌خاطر مصالح و منافع ملی و منطقه‌ای خودش در سوریه حضور پیدا کرد، نه به‌خاطر ما

ما هم به دعوت رسمی از سوی دولت سوریه در آنجا هستیم و این مطابق تمامی قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد است. این دولت سوریه است که تعیین می‌کند چه کسی آنجا باشد و چه کسی نباشد و نه هیچ دولت دیگری.

روزنامه حکومتی جهان صنعت ۱۳ خرداد


چرا رفتار روسیه با ایران دوگانه نیست

فاصله میان سیاست‌های اعلانی و اعمالی کرملین بسیار اندک است و اتفاقا این ما (ایران) هستیم که سیاستی دوگانه را دنبال می‌کنیم.

بازتاب صحبت‌های نماینده روسیه در سازمان ملل سبب شد که بسیاری این ادعا را مطرح کنند که روس‌ها ایران را در سوریه رها کردند یا به عبارتی بازی دوگانه‌ای را از خود نشان دادند.

می‌خواهم این پرسش را مطرح کنم که آیا پیشتر روس‌ها گفته بودند ایران شما شریک استراتژیک ما هستید یا اینکه ما در سوریه با شما شراکت استراتژیک داریم؟

اتفاقا برعکس؛ روسیه همیشه شراکت استراتژیک خودش با اسراییل را چه در سیاست‌های اعلانی و چه در سیاست‌های اعمالی خود با شفافیت بالا نمایش داده است. اتفاقا دو گانگی از سوی ایران بوده است
لطفا به اشتراک بگذارید: