سر درگمی در مورد نقش اروپا – ۲۰خرداد۱۳۹۷

سر درگمی در مورد نقش اروپا – ۲۰خرداد۱۳۹۷


گزیده ای از اظهارات مهره ها و رسانه های رژیم


 

 

پس از خروج آمریکا از برجام، رژیم بر سر یک دو راهی قرار گرفت، ترک برجام و چنان که خامنه‌ای گفته بود آتش زدن برجام یا ادامة آن با اروپا، با این که دلواپسان با سر و صدا خواستار ترک برجام بودند، اما خامنه‌ای که می‌دانست ترک برجام و ایستادن در برابر آمریکا و جامعة جهانی چه عواقب خردکننده‌یی برای نظام دارد، ماندن در برجام و آویختن به دامن اروپا را انتخاب کرد، اگر چه شرط اروپا برای ادامة برجام، دست برداشتن رژیم از پروژة موشکی و دخالتهای منطقه‌یی است که این هر دو برای رژیم به مثابه جامهای زهری مرگبارتر از جام زهر هسته‌یی است. بنابراین می‌بینیم که جیغ و فریاد دلواپسان بلندتر از قبل به گوش می‌رسد که اروپا همدست با آمریکاست و تعامل با اروپا به معنی تسلیم به آمریکاست، در حالی که باند روحانی تعامل و مذاکره با اروپا را تنها راه نجات رژیم می‌دانند و در این میانه خامنه‌ای هم از بریدن قطعی این مسأله به یک سمت، ناتوان است و این سردرگمی و بلاتکلیفی بستر جنگ و جدال باندها و تشدید بحران درونی رژیم است. توجهتون رو به گزیده‌یی از این جنگ و دعوای بی‌پایان این بار بر سر اروپا جلب می‌کنم:

 

مهدی محمدی از باند خامنه ای ۱۹ خرداد


اکنون در ایران به طور فزاینده‌ای این دیدگاه در حال شکل‌‌‌گیری است که هدف اروپا نه مقاومت موثر و واقعی در مقابل تحریم‌‌های آمریکا، بلکه جلوگیری از ترک برجام یا ترک اتاق مذاکره از سوی ایران در طول چند ماهی است که آمریکا برای به حداکثر رساندن تحریم‌‌های خود به آن نیاز دارد. اروپا قرار نیست جلوی گلوله‌‌های آمریکا را بگیرد، بلکه قرار است ایران را در سیبل نگه دارد تا گلوله‌‌های محدود آمریکا هدر نرود.

 

روزنامه حکومتی آرمان ۱۹ خرداد


برجام، گروگان اروپا در «گروه هفت»

همان‌طور که امانوئل ماکرون اعلام کرد اختیار شرکت‌ها از آنجا که خصوصی هستند دست خودشان است، اتحادیه اروپا با شرایطی که دارد چندان قابل اعتماد برای آینده برجام نیست. از طرفی تنها امیدواری ما ماندن این سه کشور اروپایی در برجام است تا بتوانیم روزنه‌ای در ارتباط با فضای جهانی داشته باشیم. ولی اگر این کشورها برجام را برهم بزنند که احتمال خارج شدنشان از برجام چندان کم نیست، چون اگر بخواهیم پای محاسبات بازرگانی را به میان بکشیم، اروپا هیچ‌وقت آمریکا را رها نمی‌کند

 

روزنامه  حکومتی جهان صنعت ۱۹ خرداد:


زمانی برای خروج کشور از بحران

از زمان خروج آمریکا از برجام، ایران وارد یک سکانس دیپلماسی حساس شده است‌. و عملکرد اتحادیه اروپا با همراهی ایران در جست‌وجوی راه‌ حل‌های ممکن برای حفظ توافق وین، در حقیقت بازتاب این حساسیت است

در حال حاضر ایران می‌داند که اروپایی‌ها مسلما نمی‌توانند به سرعت در حل مشکلات به یاری‌اش بشتابند‌. اما باید در نظر گرفت که خروج ایران از توافق وین، خطر توجیه حمله نظامی آمریکا به مواضعش در خاورمیانه را به همراه خواهد داشت‌.

بنابراین رسیدن به یک توافق جدید می‌تواند گزینه‌ای منطقی برای برون‌رفت از بحران باشد

 

علی خرم دیپلمات سابق رژیم ۱۹ خرداد


تا زمانی که ایران به تعهد خود عمل کند، اروپا هم در برجام باقی می‌ماند.اگر روسیه و چین نیز همراه اروپا باشند، آمریکا نمی‌تواند به خواسته خود برسد. هرچند که روسیه همواره نعل وارونه می‌زند و درست در لحظات آخر به سمت آمریکا می‌رود اما اگر روسیه و چین نیز از ایران حمایت کنند، تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند به آن سختی علیه ایران اعمال شود. اکنون تنها یار ما اروپا است و روسیه و چین نیز از اروپا پیروی می‌کنند و اگر اروپا کنار برود، طبیعتا این دو کشور نیز فقط منفعت خودشان را در این تحریم‌ها در نظر خواهند گرفت.

 

علی بیگدلی کارشناس رژیم ۱۹ خرداد


در همین یکی دو روز اخیر دوباره برخی از مقامات نظامی درخصوص توان موشکی جملات تهدید آمیزی را عنوان کرده اند که جز افزایش بار و هزینه های دیپلماتیکی هیچ فایده ای را از آن کشور نمی کند.در همین راستا این اظهارات اکنون با برخی واکنش ها در میان اروپایی ها وبه خصوص فرانسه مواجه شده است. پس منطق دیپلماتیکی و پرهیز از احساسات گرایی باید در دستور کار باشد. تهران باید اتحادیه اروپا را به عنوان منفذ تنفسی دیپلماتیک برای خود حفظ کند.باید بسته پیشنهادی اروپا به ایران با موشکافی و تحلیل همه جانب انجا شود تا فاصله تهران و اروپا در این شرایط به کمترین جای ممکن برسد.ایران هم باید به این فهم سیاسی و دیپلماتیک برسد که صحنه سیاسی در جهان در حال تغییر است. پس اگر به دنبال این هستیم که تهران هم به عنوان بازیگر مهمی در صحنه بین الملل قرار داده شود باید قواعد بازی را یاد بگیرد. از همین رو نیز باید تغییر در مواضع و همراهی حداکثری با اتحادیه اروپا در داخل شکل گیرد تا این که ایران وجه المصالحه قرار نگیرد.

 
لطفا به اشتراک بگذارید: