در خاطره روزها ۲۱خرداد ۱۳۹۷- ۱۱ ژوئن


در خاطره روزها ۲۱خرداد ۱۳۹۷- ۱۱ ژوئن


[caption id="attachment_123969" align="alignleft" width="250"]خودسوزی اولین روحانی بودایی خودسوزی اولین روحانی بودایی[/caption]

۲۱خرداد -۱۱ ژوئن«۱۹۶۳میلادی» خودسوزی اولین روحانی بودایی


«تچ کوانگ دوک Thich Quang Duc » روحانی بودایی به منظور اعتراض به بدرفتاری دولت ویتنام جنوبی نسبت به بوداییان این سرزمین و نیز به خاطر برقراری صلح، در ملاء عام خودسوزی کرد و جان سپرد. به همین ترتیب چند راهب بودایی دیگر خود را در خیابان به آتش کشیدند.





[caption id="attachment_123970" align="alignleft" width="250"]زادروز کاشف لایه اُزُن زادروز کاشف لایه اُزُن[/caption]

۲۱خرداد -۱۱ ژوئن«۱۸۶۷میلادی» زادروز کاشف لایه اُزُن


«شارل فابری» فیزیکدان فرانسوی که لایه اُزُن کرة زمین را کشف کردچشم به جهان گشود. وی که۷۸ سال عمر کرد ضمن مطالعه مبحث نور ، متوجه این لایه در جو بالای زمین شد.





[caption id="attachment_123971" align="alignleft" width="250"]تأسیس کتابخانة گُندیشاپور تأسیس کتابخانة گُندیشاپور[/caption]

۲۱خرداد -۱۱ ژوئن«۲۵۰میلادی» تأسیس کتابخانة گُندیشاپور


کتابخانة بزرگ «گُندی شاپور» در خوزستان تأسیس شد. این کتابخانه توسط «شاپور اول» فرزند «اردشیر بابکان» سرسلسلة ساسانیان با استفاده از اسیران رومی برپا گردیدو به تدریج به یک مرکز مهم علمی در دوران قبل از اسلام تبدیل شد.





[caption id="attachment_123972" align="alignleft" width="250"]ویران شدن شهر تروا ویران شدن شهر تروا[/caption]

۲۱خرداد -۱۱ ژوئن«۱۱۸۴ قبل از میلاد» ویران شدن شهر تروا


شهر «تروا» در یونان قدیم و آسیای صغیر در ترکیه فعلی، پس از یک محاصره طولانی، به دست یونانیان تسخیر شد. سربازان یونانی در شکم یک اسب چوبی عظیم مخفی شده بودند، شب هنگام از اسب خارج شده و دروازههای شهر را گشودند.





[caption id="attachment_123973" align="alignleft" width="250"]درگذشت انریکو برلینگوئر درگذشت انریکو برلینگوئر[/caption]

۲۱خرداد -۱۱ ژوئن«۱۹۸۴میلادی» درگذشت انریکو برلینگوئر رهبر حزب کمونیست ایتالیا


وی یک اشراف‌زاده بود که از جوانی مارکسیسم را راه نجات بشر تشخیص داده و پدرش او را به حزب کمونیست ایتالیا معرفی کرده بود. برلینگوئر برای مطالعه مارکسیسم به مسکو رفت و دربازگشت مسئول سازمان جوانان حزب کمونیست ایتالیا شد. او 12سال بر حزب کمونیست ایتالیا رهبری‌کرد.









لطفا به اشتراک بگذارید: