دیدار خامنه‌ای با گروهی از عوامل رژیم در دانشگاه‌ها – ۲۱خرداد۱۳۹۷

دیدار خامنه‌ای با گروهی از عوامل رژیم در دانشگاه‌ها – ۲۱خرداد۱۳۹۷


گفتگو با علیرضا معدنچی


خامنه‌ای، اذعان به شکست در برابر دانشگاه


 

دیروز خامنه‌ای گروهی از عوامل رژیم در دانشگاهها رو تحت عنوان اساتید دانشگاه به بیت خودش فراخوند و در سخنرانی ای که داشت، راجع به مسائل مختلفی صحبت کرد. این موضوع گفتگوی امروز ما با علیرضا معدنچی است.

 

س : نکات مهم حرفهای خامنه‌ای راجع به دانشگاه چی بود؟

جواب : خامنه‌ای در این سخنرانی بن‌بست رژیم در دانشگاه را کاملاً بارز کرد. چون در حالی که می‌خواست قیافه علمی بگیره، اما تضاد ماهوی دیکتاتوری ولایت فقیه را نتوانست پنهان بکند و گفت: دانشگاه ما بی‌رودربایستی غلط بنیان‌گذاری شده، از اوّل غلط بنیان‌گذاری شده؛ بنای دانشگاه به‌وسیله‌ی آدمهای نامطمئن و با سیاستهای نامطمئن در زمان حکومت طاغوت گذاشته شده و این بنا همچنان وجود دارد: دانشگاه را مبنیّ بر دین‌زدایی بنیان‌گذاری کردند؛ دانشگاه را مبنیّ بر تقلید علمی و نه ابتکار علمی و تولید علم، بنیان‌گذاری کردند؛ دانشگاه این‌جوری بنیان‌گذاری شده و خب بعضی‌ از آثارش هم تا امروز هنوز امتداد دارد. بنابراین یک اصلاح و یک تحوّل و یک صیرورت درونی برای دانشگاه به‌طور مستمر لازم است.

درست مثل خمینی که گفت هر فسادی که بوده از دانشگاه بوده.

این حرفها انعکاس شکست رژیم در اعمال سیطرة کامل بر دانشگاههاست. چرا که به هر حال دانشگاه کانون آگاهی و آزادی است و به قول پدر طالقانی سنگر آزادی است.

در حالی که خامنه‌ای از این دم می‌زد که دانشگاه باید در همة مسائل کشور دخالت کند و راه حل بدهد و... ادعا می کرد که دانشگاه یک مرکز بسیار مهم است. این را ما از روی باور عمیق و قلبی میگوییم و من استدلال دارم برای این مسئله؛ چرا؟ برای خاطر اینکه یکی از مراکز مهمّ تربیت قوّه‌ِی عاقله‌ی کشور، دانشگاه است؛ اما خودش در صحبت دیروز مطلقا راجع به مسائل اصلی رژیم که عبارت است از برجام و مذاکرات با اروپا و مسألة پیوستن به FATF که همان دیروز باعث ان همه غوغا در مجلس ارتجاع شد، صحبت نکرد. تنها یک بار اشاره کرد که یکی از استادان دربارة برجام صحبت کرد، یعنی با این که حداقل یک نفر در این باره صحبت کرده، اما خامنه‌ای هیچ اشاره‌یی به آن نکرد

 

س : شما به نگرانی و ترس خامنه‌ای از دانشگه اشاره کردید، ولی خامنه‌ای از پیشرفتهای علمی دانشگاهها خیلی ابراز رضایت و تعریف و تمجید کرد.

ج : خامنه‌ای با توهین به جوانان و دانشگاهیان صحبت از بی‌هویتی دانشگاهیان کرد. در حالی که هویت اصلی دانشگاه عنصر ضد دیکتاتوری و آزادیخواهی آن است که بخصوص از 16 آذر 1332 که اولین خروش بر ضد حکومت برآمده از کودتای سیاه و استعماری 28مرداد از دانشگاه برخاست در حالی که کودتای 28مرداد با همدستی آخوند کاشانی که مراد خمینی بود به موفقیت رسید.

بنابراین منظور خامنه‌ای از بی هویتی جوانان این است که دیکتاتوری ارتجاعی ولایت فقیه نتوانسته هویت مورد نظر خودش را تحت عنوان وحدت حوزه و دانشگاه یا اسلامی کرده دانشگاهها، یا اسلامی کردن علوم که در واقع معنی آنها خالی کردن دانشگاه از هویت واقعی‌اش می‌باشد. و در این رابطه با بی‌شرمی از اصلاح دانشگاهها صحبت کرد و گفت: « یک اصلاح و یک تحوّل و یک صیرورت درونی برای دانشگاه به‌طور مستمر لازم است».

معلوم است که اصلاح مورد نظر ولی فقیه در دانشگاهها از چه قماشی است. ولی عنصر مهمتر در این حرف، اعتراف به شکست طرح و برنامه‌های رژیم برای تحت کنترل در آوردن دانشگاه است. از کودتای فرهنگی و کشتار دانشجویان مجاهد و انقلابی، تا تصفیة گستردة اساتید آزاده و مترقی و ضد ارتجاعی، تا پر کردن دانشگاهها با سهمیة 40درصدی بسیجی و پاسدار و با وارد کردن عوامل سرسپردة خودش تحت عنوان استاد به دانشگاهها...

4دهه است که رژیم هر کاری که از دستش برمی‌آمد در ضدیت با دانشگاهها فروگذار نکرده، اما می‌بینیم که همچنان آه و ناله‌شان بلند است که دانشگاهها اسلامی نشده،

خیزش دانشجویان و دانشگاه در 18تیر 78 نمادی از شکست رژیم در دانشگهاهها بود.

 

س : منظورتون از این که خامنه‌ای درونمایة ارتجاعی خودش رو بارز کرد، دقیقاً چیه؟ چون خامنه‌ای که توی همین سخنرانی خیلی از نوآوری علمی و... صحبت کرد.

ج : موضوع دانشگاه و علم یکی از آن موضوعاتی است که دوگانه گویی و تعارضات ماهوی رژیم خیلی در آن بارز می‌شود و رژیم هر کاری بکند نمی‌تواند آن را کتمان کند. چون علم و آگاهی عین با آزادی است و آزادی با این رژیم جن و بسم‌الله است. بنابراین هر کاری بکنند این تعارض بیرون می‌زند.

خامنه‌ای گفت: این‌همه غلط بودنِ یافته‌های علمی روزبه‌روز دارد اثبات میشود، آن‌وقت شما در علوم انسانی توقّع دارید [غلط نباشد]؟

شما میگویید که زن، هم خانه‌دار باشد، هم مثلاً تحصیلات عالیه داشته باشد، اینها چطور با هم جمع است؛ خب این یک مسئله است؛ ببینید، این مسئله‌یابی خیلی چیز مهمّی است که ما بنشینیم مسئله‌یابی کنیم- و بعد، آن مسائل را حل کنیم. بنابراین دانشگاه، هم میتواند در مسئله‌یابی، هم در حلّ مسائل کمک کند.

از طرفی ژست می‌گرفت و ادعا می‌کرد که دانشگاه باید در امور مختلف وارد بشود. اما در عین حال دیروز هیچ مسأله‌یی از مسایل جدی رژیم را مطرح نکرد و اصلا به آنها اشاره نکرد.

 
لطفا به اشتراک بگذارید: