دیدار رهبران آمریکا وکره شمالی درسنگاپور ۵ساعت بطول انجامید

دیدار رهبران آمریکا وکره شمالی درسنگاپور ۵ساعت بطول انجامید


دیدار بی‌سابقة سران آمریکا و کرة شمالی روز سه‌شنبه در سنگاپور به مدت نزدیک به پنج ساعت برگزار شد.

حدود 2500 خبرنگار از سراسر جهان، برای پوشش این دیدار که نخستین ملاقات یک رئیس‌جمهور ایالات متحده با رهبر کرة شمالی به‌شمار می‌رفت، به سنگاپور آمده بودند.

در این دیدار، نخست سران دو کشور تنها با حضور مترجمان خود به مدت تقریباً 40 دقیقه ملاقات کردند.

پس از آن ترامپ و کیم جونگ اون همراه با شماری از مقام‌های دو کشور در جلسة بزرگ‌تری شرکت کردند؛ در این جلسه مایک پمپئو وزیر خارجة آمریکا، جان بولتون مشاور امنیت ملی و جان کلی رئیس دفتر کاخ سفید نیز حضور داشتند.

بعد از این دیدارها و ناهار کاری با حضور مقام‌های دو کشور، ترامپ و کیم جونگ اون طی مراسمی، یک بیانیة مشترک را به امضا رساندند.

کیم جونگ اون در این مراسم گفت: امروز ما یک دیدار تاریخی داشتیم و تصمیم گرفتیم گذشته را پشت سر بگذاریم... جهان شاهد یک تغییر عمده خواهد بود.

مطابق این بیانیه، رهبر کرة شمالی، بر «تعهد قاطع و راسخ» خود برای «خلع سلاح اتمی کامل شبه جزیرة کره» تأکید کرده است و در مقابل رئیس‌جمهور آمریکا نیز متعهد شده که به کرة شمالی تضمین‌های امنیتی بدهد.

در بیانیة مشترک سران آمریکا و کرة شمالی هم‌چنین آمده است که دو طرف برای بازیافت بقایای زندانیان جنگی و مفقودان و بازگرداندان آنها به کشورهایشان، توافق کرده‌اند.

 

در پایان دیدار سران آمریکا و کرة شمالی، دونالد ترامپ با برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی تأکید کرد که تحریم‌ها علیه کرة شمالی تا وقتی تهدیدِ تسلیحاتِ اتمی از بین نرود، پابرجا باقی می‌مانند و روند خلع سلاحِ اتمی کرة شمالی، با راستی‌آزمایی همراه خواهد بود.

ترامپ افزود، کیم جونگ اون به وی گفته است، یک تأسیسات عمدة آزمایش موشک را نابود خواهد کرد. رئیس‌جمهور آمریکا هم‌چنین گفت که مانور مشترک نظامی با کرة جنوبی متوقف می‌شود و فقط در صورتی از سرگرفته خواهد شد که مذاکرات آتی، به درستی پیش نرود.

 

دونالد ترامپ در مصاحبه با فاکس‌نیوز گفت: «به‌نظرم ما اکنون روند خلع سلاح اتمیِ کرة شمالی را شروع خواهیم کرد... این تقریباً بلافاصله شروع خواهد شد».

 

رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با ای.بی.سی نیز. تأکید کرد که کرة شمالی تمامی تسلیحات اتمی خود را کنار خواهد گذاشت.
لطفا به اشتراک بگذارید: