آثار شروع غنی‌سازی بر سرنوشت برجام

گزارش خبری سه شنبه ۲۲ خرداد


آثار شروع غنی‌سازی بر سرنوشت برجام






‌ خامنه‌ای در یک اقدام نمایشی دستور داد که سازمان انرژی اتمی رژیم، آمادگیها برای غنی‌سازی را شروع کند، اگر چه خود او تأکید کرد که در چارچوب برجام و اگر چه صالحی هم که روز بعد در تکمیل این نمایش به صحنه‌ آمد و خود او به کرات تأکید کرد که در چارچوب برجام، در چارچوب برجام... و خود او با وحشتزدگی بسیاری که خنده‌دار می‌نمود، سه بار گفت خدای نکرده، خدای نکرده و خدا نیاورد آن روزی را که برجام از بین برود، اما از آنجا که به قول وزیر خارجة فرانسه همین اندازه بازی با مرز سرخها هم خطرناک است؛ همین نمایش بیرنگ و بی‌رمق در خود رژیم و بخصوص در باند روحانی ایجاد وحشت کرده و دلواپسان هم ظاهرا ابراز رضایت و خوشحالی می‌کنند، گزیده‌یی از واکنشهای مهره‌های دو باند در همین رابطه از نظرتان می‌گذرد:



خبرگزاری نیروی تروریستی قدس (تسنیم) ـ 16خرداد


 نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت مجلس ارتجاع






دستور رهبری برای آغاز غنی‌سازی تا 190 هزار سو در چارچوب برجام... در راستای قانونی است که در مجلس مصوب شده است و دستور رهبری در آغاز این اقدام، بسیار راهبردی بود.

در زمان تصویب برجام و قانونی که پس از آن به عنوان اقدام متقابل در مجلس مصوب شد، تکالیف دولت به لحاظ قانونی مشخص شده است.

در قانون اقدام متقابل ذکر شده که اگر یکی از اعضای برجام نقض عهد انجام داد، جمهوری اسلامی چه اقداماتی باید انجام دهد که از سرگیری غنی‌سازی و ارتقاء سانتریفیوژه‌ها یکی از بندهای این قانون است.

آمریکایی‌ها نقض آشکار برجام انجام دادند و یک‌طرفه از این معاهده بین‌المللی خارج شدند. پس از این اقدام آمریکایی‌ها دولت باید قانون اقدام متقابل را انجام می‌داد اما به دلیل اینکه برای مذاکره با اروپایی‌ها فرصتی قائل شدیم، قدری این موضوع به تاخیر افتاد.

دورنمای مذاکره با اروپایی‌ها نشان می‌دهد وضعیت نتیجه‌بخش نیست، اظهار داشت: بنابراین نباید بیش از این وقت ملت ایران و نظام تلف شود و منتظر دولت‌هایی که عهد شکن هستند، باشیم.


حسین شریعتمداری رئیس کیهان خامنه‌ای ـ 16خرداد:


آمریکا کلاه گشاد برجام را سر ایران گذاشت و حالا اروپا همان کلاه را به دست خودمان داده و می‌گوید خودتان این کلاه را سرتان بگذارید.

خانم موگرینی در روزهای اخیر به صراحت اعلام کرد که اروپا هیچ‌گاه به خاطر ایران در مقابل آمریکا نمی‌ایستد. این حرفی است که رهبران فرانسه و آلمان نیز بازگو کرده اند. بنابراین به هیچ عنوان نمی‌توان به کشورهای اروپایی در چارچوب برجام اعتماد کرد.

‌ اینکه آمریکا حاضر شد به آن راحتی از برجام خارج شود به دلیل اطمینانی بود که از کشورهای اروپایی گرفته بود و اروپایی‌ها به آمریکا اطمینان داده‌ بودند که پس از خروج این کشور از برجام،‌ تمامی خواسته‌های آمریکا را به نحوی دیگر از ایران طلب خواهند کرد.


سایت حکومتی دیپلماسی ایرانی 16خرداد




علی خرم دیپلومات سابق از مهره‌های باند روحانی:



نمی توان دستور رهبری را مصداق خروج ایران از برجام دانست... دستورات روحانی (به آژانس اتمی) هم بیشتر خرید زمان است. لذا هنوز فرصت برای ادامه برجام وجود دارد.

در نتیجه از همین حالا نباید توافق هسته ای را کان لم یکن دانست. اما باید واقع بین هم بود چرا که این سکه روی دیگر هم دارد. بله اگر نتیجه مذاکرات باب میل تهران نباشد و سوء برداشت های ناشی ار این دستورات و فرمان ها از سوی دیگر طرف ها بر برجام اثرات منفی بگذارد، می توان گفت که انجام مقدمات رسیدن به 190 هزار سو هسته ای، شروع پروسه بازگشت به دوران قبل از سال 92 و از میان رفتن توافق هسته ای است.

خوب زمانی که رهبری چنین دستوری را صادر می کنند حتما به عواقب آن هم فکر شده است... باید آقایانی که این روزها مدام بر طبل خروج از برجام، ان پی تی و پروتکل الحاقی می زنند این را مد نظر داشته باشند که هر کدام از این اقدامات می تواند چه آثار مخرب و سوئی را برای کشور در پی داشته باشد.



لطفا به اشتراک بگذارید: