ایران با ۵ میلیون گرسنه غرق در بیکاری و گرانی

ایران با ۵ میلیون گرسنه غرق در بیکاری و گرانی


پایگاه اطلاع رسانی ارم نیوز امارات متحده عربی ۱۹ خرداد۹۷

مهدی عقبایی عضو شورای ملی مقاومت ایران

دیکتاتوری غارت و چپاول ولایت فقیه, یعنی بیداد فقر وگرسنگی در ایران. این کابوس دردناک چگونه متوقف خواهد شد؟

مردم ایران درحالی از گرسنگی و فقر رنج میبرند که برروی دریایی از نفت و ثروت خدادادی هستند ولی این ثروت آنها توسط رژیم ولایت فقیه صرف صدور تروریسم به کشورهای دیگر و دخالت در امور کشورهای دیگر می شود .

کودکان کار, کودکان آشغال‌گرد, کودکان کرایه‌‌یی برای گدایی, فروش اعضای بدن, پیش‌فروش جنین‌های به‌دنیا نیامده, دختران خیابانی, بیوه های خردسال. کارتن‌خواب‌ها, گورخوابها و... پدیده هایی که هر انسانی را به اعجاب وامیدارد چیزی که تنها وتنها محصول 40 سال حاکمیت فاشیسم مذهبی آخوندها در ایران است.

اما سئوالی که مطرح است این است که این کابوس دردناک چگونه متوقف خواهد شد؟ پاسخ را مردم ایران در قیام مردم و مقاومت سازمانیافته آن و فرزندان مجاهد خلق علیه تمامیت رژیم با تشکیل شوراهای مقاومت و کانون های شورشی می بینند.

در این گزارش به گوشه ای از درد و رنج مردم ایران در اثر غارت و چپاول آخوندهای حاکم به ایران پرداخته ایم.

 

ایران با ۵ میلیون گرسنه در بستری از بیکاری و گرانی


 

ایران از آغاز سال جاری قیمت کالاهای اساسی‌اش افزایش داشته و طی هفته‌های گذشته گرانی شتاب و شیب تندتری به خود گرفته و دولت عاجز از کنترل بازار بوده است.

در ایران افزایش قیمت کالاهای اساسی از نیمه دوم سال ۹۶ آغاز شد. برخی از اقلام مصرفی تا پنجاه درصد گران‌تر شد. در ادامه این روند, نرخ کالا و خدمات طی دو ماه گذشته به گونه‌ای صعودی ادامه یافته و معیشت حدود نیمی از جمعیت را تحت تاثیر قرار داده است.

نرخ مواد غذایی در ایران روز به روز بیشتر می‌شود. بخشی از جمعیت امکان تهیه یک وعده غذای گرم در روز را ندارد.

مهمترین علت اصلی افزایش قیمت کالا در ماه‌های پایانی سال گذشته, التهاب ارزی و پیامدهای روانی آن بوده است. ریال نزدیک به یک سوم ارزش رسمی خود را از دست داد و نرخ دلار در بازار غیررسمی از 8 هزار تومان نیز عبور کرد. در چنین وضعیتی خروج امریکا از توافق هسته‌ای و امکان بازگشت تحریم‌ها نیز رشد قیمت‌ها را تحریک و بازار را تحت تاثیر قرار داده است.

در مراکز خرید و فروشگاه‌ها, قیمت کالاها به ویژه مواد غذایی, تناسبی با ارقام دولتی ندارد. مردم برای تامین مایحتاج روزانه بیشتر از قبل هزینه می‌کنند. روسای اتحادیه‌های صنفی تولید کنندگان و فروشندگان هم افزایش قیمت‌ها را تائید کردند.

 

دو سوم جمعیت کشور زیر خط فقر


 

دولت امسال نیز مانع واقعی شدن دستمزد کارگران بر مبنای سبد معیشت شد. در حالیکه تشکل‌های کارگری حداقل سبد معیشت را نزدیک به ۲,۷ میلیون تومان برآورد کردند, دستمزد کارگران به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم نرسید.

بر اساس بودجه امسال دستمزد گروه درآمدی که دریافتی کمتر از ۱,۲ میلیون تومان در ماه دارند, بیست درصد افزایش می‌یابد. حال‌آنکه متوســط هزینـه ناخــالص سـالانه یـک خــانوار شــهری سه نفره در سال نود و پنج, ۳۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان یا معادل ۳ میلیون و ۲۷۵ هزار تومان در ماه- برآورد شده است.

در همین رابطه افزایش قیمت‌ها موجب تغییر رفتار خانوارها شده و آنها برای تامین هزینه‌ها, سهم کمتری از بودجه را به آموزش, تفریح و حتی مواد غذایی اختصاص داده‌اند تا بتوانند هزینه مسکن, حمل و نقل و بهداشت را تامین کنند.

 

رشد شاخص فلاکت؛ تورم و بیکاری


 

در این میان شاخص فلاکت که مجموع نرخ بیکاری و تورم را نشان میدهد و 2مصیبت بی پایان ایران می‌باشد معیار مناسبی است و نشان از بدتر شدن شرایط طبقه زیرین جامعه دارد.

کما اینکه محاسبه ”موسسه کاتو “ نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۶, ایران از نظر این شاخص با داشتن شاخص فلاکت ۲۹,۳درصد در بین 10کشور اول قرار داشته است.

این بدان معناست که ایران از فلاکت‌بارترین کشورهای جهان است.

اخیرا, رئیس مرکز آمار ایران براساس امارهای رسمی تعداد “بیکاران مطلق” , در ایران را ۳ میلیون و ۲۲۶ هزار نفر اعلام کرده است. آمار بیکاران مطلق این واقعیت را بر ما نمایان می‌سازد که آنها قادر به تهیه حتی یک وعده غذایی در روز نیستند. همچنین ضریب چینی که فاصله طبقاتی مردم را نشان می‌دهد, در سال 2015 به سطح ۰,۳۴ رسید.

این افراد, از هزینه آموزش فرزندان خود نیز کاسته‌اند تا بتوانند هزینه‌های مسکن, بهداشت, حمل و نقل , خوراک و آشامیدنی و در صورت امکان پوشاک را تامین کنند.

 

قیام


واقعیت هم این است که مردم در قیام دیماه ۹۶با شعارهایی نظیر«مرگ برخامنه‌ای و مرگ بر روحانی», « اصلاح‌طلب اصول‌گرا دیگه تمومه ماجرا» و«آخوندها حیا کنید مملکت رو رها کیند» و غیره مهرباطل بر تمامیت حکومت و باندهای درونی آن زده و خواهان سرنگونی آن شدند.

قیامی که نمایندگان آن در سطح بین المللی یکبار دیگر در 30 ژوئن آینده پژواک صدای آنرا در کنفرانس سالانه مقاومت ایران در پاریس آنچنان بصدا در میآورند که کاخ ستم خامنه ای را به لرزه در خواهد آورد.
لطفا به اشتراک بگذارید: