تحریم ایران،روند توقف واردات نفت نایارا انرژی هند

تحریم ایران،روند توقف واردات نفت نایارا انرژی هند


روند خروج کمپانی های خارجی، در پی تحریم ایران، با نزدیک شدن ضرب‌الاجل آمریکا گسترده می‌شود. بنابر گزارش رویتر،۲۲ خرداد ۹۷، ۳ منبع مطلع گفتند که پالایش کننده هندی نایارا انرژی، یکی از بزرگترین خریداران نفت ایران در این کشور، این ماه بعد از اینکه ایالات متحده آمریکا، توافقنامه هسته ای (برجام) با تهران را دور انداخت و گفت تحریمهای سختی را مجددا اعمال خواهد کرد، شروع به توقف واردات کرد.

نایارا که قبلا نامش اسار اویل بود سال پیش توسط غول نفتی دولتی روسیه روزنفت و شرکا در یک معامله 12.9 میلیارد دلاری خریداری شد. بر اساس اطلاعات که از منابع صنعتی و حمل و نقل در دسترس رویترز قرار گرفت میزان خرید نفت این شرکت از ایران معمولا حدود 5.5 تا 6 میلیون بشکه در ماه است.

توقف خرید نفت نایارا انرژی از ایران تازه ترین نشانه را ارائه میدهد که خریداران آسیایی سفارشات از ایران را قطع خواهند کرد. بعد از اینکه رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ ماه پیش از توافقنامه سال 2015 بین ایران و قدرتهای جهانی که تحریم رژیم ایران را به ازای محدود کردن برنامه هسته ای آن برداشت، بیرون کشید.

· غول‌های نفتی از ترس تحریم‌ها از ایران فرار می‌کنند



 

یکی از آشنایان به این موضوع گفت، ”نایارا انرژی حدود 40 -50 در صد کمتر از حجم متوسط بر خواهد داشت که واردات نفت خود از ایران به حدود 3 تا 4 میلیون بشکه در ماه محدود میکند. هر سه منبع آشنا به تجارت شرکت نارایا انرژی از آنجایی که آنها مجاز نبودند که با رسانه ها صحبت کنند از شناسایی شدن خودداری کردند.

خبرگزاری وزارت نفت رژیم ایران «شانا» پیشتر گزارش کرد که صادرات نفت ایران در ماه می به 2.7 میلیون بشکه در روز رسیده بود.
منابع حمل و نقل و صنعت، هندوستان میزان واردات نفت روزانه این کشور را حدود ۴.۵ میلیون بشکه برآورد می‌کنند. هند، سومین مصرف کننده و وارد کننده نفت جهان است.

نایارا انرژی در پاسخ به سوال رویترز، که آیا نایارا برنامه دارد واردات نفت ماهانه ایران را به میزان 40 تا 50 در صد کاهش دهد، شرکت گفت: «تا الان هیچ کاهش مشخصی برنامه ریزی نشده» «ما هنوز بدنبال توضیحات از همه طرفهای درگیر هستیم».

تحریمهای گسترده آمریکا بر صنایع نفت رژیم ایران بعد از ضرب الاجل 180 روزه که در تاریخ 4 نوامبر پایان خواهد یافت، برقرار خواهد شد ولی بسیاری از پالایشگاههای اروپایی و همچنین خریداران در آسیا، در راستای تحریم ایران، از همین الان در حال کاهش تدریجی خرید نفت از رژیم ایران هستند.

مدیر عامل نایارا انرژی، بی آناند، هفته پیش گفت که پالایش کننده انتظار مشکلاتی در یافتن منابع جایگزین ندارد اگر که قرار باشد سفارشات ایران را کاهش بدهد. آناند گفت: شرکت نایارا شبکه تأمین و تجارت سهامدار اصلی خود یعنی روزنفت روسیه و معامله گر کالای ترافیگورای سوئیس را بکار خواهد گرفت تا نفت ایران را جایگزین کند.

وزیر نفت هند، دارمندرا پرادان، هفته پیش رسما گفت که هندوستان یک سیاست «انتظار و تماشا» را اتخاذ کرده است که در انتظار روشن شدن تأثیرات تحریمهای آمریکا علیه رژیم ایران می باشد.

بیشتر بخوانید:


نگاهی به گسترش روند خروج کمپانی های خارجی، در پی تحریم رژیم ایران. لیست رو‌به افزایش شرکتهایی که با فرمان خروج از توافق برجام، دونالد ترامپ، تاکنون قراردادهای تجاری خود با رژیم ایران را مورد بازبینی قرار داده یا کاملا قطع کرده اند:

شرکتهای نفتی، بیمه، حمل و نقل و بانکها:



  1. غول نفتی توتال، با قراردادی به ارزش ۴.۸ میلیارد دلار

  2. شرکت نفتی لوک اویل روسیه

  3. شرکت هندی ریلاینس متخصص پالایش نفت RELAYNS صاحب بزرگ‌ترین مجموعه پالایش نفت در جهان

  4. شرکت آمریکایی دوورکورپوریشن dover corporation متخصص لوله های نفت

  5. شرکت ساکا نروژ. قرارداد با رژیم در سال ۲۰۱۷ به ارزش ۲.۵ میلیارد یورو

  6. شرکت دائلیم اینداستریال کره جنوبی که در زمینه نفت کارمیکند. پروژه پالایشگاهی به ارزش ۲.۸ میلیارد دلار

  7. شرکت لهستانی پی.جی.ان.ای.جی که در زمینه نفت کار میکند

  8. شرکت ساراس saras ایتالیا که در زمینه پالایشگاه فعال است

  9. شرکت تورم دانمارک که در زمینه تانکر و حمل ونقل فعال است

  10. شرکت ام. اس.سی . دومین شرکت بزرگ حمل و نقل کانتینری جهان

  11. شرکت حمل و نقل پترو لوجستیک

  12. شرکت بیمه لویدز lioyds لندن

  13. پالایشگاه کپسای اسپانیا

  14. شرکت چوب chubb که در زمینه بیمه فعال است

  15. شرکت کشتیرانی هاپاگ-لوید hapaq liovd آلمان اعلام کرد که خدمات خود را به مقصد تهران به نصف کاهش داده و خط دوم کشتیرانی اش به ایران را نیز تحت بررسی قرار میدهد. این کمپانی از لحاظ بزرگی، پنجمین شرکت کشتیهای باری جهان است.

  16. پالایشگاه نفت نارایا انرژی هنداعلام کرد همکاری خود را با رژیم آخوندی را کاهش می‌دهد. پالایشگاه نفت هند اعلام کرد قصد دارد از ماه جاری خرید نفت از ایران را به نصف برساند. این شرکت تااکنون ماهانه حدود ۶میلیون بشکه نفت خام از ایران خریداری می‌کرد.

  17. شرکت کشتی رانی مولر، مرسک نروژ MERSK بزرگترین شرکت کشتیرانی دنیا

  18. شرکت آلیانز آلمان که در زمینه خدمات مالی و بانکداری جهانی فعال است

  19. بانک دی.زد آلمان، دومین بانک بزرگ آلمانی

  20. بانک ایندوس indusind هند

  21. بانک یو.سی.او uno هند

  22. شرکت دوور آمریکا ‌dover سازنده انواع پمپ و دیگر تجهیزات مورد استفاده در صنعت نفت که در سال ۲۰۱۷شروع به انعقاد قراردادهایی در ایران کرده بود

  23. بانک بی.سی.پی سوییس. بانک. «بی سی پی» سال ۱۹۶۳تأسیس شد و از جمله بازیگران فعال در ایران در ارتباط با فاینانس کالاهای تجاری بوده است.


 

 

شرکتهای صنایع هوایی:



  1. شرکت آمریکایی هانویل اینترنشنال که متخصص تکنولوژی هوایی است .


  2. شرکت بویینگ آمریکا، غول صنایع هوایی «بوئینگ و شرکت هواپیمایی ایران‌ایر در دسامبر ۲۰۱۶بزرگترین قرارداد خرید هواپیما را بعد از ۴۰سال امضاء کردند. این قرارداد که ارزشی بیش از ۱۶،۶میلیارد دلار داشت شامل ۸۰فروند هواپیما می‌شد.شرکت هواپیماسازی بویینگ هم‌چنین با شرکت هواپیمایی آسمان قراردادی به ارزش ۳میلیارد دلار امضاء کرده بود که شامل ۳۰فروند هواپیمای ۷۳۷MAX می‌شد.


  3. شرکت ایرباس فرانسه . قرارداد با رژیم در سال ۲۰۱۶ به ارزش ۲۰ میلیارد دلار. شرکت ایرباس با شرکتهای هواپیمایی ایران ایرتور و زاگرس قراردادهایی به ارزش ۱۰میلیارد دلار که شامل ۱۰۰فروند هواپیمای A۳۲۰neo بسته بود.تعدادی از کارخانه‌های شرکت هواپیماسازی ایرباس که یک شرکت اروپایی است در آمریکا واقع شده است و برخی از قطعات مهم هواپیما در خاک آمریکا ساخته می‌شود.


  4. شرکت هواپیماسازی امبرائر embraer برزیل. توقف معامله یک میلیارد دلاری، ٰبه گزارش نشنال امارات،«(امبرائر) پیش از تصمیم آمریکا برای اعمال مجدد تحریم‌ها، در حال گفتگو با (رژیم) ایران برای فروش ۲۰جت E۱-۱۹۵به ارزش بیش از یک میلیارد دلار بود ».


 

شرکت های خودرو سازی:



  1. شرکت خودرو سازی پژو فرانسه . قرار داد با رژیم درسال ۲۰۱۸ به ارزش ۴۰۰ میلیون یورو( غول خودروسازی پی.اس.ای سازنده خودروهای پژو و سیتروئن است)

  2. شرکت خودرو سازی هایوندا کره جنوبی

  3. شرکت خودرو سازی مزدا کره جنوبی


 

صنایع برق و ارتباطات و فولاد:



  1. شرکت جنرال الکتریک آمریکا که در زمینه برق و انرژی کار می کند. با قراردادی به ارزش ۱۵۰ میلیون دلار. ( همراه کمپانی های جی ای پاور و بیکر هیوز که سال گذشته توسط جنرال خریداری شده اند)


  2. شرکت آلمانی زیمنس متخصص سیستمهای ارتباطاتی


  3. شرکت ایتالیایی دانیلی. قراداد با رژیم در سال ۲۰۱۶ به ارزش ۵.۷ میلیارد دلار


  4. شرکت انی ایتالیا که در زمینه فولاد کار میکند


  5. شرکت ارتباطات زد. تی.ای zte چین که در سال ۲۰۱۷ با رژیم قرارداد بسته بود


  6. شرکت ان.جی engie فرانسه که در زمینه گاز و برق فعالیت دارد


 

 

سایر کمپانی ها:



  1. شرکت آمریکایی پروکتر اند کمبل، این شرکت در زمینه لوازم بهداشتی و آرایشی فعال است و در ایران ۱۱۵ میلیون دلار در سال فروش داشته است ( همچنین شرکت تبلیغتی ای سی آی که برای این کامپانی کار میکرد نیز قراردادهایش را ازد دست میدهد)


  2. شرکت نایکی آمریکا nike بزرگترین تولید کننده وسایل و پوشاک ورزشی


شرکت هانی ول اینترنشنال honeywell آمریکا که در زمینه تکنولوژی کار میکند، به‌گفته وال استریت ژورنال از سال ۲۰۱۶تا کنون، بیش از ۱۱۰میلیون دلار در ایران درآمد داشته است.
لطفا به اشتراک بگذارید: