قرارداد آمریکا و کره شمالی و نگرانی‌های رژیم – ۲۳خرداد۱۳۹۷

قرارداد آمریکا و کره شمالی و نگرانی‌های رژیم – ۲۳خرداد۱۳۹۷


گزیده ای از اظهارات مهره ها و رسانه های نظام


 

 

دیدار روسای جمهور آمریکا و کره شمالی و امضای معاهدة خلع سلاح اتمی که اغلب ناظران از آن با عناوینی مثل یک تحول بزرگ ، یا رویداد استراتژیک و یا دیدار تاریخی یاد کرده اند در رژیم با واکنش منفی همراه با نگرانی مواجه شده. این نگرانی را میشه در اظهارات مقامات و مهره ها و واکنشهای رسانه هایش قبل و بعد از این قرارداد مشاهده کرد. البته که این نگرانی ها از چشم ناظران خارجی هم پنهان نمانده. گزارشی کوتاهی را در این زمینه ببینیم:

 

سایت حکومتی فرارو- 23 خرداد:


دون شک با توجه به این دستاورد ترامپ در مسئله کره شمالی، شرایط میان ایران و آمریکا شدیدتر خواهد شد. زیرا او الان تصور می‌کند که با توجه به کوتاه آمدن کره، بنابراین می‌تواند همان مدل را در خصوص ایران اجرا کند. الان که او شرایط بهتری دارد و خیالش از بابت کره راحت شده است، تمام توجه و توان خود را متمرکز ایران خواهد کرد. لذا به نظر می‌رسد ما از این پس شرایط سخت تری در پیش خواهیم داشت.

روزنامة‌حکومتی حمایت – 23 خرداد: ترامپ به دنبال کشاندن ایران پای میز مذاکره جدید

 

تلویزیون رژیم – 21خرداد:


نوبخت سخنگوی دولت روحانی:

با آدمی روبه‌رو هستیم که در هواپیما امضای خود را پس می گیرد، نمی‌دانم رهبر کره شمالی با چه کسی دارد مذاکره می‌کند، این شخص نماینده فهیم آمریکا نیست، امیدواریم خود ملت آمریکا فکری برای او کنند.

 

قاسمی سخنگوی وزارت خارجة رژیم: 21 خرداد


سوال: موضع وزارت خارجه نسبت به این دیدار چیه و اینکه گفته میشه مذاکرات به نوعی پیام به ایران در مورد برجامه مورد قبول وزارت امور خارجه است.

 

ما با توجه به پیشینه سوابق تاریخ و آنچه که از ایالات متحده امریکا شناختیم و می شناسیم و بخصوص از شخصی مثل آقای ترامپ که در مدت ریاست جمهوری ایشون در آمریکا شاهد اون بودیم در کارشکنی ها در تخطی ها خروج از پیمان ها و عدم اجرای تعهدات آمریکا در قبال دیگران و بخصوص در مورد برجام به عنوان یک تفاهم بین المللی متکی به قطعنامه سازمان ملل کماکان با بدبینی بسیار به رفتار آقای ترامپ و ایالات متحده آمریکا نگاه می کنیم و در مورد رفتار ایالات متحده آمریکا فعلا نمی توانیم خوش بین باشیم و تصور می کنم باید دولت کره هم در این خصوص با هوشیاری کامل برخورد بکنه

 

علی خرم سفیر پیشین رژیم در مقر اروپایی ملل متحد- 20 خرداد: در مورد توافق هسته‌ای با ایران، از قضا ورود نابهنگام رهبر کره شمالی به معادلات جهانی، ترامپ را قوت قلب داد که حرف‌هایش و عملکردش همانطور که فکر می‌کرده، درست بوده و اگر زورگویی کند جهان در مقابلش به زانو در خواهد آمد. هنوز مشخص نیست که عاقبت مذاکرات و توافق کره شمالی با آمریکا چه خواهد بود ولی تا اینجا ظاهرا بلاهت رهبر کره شمالی باعث شده دونالد ترامپ شاهد از غیب بیاورد و تسلیم شدن احتمالی کیم جونگ اون را تبدیل به چماقی بنماید که بر سر رئیس‌جمهور قبلی آمریکا، بر سر ایران و بر سر متحدان اروپایی خود وارد نماید و... بگوید توافق خوب یعنی تسلیم کره شمالی و اگر این به نتیجه رسید، ایران هم به قول جان بولتون باید صنایع هسته‌ای خود را بسته بندی نموده، برای آمریکا بفرستد!

واشنگتن تایمز- 20 خرداد


برای ایران, به اصطلاح ”محور شر“ به یک طرف کاهش پیدا کرده,

برای کسانی که در تهران هستند, چه سخت سران, اصلاح طلبان و یا افرادی که به سادگی در تلاش برای سر کردن با اقتصاد در حال بدتر شدن ایران هستند, گیج کننده است, ...کیهان روزنامه سخت سران اوت گذشته نوشت, بدون شک این امکان وجود دارد که بگوییم کره شمالی از مذاکرات بی ثمر و فاجعه آمیز ایران با ایالات متحده آموخته است و خودش را وارد فریبکاری پیچیده آمریکا نخواهد کرد.

اما از زمانیکه کیم موافقت کرد تا با ترامپ صحبت کند, سخت سران سکوت کرده اند.

سعید لیلاز, تحلیلگر سیاسی در تهران, گفت او معتقد است هر گونه توافق بین ترامپ و کیمKim بر چین تاثیر می گذارد که یکی از مهمترین راه های خروج ایران به جهان است. لیلاز گفت, ”"اگر آنها به توافق برسند, فشار بر ایران افزایش خواهد یافت,

 

واشینگتن تایمز- 22 خرداد:


یک تحلیلگر برجسته( امور)‌ایران گفت, رهبری سخت سر ایران مراقب اجلاس تاریخی سنگاپور بین رئیس جمهور دونالد ترامپ و رهبر کره شمالی کیم جونگ اون است, برای نشانه هایی که پیونگ یانگ می تواند شروع به اشتراک گذاشتن اطلاعات حساس با واشنگتن در باره معلامات خود با تهران کند...

 
لطفا به اشتراک بگذارید: