نماینده پارلمان کانادا:‌ قراردادن نام سپاه در لیست تروریستی یک رأی گیری تاریخی بود

نماینده پارلمان کانادا:‌ قراردادن نام سپاه در لیست تروریستی یک رأی گیری تاریخی بود


ارین اوتول، نماینده حزب محافظه‌کار کانادا گفت: «رای‌گیری روز سه شنبه در مجلس عوام کانادا که محکومیت رژیم ایران و قرار دادن نام سپاه در لیست تروریستی را در برداشت، یک رای‌گیری تاریخی بود.»

مجلس عوام کانادا روز سه شنبه ۲۲خرداد ۹۷ با اکثریت آرا خواستار توقف مذاکره با رژیم ایران برای از سرگیری مناسبات دیپلماتیک شد و سپاه پاسداران را در لیست تروریستی ترویستی این کشور قرار داد

در این طرح از اظهارات علی خامنه‌ای در مورد "کشتار یهودیان" انتقاد شده است. این طرح هم‌چین خواستار آزادی تمامی شهروندان کانادایی شده که هم اکنون در زندان‌های جمهوری اسلامی به سر می‌برند.

این طرح از سوی گارنت گینویس، نماینده حزب محافظه‌کار به مجلس عوام ارائه شد. تحول غافلگیر کننده موافقت حزب لیبرال به رهبری جاستین ترودو نخست وزیر کانادا با این طرح بود.

جاستین ترودو اولین کسی که به طرح علیه رژیم ایران رأی داد


رای‌گیری برای این طرح در پارلمان کانادا نخست با قیام نمایندگان محافظه‌کار مورد تایید قرار گرفت و جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا نخستین نماینده حزب لیبرال بود که با قیام خود از این طرح پشتیبانی کرد.

به گفته ناظران سیاسی، این اقدام ترودو باعث شگفتی شده است. ترودو پس از توافق اتمی میان رژیم ایران و گروه ۵+۱ اعلام کرده بود که کانادا آماده برقراری روابط دیپلماتیک با تهران است.

پیشینه قطع رابطه کانادا با رژیم ایران


استیون هاپر، نخست‌وزیر پیشین کانادا از حزب محافظه‌کار در سپتامبر ۲۰۱۲ مناسبات دیپلماتیک این کشور با رژیم ایران را قطع کرد. سفارت کانادا در تهران بسته شد و دیپلمات‌های ایران نیز مجبور به ترک کانادا شدند.

انعکاس رسانه های کانادا


روزنامه تورنتو سان ۲۲خرداد۹۷:

سه شنبه بعد ازظهر کابینه لیبرال کانادا خواستار رای گیری بر سر لایحه محافظه کاران شد که از دولت خواستار اتخاذ موضعی سخت تر علیه رژیم ایران می شد...

تمام کابینه لیبرال به نفع طرح رای دادند که توسط گارنت جینیس نماینده محافظه کار ارائه شده بود.

جاستین ترودو برای ازسرگیری روابط دیپلوماتیک با رژیم ایران تلاش کرده بود اما طرح پارلمان از دولت خواسته بود این سیاست را کنار بگذارد و بلافاصله هرگونه مذاکرات یا گفتگو با رژیم ایران برای احیای روابط دیپلماتیک را متوقف کند.آنچه قبلا بعنوان سیاست مماشات دنبال می شد اکنون به یک سیاست سرسختانه تبدیل شده و رژیم ایران را مورد حسابرسی قرار می دهد.

ماده دیگر این طرح این است که سپاه پاسداران در لیست ارگانهای تروریستی نامگذاری شود. سپاه پاسداران کل اقتصاد ایران را در دست دارد.

هشدار جاستین ترودو به شرکتهای کانادایی


جاستین ترودو نخست وزیر کانادا در عمل به شرکتهای کانادا هشدار داده که دیگر نباید با رژیم ایران معامله داشته باشند. یکی از این شرکتها بمباردیر نام دارد که برای فروش هواپیماهای جت با رژیم ایران در حال گفتگو بود.

رای سه شنبه در مجلس کانادا که مورد تأیید نخست وزیر و کابینه اش قرار گرفت به این معناست که در اساس چنین طرحی سیاست دولت می شود.
لطفا به اشتراک بگذارید: