در خاطره روزها ۲۵خرداد ۱۳۹۷- ۱۵ ژوئن


در خاطره روزها ۲۵خرداد ۱۳۹۷- ۱۵ ژوئن


[caption id="attachment_124873" align="alignleft" width="300"]در خاطره روزها در خاطره روزها[/caption]

۲۵خرداد ۱۳۵۲- ۱۵ ژوئن شهادت رضا رضایی


«رضا رضایی» در سال ۱۳۴۹ در حالی که دانشجوی دانشکدة دندانپزشکی دانشگاه تهران بود، به عضویت کمیتة مرکزی سازمان مجاهدین خلق ایران درآمد. رضا در جریان ضربة سال۵۰ به همراه دیگر اعضا و مرکزیت سازمان دستگیر شد. وی توانست با فریب زندانبان از زندان فرار کند.





[caption id="attachment_124874" align="alignleft" width="250"]احیاء صنعت فرش ایران احیاء صنعت فرش ایران[/caption]

۲۵خرداد - ۱۵ ژوئن ( ۱۵۰۲میلادی) احیاء صنعت فرش ایران


شاه اسماعیل صفوی دستوری برای احیای صنعت فرش ایران صادرکرد که درآن تأکید بر بازگشت به اصالت قدیم فرش زمان ساسانیان و استفاده از نقش و تصویر گیاهان و حیوانات شده بود.





[caption id="attachment_124875" align="alignleft" width="250"]صدور «مگنا کارتا» در انگلستان صدور «مگنا کارتا» در انگلستان[/caption]

۲۵خرداد - ۱۵ ژوئن ( ۱۲۱۵میلادی) صدور «مگنا کارتا» در انگلستان


«کینگ جان» پادشاه وقت انگلستان فرمان «مگنا کارتا» (فرمان بزرگ آزادی ها) را امضا کرد. این فرمان دارای ۶۳ماده بود و اختیارات پادشاه انگلستان را محدود میکرد. بعدها همین فرمان زمینة تأسیس مجلس عوام و حکومت پارلمانی در انگلستان را فراهم آورد.





[caption id="attachment_124877" align="alignleft" width="250"]پاپ مارتین لوتر را مرتد خواند پاپ مارتین لوتر را مرتد خواند[/caption]

۲۵خرداد - ۱۵ ژوئن ( ۱۵۰۲میلادی) پاپ مارتین لوتر را مرتد خواند


پاپ لئون ده، مارتین لوترکشیش آلمانی را مرتد خواند، از کلیسای‌کاتولیک بیرون‌راند. اما لوتر و روش او «مذهب پروتستان (معترض)» باقی‌ماند و ششصد میلیون پیرو‌دارد. لوتر بسیاری از تشریفات ومقررات کلیساها از جمله منع ازدواج کشیش‌ها، پاکسازی گناهان با دریافت هدیه و 93 مورد دیگر را غیرلازم اعلام کرده بود.





[caption id="attachment_124878" align="alignleft" width="250"]قتل وات تایلر رهبر قیام قتل وات تایلر رهبر قیام[/caption]

۲۵خرداد - ۱۵ ژوئن ( ۱۳۸۱میلادی) قتل وات تایلر رهبر قیام


فشار طاقت فرسای اخذ مالیاتها از دهقانان انگلیسی موجب شد تا آنان به رهبری «وات تایلر» به قیام علیه فئودالها و کلیسای حامی آنان برخیزند. سرانجام دستگاه حاکمه، او را دعوت به مذاکره با شاه انگلستان کرد و درلندن به دست افسران وفادار به ریچارد دوم کشته شد.







لطفا به اشتراک بگذارید: