در خاطره روزها ۲۶خرداد ۱۳۹۷- ۱۶ ژوئن


در خاطره روزها ۲۶خرداد ۱۳۹۷- ۱۶ ژوئن


[caption id="attachment_125443" align="alignleft" width="250"]آزاد سازی کرمان آزاد سازی کرمان[/caption]

۲۶خرداد ۱۳۸۶- ۱۶ ژوئن آزاد سازی کرمان


درجریان استبداد وحشیانة حکومتهای «اموی» و «عباسی» که کشورهای مسلمان را تحت نام اسلام غارت میکردند . در ایران پس از «ابومسلم خراسانی» و «طاهر ذوالیمینین» که خواستار استقلال ایران بودند، سردار میهن پرست ایرانی، «یعقوب لیث صفاری» سر برافراشت و بخشهای وسیعی از ایران آزاد شد.





[caption id="attachment_125444" align="alignleft" width="250"]یعقوب لیث صفار، قهرمان ملی ایرانیان یعقوب لیث صفار، قهرمان ملی ایرانیان[/caption]

۲۶خرداد - ۱۶ ژوئن۸۶۸ میلادی (98هـ ق) آزادسازی کرمان


یعقوب لیث صفار، قهرمان ملی ایرانیان که تصمیم به پایان دادن به حکومت عرب بر میهن گرفته بود شهرکرمان را آزادکرد.یعقوب دستور اکید داد به زبان عربی مکاتبه نکنند و«پارسی» بار دیگر زبان رسمی ایرانیان شد و رونق گرفت. یعقوب خواست خط الرسم پ‌‌چ‌ژ‌گ ایجادشود. تکمیل این تغییرات هشتادسال طول‌کشید.





[caption id="attachment_125445" align="alignleft" width="250"]قیام ساعد در تنکابن قیام ساعد در تنکابن[/caption]

۲۶خرداد ۱۳۸۶- ۱۶ ژوئن «۱۳۰۰خورشیدی» قیام ساعد در تنکابن


دو هفته پس از تعیین قوام السلطنه به جای سید ضیاء طباطبایی به عنوان رئیس الوزراء، دامنه مخالفت با این انتصاب به مازندران و گیلان کشانده شد و ساعد پسر سپهسالار تنکابنی وی را عامل خارجی اعلام کرد و در تنکابن دست به قیام مسلحانه زد.





[caption id="attachment_125446" align="alignleft" width="250"]نخستین زن در مدار زمین نخستین زن در مدار زمین[/caption]

۲۶خرداد - ۱۶ ژوئن « ۱۹۶۳میلادی» نخستین زن در مدار زمین


اتحاد شوروی سابق سرهنگ دوم خانم «والنتینا ترشکوا» را با سفینة «وستوک۶» به فضا فرستاد. والنتینا سه روز بعد سالم به زمین بازگشت. او متولد مارس ۱۹۳۷ در شهر «ماسلنیکوف» روسیه است، او ابتدا کارگر کارخانة نخریسی بود، سپس وارد ارتش سرخ شد.



 

[caption id="attachment_125447" align="alignleft" width="250"]درگذشت حمورابی درگذشت حمورابی[/caption]

۲۶خرداد - ۱۶ ژوئن«۱۶۸۶ قبل‌از میلاد» درگذشت حمورابی


«حمورابی» فرمانروای بابِل و نخستین قانونگذار درجهان درگذشت. وی با تدوین قوانینی درحدود ۳۰۰ماده، مناسبات نظام بردهداری تحت حاکمیت خود را به دقت مشخص کرد. قوانینی که ‌تا ۵قرن بعد از او نیز عینا جریان داشت. قوانین او که بر سنگ حک ‌شده است، تا به امروز باقی‌مانده است.



لطفا به اشتراک بگذارید: