بررسی روزنامه‌های امروز حکومتی – ۲۷خرداد۱۳۹۷

بررسی روزنامه‌های امروز حکومتی – ۲۷خرداد۱۳۹۷


نگاهی به تیترها و مطالب منتشره در روزنامه های امروز حکومت


 

روزنامه های حکومتی امروز یکشنبه 27 خرداد بعد از تعطیلات عید فطر تیترهای اصلی خودشون را به اظهارات خامنه ای و نیش و کنایه اش به دولت روحانی در روز عید فطراختصاص داده اند. در کنار آن تلاش کرده اند در این وانفسا که بحرانهای متعدد یا به قول خودشون ابرچالشها، رژیم رو از هر طرف احاطه کرده، پیروزی در مسابقة فوتبال را یک موفقیت برای نظام و عرصه وحدت ملی جلوه دهند و در همین رابطه بسیاری از روزنامه ها عکس و تیتر اول خود را به این موضوع اختصاص داده اند:

آرمان: انفجار امید ملی / درس فوتبال به سیاست

آفتاب یزد: آبی بر آتش

اعتماد: طعم خوش فوتبال

جهان صنعت: یک گل و این همه شادی

جوان: گل شادمانه ۸۰میلیونی

برخی روزنامه های باند روحانی به واقعیت های دیگری در زیر شادمانی مردم اشاره کرده اند:

ابتکار: آنروی سکه شادی: در واقع به نظر می‌رسد جامعه در شرایط ناشادی درونی و نبود فضای لازم برای بروز هیجان، از آسان‌گیری موقت ناظمان استفاده می‌کند و رفتار شادانه بروز می‌دهد.

باید این نکته را هم دور از نظر نداشت که این شادی‌ها در فضای رو به ناامیدی جامعه از نگاه اقتصادی و سیاسی، شاید امروز سوپاپ اطمینان و مسکن باشند، اما در آینده می‌توانند جرقه‌ای برای ظهور و بروز رفتارهایی از جنس‌های دیگر شوند.

اعتماد: امروز هیچ اتفاق سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی قادر نیست همه مارا با این همه اختلافات رنگارنگ کنار یکدیگر بنشاند. اینکه فوتبال عهده‌دار چنین نقشی شده است اگرچه جای خوشحالی دارد اما بسیار نگران‌کننده نیز هست. تصور بفرمایید بخت با مردان تیم ملی همیشه یار نباشد یا فردا روزی بر اثر بی‌درایتی مسوولان، مربی نه چندان توانمندی بر سر کار‌ آید آن وقت چه باید کرد؟

برجام و اف ای تی اف در روزنامه های هر دو باند حاکم موضوع جدالهای باندی است:

آرمان:‌موسوی نماینده مجلس:‌برجام معاهده‌ای تحت راهبری‌های مقام رهبری بود امروز هم دستورات و اوامر ایشان در خصوص برجام اجرا خواهد شد.

آفتاب یزد: نوبندگانی عضو کمیسیون امنیت مجلس: از ما خواستند علیه اف ای تی اف مصاحبه کنیم

جمهوری اسلامی: با کاسبان تحریم برخورد کنید

سیاست روز: پیوستن به اف ای تی اف؛ بندبازی روی تیغ با چشمان بسته

حمله به روحانی و دولتش موضوع مشترک روزنامه های باند رقیب است:

ابرار: یک نماینده: طرح سوال از رئیس جمهور بابت گرانی ارز، سکه و خودرو کلید خورد

ابرار اقتصادی: تحقیق و تفحص از بانک مرکزی در دستور کار مجلس

رسالت: طهماسب مظاهری: تیم اقتصادی دولت بگوید که اشتباه کرده است

صدای اصلاحات: آغاز تفحص از بانک مرکزی، آیا امپراطوری ولی الله سیف تمام می شود

فرهیختگان:انتظار عقلانیت بیشتری از دولت در حوزه اقتصاد داشتیم

قدس: مجلس قصور مسولان در خروج شرکت های خارجی بدون دادن خسارت را پیگیری کند؛ منافع اقتصادی کشور، قربانی محرمانگی قرار دادهای خارجی

کیهان: رانت 100 هزار میلیارد تومانی دولت به وارد کنندگان با دلار 4200 تومانی

حمله به سیاست های دولت روحانی در روزنامه های همسو با او هم دیده می شود. یک نمونه از روزنامة باند موسوم به کارگزاران در پاسخ به حرفهای روحانی در مورد مطبوعات:

جهان صنعت: رییس‌جمهور مسوولیت پراکندن و تزریق ناامیدی را متوجه رسانه‌ها کرده و از ایشان می‌خواهد که به جای ناامیدی مردم را امیدوار کنند اما آقای روحانی توضیح نمی‌دهد که رسانه‌ها و بالاخص رسانه‌های مستقل و وابسته به بخش خصوصی، مردم را به چه چیزی امیدوار کنند و چرا نگرانی و توقع مردم را منعکس نکنند؟ اگر دولت روحانی و حکومت جمهوری اسلامی از برآورده کردن توقع مردم ناتوان است آیا راه‌حل این ناتوانی سرکوب توقع‌های مردمی است؟

 
لطفا به اشتراک بگذارید: