در خاطره روزها ۲۹خرداد ۱۳۹۷- ۱۹ ژوئن


در خاطره روزها ۲۹خرداد ۱۳۹۷- ۱۹ ژوئن


[caption id="attachment_125672" align="alignleft" width="250"]گردهمایی در اشرف گردهمایی در اشرف[/caption]

۲۹خرداد۱۳۸۳-۱۹ ژوئن گردهمایی در اشرف


۵۰هزار تن از مردم شریف عراق همراه با صدها تن از برجسته‌ترین شخصیتهای سیاسی و اجتماعی این کشور تجمع بی‌سابقه‌یی در شهر اشرف بر پا کردند. هدف این گرد همایی در سالگرد توطئة رژیم آخوندی و پلیس فرانسه ابراز مراتب همبستگی با مقاومت ایران بود.





[caption id="attachment_125673" align="alignleft" width="250"]عملیات بزرگ چلچراغ عملیات بزرگ چلچراغ[/caption]

۲۹خرداد۱۳۶۷-۱۹ ژوئن عملیات بزرگ چلچراغ


رزمندگان ارتش آزادی، طی یک نبرد بی‌سابقة نظامی، پس از تصرف مراکز فرماندهی دشمن، شهر «مهران» را فتح کردند. این عملیات که در راستای سیاست صلح و آزادی صورت گرفت، توانست تنور جنگ طلبی خمینی را خاموش سازد و او را مجبور به پذیرش آتش بس کند.





[caption id="attachment_125674" align="alignleft" width="250"]درگذشت دکتر علی شریعتی درگذشت دکتر علی شریعتی[/caption]

۲۹خرداد«۱۳۵۶ خورشیدی»۱۹ ژوئن درگذشت دکتر علی شریعتی


دکتر «علی شریعتی» خطیب و اندیشمند مبارز بدرود حیات گفت. وی از سال ۱۳۴۸ با سلسله سخنرانیهایی در «حسینیه ارشاد» تهران به افشاگری رژیم شاه و روشنگری پیرامون مفاهیم اسلامی پرداخت. دکتر شریعتی بر اثر همین سخنرانیها در سال ۵۲ به زندان افتاد.





[caption id="attachment_125675" align="alignleft" width="250"]اجرای قانون خلع‌ید اجرای قانون خلع‌ید[/caption]

۲۹خرداد«۱۳۳۰ خورشیدی»۱۹ ژوئن اجرای قانون خلع‌ید


با اجرای قانون خلع‌ید از استعمار انگلیس، پیروزی بزرگی به همت دکتر «محمد مصدق» و حمایت فعال کارگران و کارکنان صنایع نفت جنوب محقق گردید. در این روز هیئت‌مدیرة موقت شرکت ملی نفت ایران در میان احساسات پرشور مردم آبادان وارد این شهر شد. 





[caption id="attachment_125676" align="alignleft" width="250"]اعدام به‌جرم همکاری اتمی اعدام به‌جرم همکاری اتمی[/caption]

۲۹خرداد - ۱۹ ژوئن « ۱۹۵۳میلادی» اعدام به‌جرم همکاری اتمی


در نیویورک یک زن و شوهر آمریکایی به نام ژولیوس و اتل روزنبرگ Julius & Ethel Rosenberg به جرم همکاری اتمی با شوروی اعدام شدند. مراحل بازجویی و محاکمه این زوج دوسال طول کشیده بود. برخی نوشته‌اند انگیزه همکاری آنها، این بودکه نمی خواستند انحصار سلاح هسته‌ای دردست آمریکا باشد.





لطفا به اشتراک بگذارید: