پیش فروش سکه و قاچاق خودرو در اقتصاد ایران

پیش فروش سکه و قاچاق خودرو در اقتصاد ایران


 

روند اقتصادی در ایران پس از خروج آمریکا از برجام که روز ۱۸ اردیبهشت۹۷ با فرمان دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا به گونه شتابان روبه سقوط پیش میرود. در همین رابطه، قیمت دلار، سکه و خودرو روند صعودی به خود گرفته است.

در پی تصمیم دونالد ترامپ، آمریکا به شرکت‌های اروپایی هشدار داد که حداکثر شش ماه فرصت دارند تا به معاملات و قراردادهای خود با رژیم ایران خاتمه دهند.

با این حال آخوند روحانی،۲۳ خرداد۹۷، دجالانه بحران ارزی را ناشی از «جنگ روانی» رسانه‌های خارج از کشور یا «رسانه‌های بی‌نام و نشان» عنوان کرده بود.

اما ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی رژیم آخوندی به وضعیت بحرانی اقتصاد اذعان کرد و در این رابطه به آمار تکاندهنده ای از سودجویی و سوءاستفاده آقازاده ها و کارگزاران حکومتی برای تاراج و چپاولگری بیشتر اعتراف کرد. وی گفت:

  • ۵۰ نفر ۳۸۰ هزار سکه پیش‌فروش را خریداری کرده‌اند و از هر سکه ۱ ملیون تومان سود برده‌اند

  • پنج هزار خودروی مدل بالا و گران قیمت به صورت غیر قانونی وارد کشور شد ( از هر خودرو حدود نیم میلیارد تومان سود برده اند)


خاطر نشان می‌شود، بانک مرکزی رژیم از بهمن ۹۶ به بهانه کاهش دادن قیمت سکه در بازار، زمینه این چپاولگری را فراهم و پیش‌فروش آن را آغاز کرد. به گفته کارگزاران رژیم این اقدام ۱۷ اردیبهشت متوقف شد.

· بن‌بست اقتصادی، ابرچالش نظام آخوندی


 

این کارگزار حکومتی روز یکشنبه ۲۷ خرداد گفت که این سازمان به موضوع افزایش ناگهانی قیمت ارز، سکه و خودرو ورود کرده است.

به گفته این به اصطلاح مقام قضایی، هفت میلیون و ۶۰۰ هزار ثبت‌نام برای دریافت سکه انجام شده که «۵۰ نفر، پنج درصد این سکه‌ها را در اختیار دارند و هر‌ سکه یک ‌میلیون تومان سود دارد».

یعنی، این ۵۰ نفر ۳۸۰ هزار سکه پیش خرید و از این راه ۳۸۰ میلیارد تومان سود برده‌اند.

محمود احمدی، دبیرکل بانک مرکزی رژیم آخوندی، دلیل توقف پیش فروش سکه را «سوء استفاده افراد سودجو» اعلام کرد.

اسحاق جهانگیری، معاون اول آخوند روحانی نیز، سوم اردیبهشت ماه اعتراف کرده بود که برخی از افراد به تنهایی «۲۵ هزار سکه خریده‌اند».

 

پولهای سرگردان و حجم نقدینگی


ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل رژیم، روز یکشنبه گفت که «پول‌های سرگردان و نقدینگی بیش از حد باعث شد که برخی خودروها حتی تا ۱۰۰ میلیون تومان گران شوند».

خبرگزاری حکومتی ایسنا ۲۲ خرداد۹۷ نیز در باره گرانی خودرو، از تفاوت ۹۰ میلیون تومانی قیمت کارخانه و بازار برخی خودروهای مشترک تولیدی با خودروسازان خارجی خبر داده. «ایسنا» به عنوان نمونه، قیمت کارخانه‌ای مزدا ۳ تیپ ۳ را معادل ۱۳۱ میلیون تومان، و قیمت آن در بازار را ۲۱۵ میلیون تومان اعلام کرده بود.

رئیس سازمان بازرسی کل رژیم آخوندی در بخشی دیگر از اعترافاتش گفت : «حدود پنج هزار خودروی مدل بالا و گران قیمت به صورت غیر قانونی وارد کشور شده است».

وی ادامه داد: «از این تعداد حدود چهار هزار خودرو ترخیص و وارد بازار شده است و هزار خودرو همچنان در گمرک است».

این کارگزار حکومت اعلام کرد: «اختلاف قیمت این خودروها به نزدیک نیم میلیارد تومان می‌رسد، مانند ولوو و بی‌ام و ».

 

واردات غیرقانونی خودرو


قابل ذکر است که در بازه زمانی تیر تا دی ماه ۹۶ ثبت سفارش جدید برای واردات خودرو متوقف بود اما پس از آن مقامات رژیم و نمایندگان مجلس آخوندی به ثبت سفارش و واردات غیر قانونی خودرو در این محدوده زمانی اعتراف کردند.

مجتبی خسروتاج، رییس سازمان توسعه تجارت رژیم، در این زمینه گفته بود که در زمان بسته بودن ثبت سفارش واردات خودرو ۶۴۰۰ دستگاه خودرو به صورت «غیرقانونی» ثبت سفارش و وارد شده است.

اما فرهاد احتشام‌زاد، نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو، واردات «غیر قانونی» خودرو طی همین مدت را بیش از ۱۵ هزار دستگاه خودرو اعلام کرده است.

 
لطفا به اشتراک بگذارید: