گزارش از خاورمیانه و جهان-۲۰دقیقه-۲۷خرداد

1- دونالد ترامپ:‌ توافق احمقانه اوباما با رژیم ایران را لغو کردم، آنها بسیار نابکارند و دنبال بقای خود هستند.

2- مذاکرات اضطراری سازمان ملل متحد برای تحویل بندر حدیده به دولت قانونی یمن

3- روسیه و عربستان سعودی خواهان افزایش یک و نیم میلیون بشکه نفت در روز شدند

 

ضرورت حمایت از قیام مردم ایران


در جلسه ا ستماع کنگره آمریکا اعضای کنگره نگرانی خود را از دخالتهای تروریستی رژیم ایران ابراز کردند و خواستار حمایت از قیام مردم ایران شدند:

تد دویچ TED DOOECHعضو کنگره آمریکا: رژیم یران فعالانه و بگونة تهاجمی نفوذ بدخیم خود را در منطقه گسترش میدهد. تردیدی وجود ندارد که منافع امنیت ملی ما حکم میکند با گسترش خطرناک دخالتهای رژیم ایران در یمن، لبنان، عراق و سوریه مقابله کنیم . بجز خروج از توافق اتمی و اعمال مجدد تحریم‌ها، دولت مشخص نکرده ما چگونه می‌خواهیم با تهدید رژیم ایران مقابله کنیم. همچنین مشخص نیست که نقش ما در طولانی مدت در درگیری سوریه، بعد از بیرون راندن داعش از سرزمینش در شرق، چه خواهد بود.

دیوید ساترفیلد از دستیاران وزیر خارجه آمریکا: نقش شرورانه رژیم ایران، حمایت آن از شبه نظامیان، حمایت آن از سازمان‌های تروریستی، و توسعه و تکثیر موشک‌های بالستیک، منطقه را بی‌ثبات و متحدان ما را تهدید میکند. مابا این چالش‌ها برخورد می کنیم. ما یک ارزیابی مشترک با متحدانمان داریم که رژیم ایران تهدیدی برای امنیت مشترک ما و برای امنیت بین‌المللی است که باید مشترکاً و سریعاً بدان پاسخ دهیم.

اشنایدر عضو کنگره آمریکا: بزرگترین تهدیدی که من در منطقه می‌بینم رژیم ایران است یعنی برنامه اتمی ، دخالت آن در درگیری‌های منطقه و گسترش آنها، و حمایت این رژیم از تروریسم.

آنها بیش از پیش بر حضور نیروها و تولید موشکهای محلی در سوریه ادامه میدهند. من خیلی نگران حضور ایران در سوریه هستم

تأکید میکنم که اگر از سوریه بیرون بکشیم، میزان تأثیرگذاری بلندمدت ما در سوریه آسیب می‌بیند.

زلدین ZELDENعضو کنگره آمریکا: مردم زیادی در ایران دارند تظاهرات میکنند، دولت سرکوب میکند، طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر ما شاهد چه چیزی هستیم؟

دیوید ساترفیلد: تظاهرات‌هایی که شما به آن اشاره میکنید برای ما بسیار جالب است... این تظاهرات قاعدة گسترده‌ای دارد و در شهرهای متعدد صورت می‌گیرد. ساختار فاسد است وپاسخگوی نیازهای مردم ایران نیست. بانک‌ها سقوط کرده‌اند، برخی افراد منابع خود را از دست داده‌اند، طبقة متوسط در حال آب رفتن است. این خود سیستم است که هدف این تظاهرات است. تظاهرات بسیار مهم بوده و تولید چالش میکند. منابعی که رژیم دارد محدود است و بنظر ما این منابع در حمایت از ماجراجوئی‌های بدخیم ایران در منطقه و فراتر از منطقه بسیار بد خرج شده‌اند.

کرتیس  عضو کنگره آمریکا: می‌خواهم در مورد ایران صحبت کنم. چند ماه پیش ما شاهد تظاهرات‌ بودیم. دولت آمریکا خیلی از تظاهرکنندگان حمایت کرد. چگونه ما می‌توانیم از منابع خود در آنجا برای حمایت از کسانیکه بیش از همه به این حمایت نیاز دارند ، استفاده کنیم؟

دیوید ساترفیلد: ما باید مطمئن شویم که مردم ایران در موردتصمیماتی که توسط رژیم اتخاذ میشود کاملاً آگاه باشند. نسبت به ماجراجویی‌هایی که رژیم در سطح منطقه دارد. مخارجی که این ماجراجویی‌ها دارد. اینکه مردم بتوانند با هم ارتباط داشته باشند. این بهترین استفاده از منابع ما خواهد بود...

ما در رابطه با برنامه‌هایی که در ایران داریم از حمایت قوی کنگره برخوردار بوده‌ایم و خوشوقتیم که این حمایت به اندازه کافی بوده که به نیازهایی که مشخص کرده‌ایم پاسخ دهد.

 

افشای جزییات بیشتری از ارسال موشک از ایران به یمن


گزارش جدید سازمان ملل متحد اعلام کرد موشک های شلیک شده به عربستان سعودی ساخت ایران بوده است . مضمون این گزارش غافلگیر کننده نبوده است . تاکنون رژیم ایران بارها متهم شده است که در تسلیح شبه نظامیان حوثی دست دارد. گزارشی از اسکای نیوز:

افشای جزییات بیشتری از ارسال موشک از ایران به یمن

آنتونیو گوترز در یک گزارش محرمانه به  آثار باقیمانده از ۵موشکی اشاره دارد که توسط گروه حوثی یمن به عربستان سعودی شلیک شده است. این شلیک در ژوئیه ۲۰۱۷ بوده است. به گفته گوترز شواهد کلیدی وجود دارد که موشکهای شلیک شده ساخت رژیم ایران بوده است و اجزایی از آن درداخل ایران تولید شده است

در این گزارش آمده است ترکش موشک های شلیک شده در ژوئن سال ۲۰۱۷که از یمن به سوی خاک عربستان سعودی شلیک شده اثبات دخالت رژیم ایران است.

 اطلاعات سازمان ملل متحد در مورد دست داشتن رژیم ایران در تسلیح گروههای شبه نظامی، ضروری می سازد که باید از قاچاق سلاح توسط رژیم ایران جلوگیری کرد

 در اینجاست که اهمیت عملیات ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی برای آزاد سازی بندر حدیده برجسته می شود .

 بندر حدیده مهم ترین نقطه ای است که رژیم ایران برای قاچاق سلاح و مهمات از آن استفاده می کند

با گزارش سازمان ملل روشن می شود که رژیم ایران قطعنامه شورای امنیت در مورد ممنوعیت انتقال سلاح و هواپیماهای بی سرنشین به یمن را نقض کرده است.

 

 کاهش شدید تولید و فروش نفت ایران


با نزدیک شدن پایان مهلت ۱۸۰ روزه دولت ترامپ برای شروع تحریم های شدید اقتصادی علیه رژیم ایران کارشناسان نفتی خبر از سقوط قابل پیش‌بینی در تولید و فروش نفت این رژیم در بازارهای جهان می دهند

بر اساس پیش‌بینی‌ آژانس های بین‌المللی مستقر در پاریس، تولید نفت ایران تا پایان سال ۲۰۱۸به کمتر از یک میلیون و پانصد هزار بشکه در روز سقوط خواهد کرد. در صورت تحقق این پیش‌‌بینی، تولید نفت ایران به سختی نیازهای داخلی کشور را کفایت خواهد کرد.

 در این رابطه خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت : واردات نفت خام ایران به کره‌جنوبی از ۱میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز به کم‌تر از ۱۸۰ هزار بشکه در روز کاهش‌یافته است. کاهش صادرات مشتقات نفتی ایران از اوایل سال۲۰۱۸, قبل از اعلام تحریم‌های آمریکا علیه رژیم ایران شروع شده بود.

بنظر می رسد که صادرات نفت خام ایران در ماههای آینده نیز شاهد کاهش شدیدی شود چرا که علاوه بر کاهش خریداران نفت ایران به دلیل تحریم های اقتصادی آمریکا ، شرکت های بیمه نیز با پایان مهلت ۱۸۰ روزه دولت ترامپ نفت کش های حامل نفت خام ایران را بیمه نخواهند کرد.

خبرگزاری بلومبرگ نیز طی گزارشی نوشت : محموله‌های ارسالی رژیم ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا به یک سوم کاهش یافته است. بلومبرگ با استناد به گزارش آژانس های اطلاعاتی اضافه می کند : بر طبق اطلاعاتی که از ردیابی تانکرهای نفت کش بدست آمده است ، صادرات نفت ایران پس از تحریم‌های ترامپ کاهش می‌یابد. صادرات نفت ایران در دو هفته اول ماه ژوئن به شدت کاهش یافته و این نشان می دهد که تحریم‌های مجدد دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، ممکن است برخی از خریداران نفت ایران را دلسرد کرده باشد.

بر طبق داده‌های ردیابی تانکرها که توسط بلومبرگ جمع‌آوری شده , میزان نفت خام و میعانات اضافی, که شکل سبکی از نفت استخراج‌شده از میدان های گازی است , در دو هفته اول ژوئن میزان صادرات نفت ایران به میزان ۱۶ درصد در روز کاهش داشته است.

با توجه به این که رژیم ایران برای تامین درامدهایش اساسا به نفت متکی است این وضعیت نگران کننده است.

 

تهاجم شیمیایی اسد به شهرک لطامنه سوریه تایید شد


سازمان منع تکثیر سلاحهای شیمیایی در جدیدترین گزارش خود استفاده از گاز کلر و سارین در حمله روزهای 24 و 25 مارس سال گذشته به شهرک لطامنه LATAMENAH در سوریه را مورد تایید قرار داد .

سازمان منع تکثیر سلاحهای شیمیایی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد گزارش کمیته حقیقت یاب این سازمان نشان می دهد به احتمال بسیار زیاد در حمله روز 24 مارس گذشته به شهرک لطامنه در سوریه از گاز سارین و در حمله 25 مارس 2017 به یک بیمارستان در این شهرک از گاز کلر استفاده شده است. در شمال غربی سوریه گاز مرگبار سارین و کلر بکار گرفته شده است.

مدیر سازمان منع تکثیر سلاحهای شیمیایی سال گذشته به خبرگزاری فرانسه گفت در 30 مارس شهرک لطامنه برای سومین بار مورد حمله قرار گرفت و در آن حمله گاز سارین بکار گرفته شده بود...

اطلاعیه این سازمان در اختیار کشورهای عضو قرار داده شده و به شورای امنیت سازمان ملل نیز ارائه شده است

در گزارش سازمان منع تکثیر سلاحهای شیمیایی اعلام شد این یافته ها و نتایج آن براساس گفتگو با شاهدان و جمع آوری اطلاعات و نمونه ها به دست آمده است.

لطامنه اولین قربانی حملات شیمیایی رژیم اسد نیست.  غوطه شرقی نیز از دیگر قربانیان جنایات شیمیایی اسد است.

نیروهای اسد در سال ۲۰۱۳ با حمله شیمیایی به غوطه شرقی بیش از ۱۵۰۰نفر را به قتل رساندند.

در میان قربانیان زنان، کودکان و بعضاً تمامی اعضای یک خانواده وجود داشتند. رژیم اسد در این تهاجم از گاز اعصاب استفاده کرد.

رژیم اسد در ابتدا وقوع حملات شیمیایی را انکار کرد، اما بعد آمریکا، فرانسه، سوئد، انگلستان و ترکیه رژیم اسد را مسئول این تهاجم دانستند .برخلاف اینکه دولت اوباما اعلام کرده بود تهاجم شیمایی اسد به مردم سوریه خط سرخ است ولی هیچ اقدامی در این رابطه انجام نداد .

 

تضمین لازم برای خلع سلاح اتمی کره شمالی


آمریکا می گوید با توجه به چشم انداز توافق با کره شمالی برگرداندن نیروهای از شبه جزیره کره به آمریکا بسیار محتمل است. حضور این نیروها هزینه زیاد انسانی و مادی بر آمریکا تحمیل کرده است:

کاخ سفید پیشنهاد میکند حداقل بطور موقت، تمرینات مشترک نظامی گسترده را به عنوان یک نمایش حسن نیت ، به تعویق بیاندازد. این تازمانی است که کره شمالی به تلاش خود برای رسیدن به آن معیارهای (مشخص شده ) برای خلع سلاح اتمی ، ادامه دهد.

دونالد ترامپ: «این کار باید 10 ،15 ، 20 سال قبل انجام میشد. انچه باید الآن انجام شود این است که دیگر تسلیحات اتمی در کره شمالی نداشته باشیم و نباید دوباره اجازه دهیم که به این نقطه برگردیم. نیاز به گفتن نیست که کیم جونگ اون میخواهد این مشکل را حل کند ، بخاطر اینکه او میداند ، ما بازی نمیکنیم ، من بازی نمی کنم ، و او هم بازی نمی کند.قبلا یک لفاظی های خصمانه باورنکردنی وجود داشت از این پس ما روابط خوبی خواهیم داشت و همدیگر را درک میکنیم».

سناتور لیندزی گراهام : «رئیس جمهور دونالد ترامپ از همان لحظه اول و از همان روز اول که وی را ملاقات کردم به من گفت ” من به کره شمالی اجازه نخواهم داد که موشک داشته باشد و آمریکا را با سلاح هسته ای تهدید کند...»

فاکس نیوز: نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که تمرینات نظامی مشترک در مقیاس گسترده به تعلیق افتاده است

رئیس جمهور ترامپ در نهایت می خواهد نیروهای خودمان را به آمریکا برگردانیم و به نوعی تنش را در منطقه کاهش دهیم.

 

صدای استیون هاوکینگ به فضا ارسال شد


برنامه 20دقیقه را با گزارشی از استیون هاوکینگ دانشمند فقید بریتانیایی اداه می دهیم:

مراسم قرار دادن خاکستر استیون هاوکینگ پانزده ژوئن در کلیسای وست مینستر در لندن برگزار شد.  

صدای استیون هاوکینگ، فیزیکدان بریتانیایی، همزمان با برگزاری مراسم قرارگرفتن خاکستر او در کنار قبر اسحاق نیوتن به فضا فرستاده شد. استیون هاوکینگ، فیزیکدان برجسته بریتانیایی، در ماه مارس گذشته، در سن ۷۶ سالگی درگذشت.

استیون هاوکینگ بدلیل بیماری پیشرفته فلج عضلانی، "ای اس ال"، از سال ۱۹۸۵ قدرت تکلم خود را از دست داده بود. این فیزیکدان برجسته جهان، که بیشتر عمر خود را بر روی تحقیق درباره سیاهچاله‌ها گذراند، از طریق جایگزینی کامپیوتر مخصوص سخنگو با اطرافیان خود ارتباط برقرار می‌کرد و صدای مصنوعی او از طریق کامپیوتر به جای وی حرف می‌زد.

واژگان مصنوعی ضبط شده‌ استیون هاوکینگ، روز جمعه ۱۵ ژوئن/ ۲۵ خرداد، همزمان با انجام مراسمی در کلیسای وست‌مینستر در مرکز لندن به فضا ارسال شد. در این مراسم، خاکستر این فیزیکدان برجسته در کنار قبرهای اسحاق نیوتن و داروین قرار گرفت.

صدای ضبط شده‌ی استیون هاوکینگ که بر روی یک قطعه موسیقی ساخت وانجلیس، آهنگساز یونانی، قرار گرفته بود، همزمان با برگزاری این مراسم توسط یک آنتن واقع در نزدیکی مادرید در اسپانیا به سمت یک سیاهچاله پرتاب شد.

مدت زمان ارسال این قطعه به فضا ۳۵ دقیقه به طول انجامید.

 

‌پمپئو به دنبال تعهد از چین برای فشار روی کره شمالی است


فاکس نیوز: بالاترین دیپلمات دولت ترامپ اعلام کرد آمریکا تحریم ها علیه کره شمالی را تا زمانی که (آن کشور) خلع سلاح کامل نشده است بر نخواهد داشت.

وزیر امور خارجه مایک پمپئو در جریان سفر اخیر خود به پکن در مورد وضعیت کره شمالی با رهبر چین گفتگو کرد.

گزارشگر فاکس نیوز:‌ وزیر امور خارجه مایک پمپئو در یک سفر آسیاییِ طولانیِ یک هفته ای روی خلع سلاح زراتخانه اتمی کره شمالی متمرکز بود . این سفر شامل (چین ) هم می شد که از آن تضمین های لازم ، برای نگهداشتن فشار روی کره شمالی را بگیرد.

مایک پمپئو: «چین بار دیگر تعهد خودش درباره احترام به قطعنامه های شورای امنیت و ضرورت خلع سلاح کامل کره شمالی را اعلام کرده است».

وزیر امور خارجه همچنین با وزیر خارجه چین و بقیه مقامات رسمی در وزارت امور خارجه ملاقات کرد.

چین خواستار کاهش حضور نیرو های آمریکایی در منطقه است و تصمیم ترامپ برای به تعلیق در آوردن تمرینات نظامی با کره جنوبی مورد استقبال چین است.

 

نقوی‌حسینی: به اروپا نمی شود اعتماد کرد


نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت مجلس ارتجاع: اروپایی‌ها در عمل نشان داده‌اند که همچنان در چارچوب سیاست‌های آمریکایی‌ها در حال حرکت هستند و نشانه آن هم، خروج برخی شرکت‌های بزرگ آنها از ایران به بهانه تحریم‌های آمریکاست. رفتارهای اروپایی‌ها هنوز هیچ نشانه روشنی از پایبندی به عهد و پیمان ندارد.

 

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: