دیدار خامنه‌ای با نمایندگان مجلس ارتجاع – ۳۰خرداد۱۳۹۷

دیدار خامنه‌ای با نمایندگان مجلس ارتجاع – ۳۰خرداد۱۳۹۷


گفتگو با علیرضا معدنچی


خامنه‌ای؛‌ نعل و میخ تازه و نمایش ضعف و بن‌بست


 

 

خامنه‌ای امروز اعضای مجلس ارتجاع را به بیت خود فراخواند و خطاب به آنها صحبت کرد. گفتگوی ما با علیرضا معدنچی به این دیدار و سخنان خامنه‌ای اختصاص دارد.

سلام... اجازه بدین قسمتهایی از حرفهای خامنه‌ای رو که در اخبار بعد‌از ظهر امروز تلویزیون رژیم پخش شد، بشنویم تا من سؤالاتم رو در این باره مطرح کنم:

 

«حضرت آیت الله خامنه‌ای در همین زمینه تأکید کردند:‌‌ مجلس نباید نماد «تردید»، «خودکم‌بینی»، «یأس»، «ناامیدی» و «بی اعتنایی و بی‌مبالاتی به مسائل کشور» باشد. و نباید مأیوسانه به توانایی‌ها و ظرفیت‌های ملی نگاه کند».

«رهبر انقلاب در تبیین راه صحیح برخورد با این گونه کنوانسیون‌ها افزودند: ... مجلس شورای اسلامی که عاقل و بالغ و رشید و مستقل است باید در...

یا می‌دانیم که مشکلاتی دارند».

 

س : در این خبری که بعد از ظهر امروز از تلویزیون رژیم پخش شد و ما قسمتهایی از آن را شنیدیم، منظور خامنه‌ای از این حرفها چی بود؟

ج: خب خامنه‌ای مثل همیشه انبوهی حرفهای پوشال گفت و روضه خوانی کرد و سعی کرد حرف اصلی خود را در بین اینها به مخاطبان خودش برساند. حرف اصلی خامنه‌ای همین دو قسمتی بود که شما هم پخش کردید، یکی این که خواست دهنة نمایندگان بخصوص نمایندگان باند خودش را بکشد که این روزها افتضاحات رژیم را روی دایره می‌ریزند. و در واقع نشان دهندة‌این است که تردید افکنی و اظهار یأس و ناامیدی و در واقع بریدگی و ریزش در رژیم چطور عمومیت پیدا کرده و چه ابعادی دارد.

ولی حرف مهمترش که به نظر می‌رسد خامنه‌ای به همین منظور و به طور غیر منتظره‌یی اعضای مجلس را نزد خود خوانده بود موضوع پیوستن به کنوانسیون FATF است که مجلس بر سرش گیر کرده و فعلا آن را دو ماه به تعویق انداخته‌اند. در مورد کنوانسیون با به نعل و به میخ زدن گفت: بعضی از این معاهدات مواد مفیدی دارند؛ عیبی ندارد. راه‌حل مسئله این است که مجلس خودش قانون بگذارد، مثلاً یک قانون مبارزه با پول‌شویی. هیچ لزومی ندارد ما چیزهایی که نمی‌دانیم به کجا ختم می‌شود و حتی می‌دانیم که مشکلاتی دارد، به‌خاطر آن جهات مثبت قبول کنیم.

 

س : بالاخره حرفش در مورد لایحة مربوط به FATF چی بود؟ اعضای مجلس از این حرفها باید چه پیامی بگیرند؟ رأی بدن؟ رأی ندن؟

ج: زرنگی ناشی از ضعف و بن‌بست خامنه‌ای همین است که این را به طور روشن مشخص نکرد. چون در جایی گیر کرده که راه پس و پیش ندارد و ظرفیت موضعگیری قاطع ندارد. بنابراین با گفتن این که مجلس شورای اسلامی که عاقل و بالغ و رشید و مستقل است». موضوع را از سر خودش باز کرد و به گردن مجلس انداخت.

اما این که نمایندگان او در مجلس از حرفهای او چه باید بگیرند. روشن است که اگر منظورش این بود که رأی ندهید که صراحتاً می‌گفت و در رابطه با نیروهایش هم خیلی به نفعش بود. در این صورت اصلا نیازی هم نبود که اعضای مجلس را جمع کند، می‌توانست این را در یک سخنرانی عمومی بگوید. کمااین که در مورد سند 2030 یونسکو همین کار را کرد.

دیگر این که در خبری که پخش شده دو تا حرف است که چندان ربطی هم به هم ندارند.

یکی بعضی از این معاهدات مواد مفیدی دارند؛ عیبی ندارد. راه‌حل مسئله این است که مجلس خودش قانون بگذارد، مثلاً یک قانون مبارزه با پول‌شویی.

و دیگری هیچ لزومی ندارد ما چیزهایی که نمی‌دانیم به کجا ختم می‌شود و حتی می‌دانیم که مشکلاتی دارد، به‌خاطر آن جهات مثبت قبول کنیم.

یعنی دارد به مجلس میگوید مجلس قانون بگذراند؛ یعنی با یک قانون حلالش کنید. ضمن این که قرائنی وجود دارد که این گمان را تقویت می‌کند که منظورش این است که رأی بدهید.

 

س: منظور از قرائنی که اشاره کردید، چیه؟

ج: اول این که مجلس را به این صورت غیر منتظره فراخواند. دیگر این که در موارد مشابه قبلی آن را به عهدة‌ لاریجانی می‌گذاشت. می‌توان حدس زد که این بار هم گفته، ولی لاریجانی زیر بار نرفته و گفته که خودش بگو. خامنه‌ای هم با بیان این که مجلس شورای اسلامی که عاقل و بالغ و رشید و مستقل است به گردن مجلس انداخته.

 

س : خب خامنه‌ای به اعضای مجلس می‌گه که نباید تردید کنید و تردید افکنی کنید، ولی آیا خودش با این شیوة به نعل و به میخ، به تردیدها دامن نمی‌زند؟

ج: خواهیم دید که از همین فردا دو باند شروع می‌کنند و هر کدام روی قسمتی از حرف خامنه‌ای که مطلوبشان است به هم می‌تازند و جنگ و دعوا شدیدتر از پیش گر می‌گیرد.

واقعیت این است که خامنه‌ای در شرایط بسیار سختی قرار گرفته از یک طرف تحریمها و از طرف دیگر جامهای زهر پیاپی و از هر طرف برود برایش مرگبار است این است که به این شیوة به نعل و به میخ متوسل می‌شود و البته بحران را در رژیم عمیقتر می‌کند.

 
لطفا به اشتراک بگذارید: