نگاهی به راه کارهای دولت روحانی برای اوضاع بحرانی جامعه – ۳۱خرداد۱۳۹۷

نگاهی به راه کارهای دولت روحانی برای اوضاع بحرانی جامعه – ۳۱خرداد۱۳۹۷


گزیده ای از اظهارات نوبخت در نشست خبری ۲۹ خرداد


 

گفتیم که دولت روحانی راهکاری برای مقابله با وضعیت انفجاری جامعه و گرانی و بیکاری و از مهار خارج شدن بازار ارز و طلا و خودرو و مسکن و غیره... پیدا کرده است و آن از یک سو اساساً انکار واقعیت و روانی قلمداد کردن آن است و از طرف دیگر تبلیغات به شیوة گوبلزی برای وارونه جلوه دادن واقعیتها. نمونة این شیوه اظهارات نوبخت سخنگوی دولت روحانی در نشست خبری سه شنبة گذشته است. او در اظهارات خود وضعیت بحرانی ارز و احساس ناامنی شدید مردم از سقوط مداوم ارزش پول ملی را ناشی از جنگ روانی دشمنان دانسته و باند رقیب را هم ملامت می‌کند که با دشمنان همسو شده است:

 

نوبخت سخنگوی دولت روحانی – تلویزیون رژیم 29خرداد

 

خوشبختانه منابع اندکی حتی بیش از مصارف است و دریافتهامون اندکی بیش از پرداختها هست اما چیزی که این رو در عمل بهم میزنه یک احساس ناامنی و روانی هست که باعث میشه یک تقاضای غیر واقعی و یک مصرف غیر واقعی شکل بگیره. مثلا در رابطه با عرضه و تقاضای ارز میزان عرضه ارز در شرایط عادی از میزان تقاضای ارز اندکی هم بیشتره اما اگر بنا به هر دلیل روانی این احساس ناامنی ایجاد بشه که میبایست روی تقاضا فشار بیشتری وارد بشه و تقاضا وارد بشه خب آنوقت می بینید که به راحتی در مدت کوتاهی تقاضای غیر واقعی صرفا بخاطر ذخیره کردن بوجود می آید و باعث میشه که عرضه نتوانه در کوتاه مدت آنرا پاسخ بده خودش باعث بروز افزایش قیمت و یک شوک و تکانه به آن بازار بیاد...

انجایی جای تاسف داره که دشمن یک تحریمی رو اعمال می کنه, شما تلاش می کنید ارز رو هم براش تامین می کنید اما یک عده با این ارز که کالا رو در اختیار دارند به بهانه اینکه در یک جای غیر رسمی که من همیشه بعنوان پس کوچه استفاده می کنم یک کسی مثلا 100 دلار برای مسافرتش میخواهد یا کم یا بیش حاضر شده با یک قیمت بیشتری این ارز را بخره میخواد کالایی را که با 4200 تومان دریافت کرده این را با آن محاسبه بکنه این حتماظلم به ملت هست

 

در قسمت دیگری از این نشست خبری، یکی از خبرنگاران از نامة سرگشادة گروهی و پیشنهاد مذاکره مستقیم با آمریکا سؤال می‌کند و موضع دولت روحانی در قبال آن را جویا می‌شود. این سؤال و جواب را که صدا و سیمای رژیم پخش نکرده و خبرگزاری دولتی ایرنا فایل صوتی آن را منتشر کرده، جلب می‌کنم:

 

نوبخت سخنگوی دولت روحانی – خبرگزاری ایرنا 30خرداد


س : درحالیکه شاهد خروج یکجانبه آمریکا از برجام و بازگشت تحریمها توسط این کشور هستیم متاسفانه برخی افراد ضد انقلاب و تعداد دیگری طی نامه ای به مقامات ارشد خواستار مذاکره بی قید و شرط با آمریکا شدند این نامه طی دو سه روز گذشته واکنش های بسیاری از سوی فعالان سیاسی دوجناح داشته میخواستم ببینم واکنش رسمی دولت به این نامه و کلا این مدل طرز فکر در بین سیاسیون چیه؟

 

نوبخت: ما بر آن عزیزان خرده ای نمیگیریم؛ اما نظام نشان داده که هر زمان که برای پیشرفت منافع ملی ما نیاز به مذاکره بود پایش نشست همین برجامی که الان داریم صحبت میکنیم یک نماد آشکار از مشی قابل مذاکره در مواردی که منافع ملی ما هست از سوی نظام وجود داره به همین جهت فکر نمیکنم این یک توصیه ای باشه که نظام آنرا کنار گذاشته منتهی توی این شرایط کسی که با شما مذاکرات قبلی اش با این رسمیتش از نظرش بی اعتبار هست کسی که با این شیوه با یک ملت بزرگ صحبت میکنه و زور داره میگه و غیر منطقی داره حرف میزنه قطعا هر کشور مذاکره گری توی این شرایط حاضر نیست که بنشینه با یک همچنین فردی مذاکره بکنه؛ روی چی مذاکره بکنیم؟ با کی مذاکره بکنیم؟ چه ثباتی آنجا وجود داره؟ بنابراین موضع ما هم مشخص هست که اصلا الان زمینه ای برای مذاکره با یک همچین فردی وجود نداره ضمن اینکه ما در مسائل مختلف همیشه مذاکره میکنیم صحبت میکنیم

همون طور که لابد توجه کردید، خبرنگار که روشن است از باند خامنه‌ای است از نویسندگان نامه به عنوان ضدانقلاب اسم می‌برد، اما نوبخت آنها را «عزیزان» می‌نامد، اگر چه در مورد پیشنهاد آنها به شیوة یکی به نعل، یکی به میخ خلاصة حرفش این است که مذاکره آری، اما همین الان وقتش نیست.

نوبخت همچنین دربارة FATF هم صحبت می‌کند و خلاصة حرفش این است که اگر لوایح مرتبط با «اف ای تی اف» تصویب نشود، وضع اقتصادی بدتر می شود. ولی باند رقیب برای ضربه زدن به دولت، می‌خواهند جلو پیوستن به کنوانسیون FATF را بگیرد. حرفهایش را بشنویم:


 

شما الان دارید تلاش میکنید که بی جهت به بهانه تامین منابع مالی تروریزم که برای این اقدام شما باید مصوبه ای داشته باشید که تا این لیست سیاهی که درش قرار داشتید و الان تو تعلیق اید و خارج بشید شما را مجددا آنجا نگه دارند بهانه ای باشه برای آمریکا که فردا در این اجلاس بگوید چون ایران این اقدام را انجام نداده پس ما این را دوباره به لیست سیاه برگردانیم, ببینید از یک سو این گفته میشه بعد به محض اینکه مناسبات بانکها اینجا دیگه فقط بانکهای اروپایی نیست حتی کشور دوست شما در چین و روسیه هم نسبت به این نوع مسائل آنوقت محدود میشه با شما نمیتوانه فعالیت و همکاری بانکی داشته باشه؛ توی یک همچین شرایطی به غایت وضعیت اقتصادی ما دشوار تر میشه

از سوی دیگه دولت هم موظف هست برای اینکه این فشارها به ملت وارد نشه در پاره ای از موارد سیاست هایش را بدون توجه به نگاه آنها به انجام برسانه پس در یک جمله اگر من بخواهم خلاصه بکنم این حرف حرف درستیه که عده ای هر چه که دولت را بتوانه در سختی بیشتر قرار بده که بعدا بشه بهش انتقاد کرد حاضرند آن کار ولو اینکه این کار باعث تضعیف نظام و زحمت مردم بشه آنرا به خودشان گوارا میدانند که من میتوانم موارد مختلفی را هم دراین رابطه برشماری بکنم». 

 

گفتیم گوبلز، اما باید اضافه کنیم گوبلز از نوع ترسان و لرزان و دارای لکنت زبان! ببینید از ترس باند رقیب چه جانی می‌کند که دو کلمه حرفش را بزند. حالا جالب است که نامبرده ادعای شفافیتش هم ‌می‌شود! در این مورد شاهکار کوسه ریش‌پهنش را هم در همین مصاحبه بشنوید:

 

من سربسته از کنار مسائل میگذرم ما سیاست هامون خیلی شفاف داریم میگیم

چرا تعجب می‌کنید؟ به قول معروف بیله دیگ بیله چغندر! روحانی و دولتش یک چنین سخنگویی را می‌خواهد که هنرش این است که ضمن سربسته گذشتن از کنار مسائل، خیلی هم شفاف است!

 

 

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: