معنی مقاله ظریف – اول‌تیر۱۳۹۷

معنی مقاله ظریف – اول‌تیر۱۳۹۷


نگاهی به مقاله جواد ظریف حول انزوای بین‌المللی نظام


 

 

مقامات و مهره های رژیم این روزها در ظاهر خیلی ضد مذاکره شده ان و حتی سخنگوی دولت روحانی هم مدعی شد کسی که در این شرایط خواهان مذاکره با آمریکا بشه عقل سیاسی نداره. خود روحانی هم که با شعار بستن با کدخدا روی کارآمده بود پیش از این گفته کسی که عهد شکنی آمریکاییها را می بینه مگه دیوانه اس که بخواد با امریکا مذاکره بکنه. ولایتی مشاور خامنه ای هم گفت مذاکره با ترامپ معنایی جز تسلیم نداره. اما ظریف وزیر خارجة رژیم در مقاله‌یی با عنوان «سیاست خارجی آمریکا در بحران» شروطی رو برای مذاکره اعلام کرده که رسانه‌های رژیم اون رو جواب شروط 12گانة پمپئو وزیر خارجه آمریکا تلقی کردند. خب حالا سوال اینه که با این موضعگیریها آیا واقعا رژیم دنبال مذاکره با آمریکا نیست؟ و آیا راه حل دیگری داره؟ علائم و نشانه ها از درون و بخصوص از بالای رژیم چیز دیگری می گوید. گزارشی را در این باره ببینیم:

 

روزنامه حکومتی جهان صنعت -31 خرداد:


گرفتاری اقتصاد ایران، آسیب‌های جهانی و سوءمدیریت داخلی (است) اما نمی‌توان انزوای بین‌المللی و عدم مذاکره با جامعه بین‌الملل را نیز بی‌اهمیت جلوه داد. این اما در حالی است که اظهار نظر کارشناسان اقتصادی مبنی بر مذاکرات بین‌المللی در نهایت هیچ قدرت اجرایی ندارد و این موضوع بنا بر تصمیم مجریان روابط بین‌الملل مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

تلویزیون رژیم – 31خرداد


وزیر خارجه ضمن پاسخگویی به شروط ۱۲گانه وزیر خارجه آمریکا اهم مطالبات دولت و ملت ایران را از آمریکا بیان کرد. ظریف در مقاله با عنوان سیاست خارجی آمریکا در بحران با اشاره به خروج این کشور از بسیاری از توافقات بین المللی افزود وزیر خارجه آمریکا در حالی برای مذاکره و تفاهم با ایران شرط تعیین می کند که جامعة بین المللی به اصل امکان مذاکره و تفاهم با دولت کنونی ایالات متحده برای هر موضوعی تردید جدی دارد. ظریف گفت آمریکا در حالی از برجام خارج شد که این توافق در قطعنامه یی به پیشنهاد آن دولت و تصویب تمامی اعضای شورای امنیت به تعهد بین المللی تبدیل شده بنابراین چگونه می تواند توقع داشته باشد دوباره با آن دولت مذاکره شود . وزیر خارجه با ارائه فهرست کوتاهی از مطالبات ایران از آمریکا تاکید کرد واشنگتن باید سیاستهای تجاوز کارانه اقتصادی خود در ۴دهه گذشته علیه مردم ایران را متوقف تحریمهای ظالمانه و گستردة مستقیم و فرامرزی علیه ایران را باطل و خسارات عظیم بر اقتصاد ملت و ایران را جبران کند. ظریف گفت کاخ سفید باید به سیاستها و اقداماتی که به ایجاد داعش و سایر گروههای افراطی منجر شد پایان دهد و متحدین منطقه یی خود را وادار کند حمایتهای مالی تسلیحاتی از گروههای افراطی در منطقه و جهان را متوقف کند. وزیر خارجه افزود دولت آمریکا باید رژیم اشغالگر و متجاوز صهیونیستی را به خلع سلاح اتمی وادار کند.

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس- 31 خرداد


ایران لیست مطالباتش برای بهبود روابط با ایالات متحده را اعلام کرد. ایران یک لیست مطالبات با 15 شرط برای بهبود روابطش با ایالات متحده را اعلام کرد که شامل بازگشت ایالات متحده به توافق اتمی 2015 میباشد, این لیست در واکنش به یک لیست مطالبات مطرح شده توسط واشینگتن در ماه گذشته میباشد.

سایت رادیو دولتی آلمان – 31 خرداد:


ظریف در پاسخ پومپئو خواسته‌های ایران از آمریکا را منتشر کرد

سایت رادیو فرانسه- 31خرداد:


ظریف با انتشار نامه‌ای "مطالبات دولت و ملت ایران" از آمریکا را مطرح کرد.

مایک پمپئو سی‌ و یکم اردیبهشت ماه گذشته خواسته‌های آمریکا از ایران را مطرح کرد.

این خواسته‌ها و شروط (آمریکا) شامل برخی تغییرات در برنامه و فعالیت هسته‌ای رژیم ایران، توقف ساخت موشک‌های حمل کلاهک اتمی، شفاف کردن فعالیت‌های هسته‌ای قبلی این کشور، عدم ادامه حمایت از "تروریسم" به ویژه گروه‌های حماس، حزب‌الله لبنان و جهاد اسلامی، عدم ادامه حمایت از شبه نظامیان شیعه در منطقه (به ویژه در یمن و عراق)، خروج نظامی از سوریه، توقف حمایت از طالبان و گروه‌های تروریستی افغانستان، عدم پذیرش فرماندهان القاعده در ایران، عدم تهدید کشورهای همسایه، توقف حملات سایبری و آزاد کردن همه زندانیان آمریکایی در این کشور بود. ظریف در حالی این نامه را در پاسخ به اظهارات پمپئو نوشته که به هیچ‌کدام از این خواسته‌ها به طور روشن اشاره نکرده و پاسخی به آنها نداده است.

 

وقتی ما بچه بودیم و یک درخواست نامعقول می‌کردیم و چیزی رو از پدرمون می‌خواستیم که در وسعش نبود، پدر جواب می‌داد به کارخونه‌ ش می‌گیم بسازند! هر وقت هم که پیگیری می‌کردیم، جواب می‌شنیدیم که کارخونه داره می‌سازه و این ساخت اون قدر طول می‌کشید که دیگه ما از کارخونه ناامید می‌شدیم و اصل موضوع هم فراموش می‌شد. حالا اگر آمریکا مقالة ظریف و شروطی رو که مطرح کرده، به اندازة پدر مرحوم ما جدی تلقی بکنه، لابد باید بهش جواب بده که به کارخونه گفتیم بسازند! اما وزارت خارجه و دولت آمریکا تا حالا واکنشی نشون ندادند.

 
لطفا به اشتراک بگذارید: