هنرهای اعتراضی - معرفی ماریا فارانتوری خواننده یونانی و فیلم میهن پرستان

هنرهای اعتراضی


در برنامه هنر اعتراضی این هفته همراه میشیم با هنرمندانی که رودرروی دیکتاتورها ایستادن و صدای مردمشون را به گوش جهانیان رسوندن.

خلقهای در حال قیام و اعتراض، البته که هنرمندانی هم دارن که صدای اعتراض مردمشون را با هنرشان انعکاس میدن و پشتیبانی میکنن .فراموش نشه که این صداها متعلق به تمامی خلق هاست و ما هم باید اون رو بشنویم.

ماریا فارانتوری


برنامه امروزمون رو شروع میکنیم با  ماریا فارانتوری Maria Farantour خواننده  مشهور و بزرگ کشور یونان.
صدای گرم او را می شنویم که رو در روی کودتاگران خوند و تبدیل به صدای مردم یونان برای آزادی شد.

در آوریل سال ۱۹۶۷ یونان با کودتای نظامیان که معروف حکومت سرهنگها شد مواجه گشت. بعد از کودتا تمامی روشنفکران و گروههای چپ و رادیکال مورد هجوم و دستگیری قرار گرفتند. در سالهای قبل از کودتا و بخصوص بعد از آن  میکس تئودر اکیس آهنگساز معروف یونانی تلاش داشت که صدای مردمش را به گوش جهانیان برساند. اما او نیازمند صدایی بود که بتواند در تلفیق با ساخته های موسیقی اش این کار را انجام دهد. در این راه او ماریا فارانتوری را کشف کرد. در دنیای واقعی این دو هنرمند را نمیتوان از هم جدا دید. ما ریا فارانتوری در نوامبر ۱۹۴۷ در آتن به دنیا آمد. او از دوران جوانی خوانندگی را شروع کرد و همزمان به فعالیتهای سیاسی اجتماعی رو آورد. او قبل از کودتای نظامیان چند ترانه اجرا کرد که با صدای گرمش با استقبال بی نظیرمردم و بخصوص جوانان روبرو گشت. او با میکیس تئودوراکیس آهنگساز برجسته یونانی همکاری مداوم داشته است. در دوران حکومت نظامیان بر یونان (۱۹۷۴-۱۹۶۷) ماریا فارانتوری به همراه تئودوراکیس اقدام به خواندن  ترانه‌های انقلابی کرد، کاری که دیکتاتوران را به وحشت می انداخت. در ۱۹۷۱ به همراه گیتاریست استرالیایی جان ویلیامز "ترانه و قطعات گیتار از تئودوراکیس" را شامل هفت شعر از فدریکو گارسیا لورکا به اجرا درآورد. او بعد از سرنگونی حکومت کودتا در سال ۱۹۷۴ به وطنش باز گشت و مورد استقبال فراوان مردم قرار گرفت.

فیلم میهن پرستان


بخش سینمای برنامه امروز اختصاص داره به فیلم بسیار زیبای میهن پرستان!
فیلم میهن پرستان یکی از فیلمهای موفق و دیدنی سال ۲۰۰۰ است که  با کارگردانی رولند امریش Roland Emmerich آلمانی و با هنرنمایی مل گیبسون Gibson Mel به روی پرده سینما اومد.

این فیلم به رویدادهای جنگهای استقلال امریکا در قرن ۱۸ در ایالت کارولینای جنوبی  می پردازه. میهن پرستان با یک سناریوی واقعی و هنرنمایی عالی مل گیبسون تصویری حقیقی از جنگ ارائه می ده. بنجامین مارتین که نقش او را مل گیبسون بازی می کنه یک مزرعه داره که نمیخواد درگیر جنگ بشه اما ناخواسته وارد ماجراهایی میشه سناریو این فیلم رو تشکیل داده

جنگ بر سر استقلال، بنجامین راکه نمیخواست وارد صحنه جنگ شود را وادار کرد راه دیگری را انتخاب کند.

پسر بزرگ او گابریل  وارد ارتش استقلال طلبان می شود و درجنگ زخمی می شود وبه خانه برمی گردد. نیروهای انگلیسی او را دستگیر کرده و می خواهند ببرند. برادر دیگرش به کمک او می رود که توسط افسر انگلیسی کشته می شود.

بنجامین پسردیگرش را نجات می دهد اما او هم بعدها در نبرد با انگلیسیها توسط همان افسری که برادرش را به قتل رسانده کشته می شود.

همین حوادث باعث چرخش در زندگی بنجامین می شود و جدا از خواسته او  سیر حوادث او را به یک انتخاب میکشاند و او وارد جنگ می شود و به مرور یکی از فرماندهان استقلال طلبان می شود که در پیروزی بر ا نگلستان  نقش مهمی ایفا می کند.

با هم به صحنه هایی از این فیلم را  نگاه می کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

لطفا به اشتراک بگذارید: