آنگلا مرکل در لبنان: تنها پول مشکل پناهندگان را حل نمی کند

 

آنگلا مرکل در لبنان: تنها پول مشکل پناهندگان را حل نمی کند


 


دیدار آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان از لبنان بر روی موضوع پناهندگان تمرکز داشت.

بر خلاف این امید که دولت لبنان کمک های بیشتری را از کشورهای جهان دریافت کند، کارشناسان عقیده دارند تنها کمک های مالی باعث نخواهد شد لبنان از این بحران خارج شود.

اهداف مرکل در اردن و لبنان چه بود؟


سفر صدر اعظم آلمان به خاور میانه و بیروت پایتخت لبنان که بعد از سفر به اردن انجام شد، با هدف بهبودی وضعیت پناهندگان در این کشورها صورت گرفت.

او می خواهد تا شرایط را در این کشورها بشکلی تنظیم کند که دیگر پناهندگان به فکر مهاجرت به کشورهای اروپایی و درخواست پناهندگی نیفتند.

در این سفر یک هیئت اقتصادی نیز مرکل را همراهی می کردند.

سفر مرکل تا جمعه شب یکم تیر ۹۷ ادامه داشت.

دولت لبنان در سایت خود در روز پنجشنبه ۲۱ ژوئن نوشت از جمله موضوعاتی که بر سر آن در امان و بیروت بحث شد وضعیت پناهندگان بویژه پناهندگان سوری در منطقه بود.

کمک به کشورهای منطقه که از تعداد بسیار زیادی پناهنده سوری و عراقی در خاک خود استقبال کرده اند عامل مهمی در قوانین جدید مهاجرت است که مرکل می خواهد آنرا در اتحادیه اروپا جاری کند.

راجح خوری نویسنده و تحلیل گر سیاسی روزنامه النهار لبنان در گفتگویی با دویچه وله گفت:

اهمیت سفر صدر اعظم آلمان به کشورهای خاور میانه تنها به این دلیل نیست که این کشور بازیگر اصلی و بزرگ منطقه است، بلکه این کشور کمکهای زیادی را به کشورهای منطقه می کند تا وضعیت پناهندگانی که در این کشورها زندگی می کنند بهتر شود.

در همین رابطه لبنان امیدوار است که برخی کمک های مالی به تعویق افتاده را دریافت کند .

کمک های مالی به پناهندگان سوری


از سال ۲۰۱۲ آلمان نزدیک به دو میلیارد یورو کمک را به منظور برنامه های آموزشی و خدماتی، آموزش تیم های امداد رسان و پلیس ویژه اردوگاههای پناهندگی در اردن اختصاص داده بود ولی سال گذشته اردن تنها ۳۷۰ میلیون یورو دریافت کرد .

به نوشته هفته نامه اشپیگل در شرایطی که دولت لبنان به پناهندگان سوری ساکن در این کشور فشار می آورد این فشار باعث برخی محدودیت ها برای آنگلا مرکل می شود.

این روزنامه در مورد وضعیت پناهندگان در لبنان می افزاید احزاب مسیحی با حضور سنی ها در لبنان مخالف اند چرا که می خواهند رای بیشتری را در انتخابات در این کشور داشته باشند.

با کاهش کمک های جهان به لبنان، اقتصاد این کشور بویژه بخاطر تعداد زیاد پناهندگان سوری تضعیف شده است؛ بطوریکه لبنان مجبور شد تا از سازمان ملل متحد ۲میلیارد دلار درخواست کمک کند تا بتواند در سال ۲۰۱۷ پاسخ گوی کمک های انساندوستانه به پناهندگان سوری در این کشور باشد ولی به نوشته خبرگزاری فرانسه تنها ۵۴ درصد از این کمک ها را در ابتدای سال ۲۰۱۷ دریافت کرده است.

 

نبود چشم انداز راه حل سیاسی


 

راجح خوری عقیده دارد کمک های ارائه شده به پناهندگان سوری بحران پناهندگان در این کشور را حل نمی کند بلکه تنها نقشی کمک کننده دارد.

او تأکید می کند که راه حل سیاسی یعنی بازگشت سوری ها به مناطق امن است که می تواند راه حلی ریشه ای باشد و این شروعی برای بازگشتن سایر آوارگان به خانه هایشان خواهد بود.

این راه حل که خواست بسیاری از کشورهای غربی است همواره با سیاست های مداخله جویانه رژیم ایران در سوریه در تعارض بوده است.

در همین رابطه رژیم اسد با پیاده کردن طرح و برنامه های رژیم ایران در مناطقی مانند شهرک های فوعه و کفریا در شمال شرق استان ادلب تلاش کرده تا بومی های سنی را اخراج کند و طرفداران خودش را جایگزین آنها نماید.

بر اساس نوشته اشپیگل، دولت لبنان تصریح کرده است که حضور بیش از یک میلیون پناهنده سوری در لبنان بار سنگینی برای این کشور بحساب می آید بطوریکه مقامات لبنانی می گویند دولت لبنان هر ساله ۸ میلیارد دلار خسارت می بیند و این باعث شده است که از جامعه جهانی درخواست کمک های مالی کند.

بعد از گذشت هفت سال جنگ در سوریه، لبنان بیش از یک میلیون پناهنده سوری را در خاک خود پناه داده و این رقم در مقایسه با جمعیت این کشور عدد بزرگی است.

بعد از اینکه لبنان بیش از ۳۵۰۰ پناهنده را به دلیل ملیت یا دین از این کشور اخراج کرد رابطه اش با سازمانهای بین المللی خراب شد.

علاوه بر این، ۴۲ هزار پناهنده دیگر نیز به گزارش سازمان هیومن رایتز واچ، با خطر اخراج روبرو هستند.

مطالب مرتبط


آلمان حکم دستگیری بین‌المللی متحد ارشد بشار اسد را صادر کرد

مرکل خواستار برخورد با سیاستهای رژیم ایران در خاورمیانه شد

نگرانی آنگلا مرکل از دخالتهای رژیم ایران
لطفا به اشتراک بگذارید: