تحولات ایران و جهان در 20 دقیقه-2تیر

1-دبیرکل سازمان ملل خواهان توقف حملات رژیم اسد در جنوب غربی سوریه شد. سازمان ملل:‌ این حملات باعث آواره شدن هزاران نفر به سوی مرزهای اردن شده است.

۲-کشته شدن یک سرکرده سپاه پاسداران در سوریه، شاهرخ دایی پور مربی موشکهای تاو و ضدزره و از فرماندهان صحنه در جنگ سوریه کشته شد.

۳-بیژن زنگنه وزیر نفت رزیم: بعید است خریداران نفت ایران از تحریم آمریکا معاف شوند.

 

گزارش1 ـ لبنان گذرگاه تروریستهای رژیم ایران


در لبنان جدال بر سر مهر نزدن به پاسپورت عناصر رژیم ایران هنگام ورود و خروج آنها به این کشور هنوز ادامه دارد .

عده ای می گویند دولت لبنان که حزب الله بر بخشهایی از آن سلطه دارد مکانیزمی برای تسهیل ورود و خروج عناصر سپاه پاسداران به سوریه و لبنان ایجاد کرده است. آنها بدون اینکه شناسایی بشوند با پاسپورتهایی که مهر نمی خورد تردد می کنند و تحریم های آمریکا را هم دور می زنند.

اسکای نیوز می گوید:

در فرودگاه بیروت وقتی پاسداران تردد می کنند نه به پاسپورت آنها بلکه به برگه ای مهر می زنند که به پاسپورت الصاق شده است

این قانون سالهاست که در لبنان اجرا شده است . عده ای آنرا بغایت خطرناک می دانند چرا که به نظامیان رژیم ایران این اجازه را می دهد بصورت مخفیانه به سوریه و لبنان تردد کنند. این اقدام نقض قوانین بین المللی است

علی الامین رئیس سایت الجنوبیه: لبنان معبر یا منفذ سیاهی است که عناصر رژیم ا یران از آن وارد منطقه می شوند چه مشاوران نظامی و چه عناصر امنیتی . رژیم ایران از لبنان بعنوان منطقه نفوذ خود استفاده می کند

برخوردهای ویژه دولت لبنان با عناصر رژیم ایران معنی اش این است که هزاران نفر در عمل توانسته اند بدون باقی ماندن هیچگونه اثری روی پاسپورتهایشان به لبنان بیایند . این نشان می دهد حزب الله زمام امور دولت لبنان را در دستهای دارد

فارس سعید نماینده سابق پارلمان لبنان در این رابطه می گوید : چرا این برخورد ویژه را با عناصر رژیم ایران می کنند ؟ رفت و آمد ازادانه سپاه پاسداران با حمایت سیاسی حزب الله عواقب خطرناکی برای لبنان و مردم آن دارد.

 

گزارش2 ـ باید با رفتار سلطه جویانه رژیم ایران مقابله کرد


آنگلا مرکل خواستار برخورد با سیاست‌های رژیم ایران در خاورمیانه شد. او برنامه موشکی رژیم را به عنوان یک تهدید معرفی کرد:

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان گفت کشورهای اروپایی در مورد برنامه موشک‌های بالستیک رژیم ایران نگرانی‌های مشترکی دارند . او خواستار راه حلی فوری برای مقابله با " رفتار سلطه‌جویانه " این رژیم درخاورمیانه شد.

 به گزارش رویتر  صدر اعظم آلمان روز چهارشنبه به منظور یک دیدار رسمی وارد اردن شد . در این دیدار او در مورد همکاری و مشارکت میان دو کشور و نیز رویدادهای منطقه ای و بین المللی جاری با پادشاه اردن گفتگو کرد .

مرکل گفت بر خلاف اینکه کشورهای اروپایی تمایل دارند توافق اتمی با رژیم ایران را حفظ کنند ولی بخاطر برنامه موشک های بالستیکی این رژیم و دخالتی که در جنگ سوریه و یمن دارد نگران هستند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در گفتگو با پادشاه اردن گفت : کشورهای اتحادیه اروپا در نگرانی بر سر برنامه موشک های بالستیکی رژیم ایران سهیم اند. او خواهان پیدا کردن راه حل های فوری برای جلوگیری از «رفتار تهاجمی» این رژیم در خاورمیانه شد.

صدر اعظم آلمان در این دیدار افزود : «درست است که ما برنامه موشکهای بالیستیکی رژیم ایران و حضورش در سوریه و یمن، و مقاصد تهاجمی اش در این کشورها را از نزدیک زیر نظر داریم، ولی نه تنها باید این مسائل را مطرح کنیم، بلکه باید برایش راه حلی پیدا کنیم» .

 

 گزارش 3ـ سرنوشت شبه نظامیان رژیم ایران در یمن


رئیس جمهور یمن تاکید کرد عملیات کنونی تا صنعا و پیش از باز پس گیری حاکمیت از شبه نظامیان حوثی وابسته به ایران متوقف نخواهد شد. در رابطه با عملیات آزاد سازی یمن از شبه نظامیان حوثی و قطع سرانگشتان رژیم ایران در یمن، دکتر ریاض یاسین سفیر یمن در فرانسه مصاحبه یی با تلویزیون العربیه انجام داده است که بخشهایی از آن را می بینیم:

سفیر یمن در فرانسه می گوید:

پایان دادن به کودتا در یمن با آزاد سازی عدن در ماه رمضان سال ۲۰۱۵ شروع شد .

امروز هم ما در آستانه آزاد سازی بندر حدیدهhodaydah  هستیم و تنها چند گام با این بندر فاصله داریم . به نظرم پایان کار کودتا برای همه در سطح جهان و منطقه و داخل یمن بسیار روشن شده .این پروژه که می خواست مردم یمن را قرنها به عقب ببرد و یمن را به جنگی بی پایان بکشاند در حال پایان یافتن است.

با توجه به اینکه شبه نظامیان حوثی دست به هر کاری می زنند و بیشترین میزان مین را در یمن کاشته و بسته های انفجاری زیادی را در مناطق مختلف یمن نصب کرده اند، نکاتی که عبد ربه منصور هادی گفته برای همه روشن شده و نشان می دهد این شبه نظامیان صلاحیت آن را ندارند که در دولت یمن شریک یا در آینده طرف حساب صلح باشند.

دکتر ریاض یاسین سفیر یمن در فرانسه در ادامه گفتگوهایش با العربیه گفت : شبه نظامیان حوثی نه تنها باید از حدیده خارج شوند بلکه باید تمامی ارگانهای دولتی را که اشغال کرده اند تخلیه کنند . باید تسلیحات سنگین و نیمه سنگینی که بدست آورده اند را تحویل دهند . در یک کلام می بایست قطعنامه۲۲۱۶ سازمان ملل متحد را اجرا کنند . این کار اصلی است که باید انجام بدهند .در صورتیکه شبه نظامیان حوثی بدنبال صلح بودند دست به این همه جنایت نمی زدند و از غیر نظامیان بعنوان سپر دفاعی خود استفاده نمی کردند و این فاجعه انسانی در یمن را ادامه نمی دادند

با توجه به پیشرویهای ارتش ملی یمن و نیروهای مشترک نظامی در استان حدیده سفیر یمن در فرانسه به العربیه گفت ما می خواهیم که بندر حدیده را در کوتاهترین زمان ممکن آزاد کنیم ولی بعضی اوقات شرایطی غیر طبیعی وجود دارد چرا که شبه نظامیان حوثی مانند هر گروه تروریستی دیگر به قوانین انسانی و حتی به قواعد درگیری ملتزم نیستند .

 

گزارش4 ـ  تصرف کاملشهر حدیدهحتمیاست


انورقرقاش،وزیرمشاوردرامورخارجهامارات متحده عربی دریککنفرانسخبریدردبیگفت: بازپس گیری بندرالحدیده hodaydah وکنترلکاملآنازسوینیروهایارتشملییمنوائتلافعربیحتمیوتنهامسئلهآن وقتاست.

انور قرقاشگفت: ما راهخروجیحدیده hodaydah به صنعارابازگذاشتیمتابدونهیچگونهدرگیریشبه نظامیانحوثیبتوانندبدونمقاومتبهصنعابروند . او افزودشبه نظامیانحوثیازبندرحدیدهبعنوانشریاناصلیقاچاقسلاحسنگینازایراناستفادهمیکنند.

وی فاشساختشبهنظامیانحوثیکارپهلوگرفتنکشتیهایکمکرسانبهبندرحدیدهرابامانعروبرومیکنند .   آزاد سازیحدیدهگاماولبرایآزادسازیصنعااستو  عملیات آزادسازیتوسطارتشیمنوباپشتیبانیائتلافعربیراهحدیدهبهصنعارابازکردهتاشبهنظامیانحوثیوابستهبهرژیمایرانازاینشهربدونآنکهمقاومتکنندخارجشوند. او اشارهکرد  جاده هایمنتهیبهبندرحدیدهتوسطحوثیهامینکاریشدهوبهایندلیلنیروهایائتلافباهشیاریپیشرویمیکنندتامانعآسیبدیدنغیرنظامیانشوند

انور قرقاش ازموضعفرانسهبرایکمکبه  مین روبیمنطقهحدیدهقدردانیکرد.

فرانسهبرایکمکبهبرداشتنمیدانهای مینگذاری شدهتوسطحوثیهادراطرافحدیدهوراههایورودیبهشهربانیروهایائتلافهمکاریکرد.

وزیرمشاوردر امور خارجه اماراتگفت: آزادسازی حدیدهکلیدآزادسازیصنعاستحدیدهشریانحیاتیقاچاقاسلحهسنگینازایرانبرایحوثیهاست

قرقاشحوثیها رامسئولکارشکنیدرروندامدادرسانیسازمانمللبهحدیدهدانست.

وزیرمشاوردرامورخارجهاماراتگفت: پیشنهاد فرستادهویژهسازمانمللبهحوثیها  برای خروجازحدیدهوتحویلبندروشهربهنیروهایدولتیتنهافرصتحوثیها برایخروجازاینشهراست .

 

گزارش5 ـ سایت پرتابِ ماهواره کره شمالی به نام ”ساهی“


کره شمالی می گوید گام جدیدی برای حسن نیت برداشته است و سایت پرتاب ماهواره خود به نام ساهی را بسته است: گزارشی از خبرگزاری رویتر

در منطقه ای دور افتاده در شمال شرق کره شمالی، سایتی قرار داردکه موشکهایی در آنجا ساخته میشوند که میتوانند آمریکا را هدف قرار دهند.

در هر حال ، این تاسیسات گسترده، ممکن است ، به چیزی تبدیل شود که دو کشور را به هم نزدیک کند، البته در صورتی که رهبر کره شمالی به تعهداتش در جلسه سنگاپور وفادار باشد و سایتها را منهدم کند.

ترامپ:« ملاقات من با رهبر کره شمالی صادقانه ، مستقیم و سازنده بود».

ترامپ ،رئیس جمهور آمریکا ، به خبرنگاران گفت رهبر کره شمالی به وی قول داده است که بخش اعظمی از سایت ازمایش (برنامه ها) را از دور خارج کند ، اما مشخص نکرد که کدام یک را میخواهد از دور خارج کند.

یک مقام آمریکایی در روز چهارشنبه فاش ساخت این ،( سایت پرتابِ ماهواره به نام ”ساهی“) است، تاسیساتی که در اساس برای آزمایش موتورهای موشکهای دوربرد استفاده شده است

 کره شمالی سایت های دیگری نیز دارد ، اما تحلیل گران میگویند سایت ” ساهی “ ، بسته شده است که میتواند یک ژست مهم حسن نیت به حساب آید.

این سایت یکی از شناخته شده ترین تاسیسات در کره شمالی است که قادر به ثبت مراحل بسیار زیادی ، از جمله اولین پرتابِ موفقیت آمیز (ماهواره های ) فضایی بوده است.

ترامپ گفته است ، این یک پیروزی است و پیونگ یانگ هنوز، تعهدات محسوسی جدیدی نداده است.

ترامپ : «اما یک سند بسیار بسیار جامعی امضاء شده است، و من معتقدم که رهبر کره شمالی به آن سند متعهد است».

 

گزارش ۶ـ بزرگترین فرودگاه مینیاتوری جهان


در ادامه بیست دقیقه گزارشی علمی داریم از بزرگترین فرودگاه مینیاتوری جهان در هامبورگ آلمان:

 40  هواپیمای مسافربری با 360 پرواز در روز، در فرودگاه هامبورگ در حال کار هستند.

این فرودگاه یک مدلِ دقیق با مقیاس 287 از فرودگاه شلوغ و پر ازدحام هامبورگ است ، با مساحتی معادل 125 متر مربع که در حال تبدیل شدن به بزرگترین فرودگاه مینیاتوری جهان است.

سازنده این فرودگاه مینیاتوری ”گرِت براون“ ، یک بومی هامبورگ است.

گرِت براون: در سرزمین عجایب ، به این نقطه رسیدم که میخواهم یک فرودگاه بسازم .

پدرم یک علاقمند تمام عیار به هواپیما بود و من هم مثل او، نزدیک فرودگاه زندگی میکنم و ( به تدریج ) به هواپیماها علاقمند شدم و خیلی زود متوجه شدم که آنها چه امکاناتی میتوانند بدهند...

براون 2 سال برای طراحی نیاز داشت .

او به همراه 40 همکارش ، 4 سال دیگر را روی این پروژه کار کردند که 3.5 میلیون یورو خرج برداشته است.

50000 شکل ، 75 ساختمان ، 90 خودرو ، و تک به تکٍ قسمتها ، با دست، در یک کارگاه که تنها برای این کار اختصاص داده شده بود، ودرست در زیر این فرودگاه اسباب بازی قرار داشت ، ساخته شده است.

بطور خاص یک سیستم میکانیکی برای هواپیما توسعه پیدا کرد.

کلَس پیکال، مهندس مکاترونیک: اینها مانند خودروهای کوچک که در اطراف اینجا حرکت میکنند، ساخته شده اند . آنها موتور و سیستم هدایت دارند .

هدایت آنها توسط کامپیوتر انجام میشود و ما یک باطری در داخل آنها داریم که نیروی موتور را برای حرکت ، تامین کند.

چالش در رابطه با هواپیماها این بود که ( بتوانیم ) آنها را به پرواز در بیاوریم ،که این کار با میله های میکانیکی ، انجام شد. بزرگترین چالش ، بلند شدن و فرود آمدن ( هواپیماها) بر روی باند است.

 

گزارش۷ ـ برخورد سیارک‌ها به زمین


برخورد سیارک‌ها به زمین؛ آیا ممکن است بشر هم به سرنوشت دایناسورها دچار شود؟‌

سیارکها، توده‌های بزرگ صخره و فلز، با شکل کروی یا نامنظم هستند که در فضا پراکنده اند، و این امکان وجود دارد که در مسیر حرکت خود به کره زمین برخورد کنند.

اصابت سیارکها به کره زمین می توانند فاجعه بار باشد: در اثر برخورد یک سیارک کوچک با زمین،‌ ممکن است یک شهر ویران شود و برخورد سیارک بزرگ با زمین ممکن است تمامی سیاره ما را به ورطه نابودی بکشاند.

احتمال برخورد سیارکها با زمین در آینده نزدیک، بسیار کم است. اما این تهدید وجود دارد و باید آن را جدی گرفت. آژانسهای فضایی در سراسر جهان و تیم شکار سیارک‌ها در آژانس فضایی اروپا برای مقابله با این تهدید دست به کار شده‌اند.

روز ۳۰ ژوئن «روز سیارک»  است. سازمان ملل متحد این روز را برای افزایش اطلاع رسانی به ساکنان کره زمین نسبت به تهدید سیارکها برای کره زمین تعیین کرده است.

۶۶ میلیون سال پیش برخورد جرمی آسمانی به پهنای ۱۰ کیلومتر باعث انقراض دایناسورها شد. در حال حاضر جز فسیل و مدلی از اسکلت این دایناسورها که در موزه تاریخ طبیعی وین نگهداری می‌شود، چیزی از آنها باقی نمانده است.

کریستیان کوبرل، مدیر موزه تاریخ طبیعی وین می‌گوید: «۶۶ سال پیش شهاب سنگی به زمین اصابت کرد. در اثر برخورد این شهاب سنگ به پهنای۱۰ کیلومتر، حفره‌ای به قطر ۲۰۰ کیلومتر در زمین ایجاد شد. اگر اتفاق مشابه بیفتد انرژی بسیار عظیمی آزاد می‌شود. این برخورد، باعث بروز چندین زمین لرزه شد، بر زندگی گونه‌های مختلف موجودات زنده تاثیر داشت و آب و هوای کره زمین را تغییر داد. یعنی گونه‌های مختلف حیوانات و جانوران را نابود کرد؛ تقریبا دو سوم آنها منقرض شدند

از ۶۶ میلیون سال پیش اتفاق مشابهی نیفتاده است. در بهمن ۱۳۹۱ (فوریه ۲۰۱۳)‌ جرمی آسمانی وارد جو زمین شد،‌ در آسمان روسیه سوخت و در شهر چلیابینسک به زمین اصابت کرد. قطر این شهاب سنگ حدود ۲۰ متر بود، اما انرژی حاصل از انفجار آن، خسارات مالی و جانی زیادی به همراه داشت.

دانشمندان بیش از ۹۰ درصد سیارک‌های بزرگی را که می توانند تمدن روی زمین را نابود کنند، پیدا کرده‌اند و مسیرشان را زیر نظر دارند. اما تنها چند درصد از سیارک‌های کوچک با اندازه های بین ۵ تا ۵۰۰ متر شناسایی شده اند. کار شناسایی این نوع سیارک ها اکنون آغاز شده است.

 

‌گزارش۸-پروژه رژیم ایران در یمن در حال فروپاشی است


علی محسن صالح معاون رئیس جمهور یمن: پروژه رژیم ایران در یمن که قصد داشت توسط تروریستهای حوثی آن را پیش ببرد، در حال فروپاشی است. عملیات نظامی و مبارزه با عناصر تهدید کننده امنیت و ثبات تا پاکسازی کامل یمن ادامه خواهد یافت.

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: