تحولات ایران و جهان در ۲۰دقیقه-۳تیر

1-پاتریک پویانه مدیرعامل توتال: با وجود خطر وضع تحریم‌های ثانویه آمریکا، نمی‌توانم ریسک ادامه کار در ایران را بپذیرم.

2-آخوند صادق لاریجانی: یکی از چالشهای مهم امروز ما فشارهای بیرونی در زمینه حقوق بشر است، سازمانهای بین المللی اخبارشان را از گروهی مانند (مجاهدین)کسب می کنند.

3-جلسه علنی امروز مجلس براثر کشمکش برسر بحران اقتصادی غیر علنی شد.

 

گزارش1 ـ بحران رژیم ایران در سوریه


سرتیپ اسعد الزعبی کارشناس نظامی امور سوریه می گوید رژیم ایران که با اعتراضات و تظاهرات مردم روبروست، نیازمند اقدام نظامی در جنوب سوریه است. این رژیم بحرانهای خود را به بیرون مرزها صادر می کند:

همزمان با گفتگوهایی که در مورد مناطق کاهش تنش در جنوب سوریه انجام می شود ، رژیم اسد تلاش می کند تا عملیات علیه استان درعا را شروع کند .

در رابطه با تحولات نظامی در جنوب سوریه سرتیپ اسعد الزعبی کارشناس نظامی سوری به اسکای نیوز گفت: برای بررسی این موضوع باید به شروع انقلاب سوریه در سال ۲۰۱۱ برگردیم که تعدادی از جوانان انقلابی در حالی که تنها سلاح های انفرادی و سبک داشتند با باندهای بشار اسد که پنج یا شش لشگر بودند درگیر شدند و بسادگی آنها را کنار زدند.

نزدیک به بیست روز پیش در روزنامه ایزوستیا چاپ روسیه به نقل از یکی از افسران روسی که در سوریه است نوشتند کاری که بشار اسد می کند معنی اش پیروزی با زور بازوی دیگران است . بشار اسد نه ارتش دارد ، نه نیرو دارد و نه تصمیم گیری در دست اوست.تصمیم گیری در سوریه یا در دست روسیه است یا در دست رژیم ایران.

در ارتباط با جنوب سوریه هم باید گفت وقتی رژیم ایران در توافق اتمی شکست خورد و در سوریه هم در توافقاتی که می توانست مقداری از سفره سوریه را بدست بیاورد شکست خورد، با نارضایتی در داخل مواجه شد. در ایران تظاهرات جریان دارد ، نا امیدی و اعتراض وجود دارد . رژیم چون با تهدید سرنگونی روبروست تلاش می کند دست به عملیات نظامی بزند.

سرتیپ الزعبی افوزد:‌ کسانی که الان در جنوب سوریه هستند همگی عناصر نظامی رژیم ایران هستند. رژیم اسد به آنها لباس ارتش خودش را داده، به آنها کارت شناسایی سوری و رتبه و درجه نظامی ارتش سوری داده تا اسرائیل آنها را هدف قرار ندهد. رژیم اسد هم هیچ کاری نمی تواند بکند مگر اینکه به حزب الله و شبه نظامیان تروریستی که وارد سوریه شده اند پناه ببرد.

 

گزارش2 ـ وضعیت پناهجویان سوری در مرز ترکیه


حالا داستان یکی از پناهجویان سوریه در مرز ترکیه را می شنویم. این داستان میلیونها آواره سوری است که براثر جنایات اسد و رژیم ایران خانه و کاشانه خود را رها کردند

احمد مراد ، یک باربر است .

وی مشکل جدیِ کلیه دارد

خانواده وی همچنین باید از ”لما“ که یک دختر بچه 6 ساله است ، مراقبت کند .

”لما“ بینایی خودش را وقتی که کودک بود به فاصله کوتاهی، بعد از اینکه این خانواده از خانه شان و از بمباران سنگین ، بوسیله ارتش اسد در شهر حلب فرارکردند ، از دست داد.

”لما“ همچنین مشکل را ه رفتن و تکلم دارد و باوجودی سالها آزمایشات پزشکی ، کسی نمیداند که چه چیزی باعث این ناتوانایی ها شده است.

پدر ”لما“ : ما با بیماری وی متعجب شدیم و بینایی وی وقتی که ما شهر حلب را ترک کردیم به سرعت رو به وخامت گذاشت.

مراد 2 پسر دارد که به مدرسه نمیروند .

مراد میگوید که در ثبت نام کردن آنها مشکل دارد، این خانواده نیاز به پولی که بدست میآورد دارد

وضعیت مراد ، مقداری از مشکلات پیچیده وی را نشان میدهد که به 4 میلیون مردمی که از جنگ در سوریه فرار کرده اند و تبدیل به پناهنده در ترکیه شده اند ، گسترش یافته است.

بسیاری از آنها در شهر ها اسکان داده شده اند.

این خانواده ها برای پیدا کردن شغل تلاش کرده اند و کمتر از 20 درصد آنها هنوز در کمپ هایی در نزدیک مرز ، زندگی میکنند.

متین کوراباتیر، از مرکز مطالعاتٍ پناهجویان و مهاجرین: ... اخیراً هیچ تغییری در مدیریت اداری کمپ بوجود نیامده است اما مشکل اصلی هنوز در شهر است ، بطور خاص در شهرهای بزرگ که جمعیت زیاد دارد...

 

گزارش3 ـ آنگلا مرکل در لبنان: تنها پول مشکل پناهندگان سوریه را حل نمی کند


دیدار آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان از لبنان بر روی موضوع پناهندگان تمرکز داشت . کارشناسان عقیده دارند تنها کمک های مالی باعث نخواهد شد لبنان از این بحران خارج شود.

سفر صدر اعظم آلمان به خاورمیانه و بیروت پایتخت لبنان که بعد از سفر به اردن انجام شد با هدف بهبودی وضعیت پناهندگان در این کشورها صورت گرفت . او می خواهد تا شرایط را در این کشورها بشکلی تنظیم کند که دیگر پناهندگان به فکر مهاجرت به کشورهای اروپایی و درخواست پناهندگی نیفتند . در این سفر یک هیئت اقتصادی نیز مرکل را همراهی می کردند . سفر مرکل تا جمعه شب یکم تیر ۹۷ ادامه داشت.

 دولت لبنان در سایت خود در روز پنجشنبه ۲۱ ژوئن نوشت از جمله موضوعاتی که بر سر آن در امان و بیروت بحث شد وضعیت پناهندگان بویژه پناهندگان سوری در منطقه بود . کمک به کشورهای منطقه که از تعداد بسیار زیادی پناهنده سوری و عراقی در خاک خود استقبال کرده اند عامل مهمی در قوانین جدید مهاجرت است که مرکل می خواهد آنرا در اتحادیه اروپا جاری کند.

راجح خوری نویسنده و تحلیل گر سیاسی لبنانی در گفتگویی با دویچه وله گفت: اهمیت سفر صدر اعظم آلمان به کشورهای خاور میانه تنها به این دلیل نیست که این کشور بازیگر اصلی و بزرگ منطقه است بلکه آلمان کمک های زیادی را به کشورهای منطقه می کند تا وضعیت پناهندگانی که در این کشورها زندگی می کنند بهتر شود . در همین رابطه لبنان امیدوار است که برخی کمک های مالی به تعویق افتاده را دریافت کند .

از سال ۲۰۱۲ آلمان نزدیک به دو میلیارد یورو کمک را به منظور برنامه های آموزشی و خدماتی، آموزش تیم های امداد رسان و پلیس ویژه اردوگاههای پناهندگی در اردن اختصاص داده بود ولی سال گذشته اردن تنها ۳۷۰ میلیون یورو دریافت کرد .

به نوشته هفته نامه اشپیگل در شرایطی که دولت لبنان به پناهندگان سوری ساکن در این کشور فشار می آورد این فشار باعث برخی محدودیت ها برای آنگلا مرکل می شود .

بعد از اینکه لبنان بیش از ۳۵۰۰ پناهنده را به دلیل ملیت یا دین از این کشور اخراج کرد رابطه اش با سازمانهای بین المللی خراب شد . علاوه بر این، ۴۲ هزار پناهنده دیگر نیز به گزارش هیومن رایتز واچ، با خطر اخراج روبرو هستند.

 

گزارش۴ ـ هشدار دبیر کل ناتو


دبیرکل ناتو هشدار دارد که اختلاف نظرهای سیاسی و خطر درگیریهای داخلی، اتحاد نظامی بین المللی از بین میبرد

دبیر کل ناتو ینس استولتنبرگ YANS STOLTENBERG در یک سخنرانی در لندن اعلام کرد:‌ بقای ناتو ، به نفع 29 کشور عضو است.

ینس استولتنبرگ: «اختلاف نظر واقعی استو (قرار بر این نیست که ) این پیمان تا ابد باقی بماند. اما من معتقدم که ما آنرا حفظ خواهیم کرد».

این اظهار نظر ها و درخواستٍ استولتنبرگ برای همبستگی پیش از جلسه ناتو در ماه آینده بیان میشود . این در حالی است که ترس ازآشکار شدن اختلافات بین کشورهای عضو وجود دارد.

دبیرکل ناتو گفته است گرایشات سیاسی در میان (کشورهای) اروپا و جابجایی ارزشها ، میتواند، تاثیر منفی در تقویت این اتحاد داشته باشد . روشهای تجاری، تغییرات آب و هوایی و آینده توافق هسته ای با رژیم ایران موضوعات کلیدی در مباحثات بین واشنگتن و شرکاء آن هستند.

اما علارغم اختلافات سیاسی ، یک تحلیلگر سیاسی می گوید: نقشی راکه ناتو بازی میکند، بقای آن را تضمین میکند.

 چریس بمبریCHRIS BAMBERY تحلیل گر سیاسی: این دیگر یک اتحاد دفاعی نیست ، این (به صورت ) بسیار زیادی، یک اتحادٍ تهاجمی است ، بطور خاص در رابطه با فدراسیون روسیه ، بدلیل گسترش مرزهای روسیه ، و امکان ملحق شدن اوکراین به ناتو ،که بطور موثری ، قسمتی از آن اتحاد در شرایط فعلی است . حضور ناتو در اروپای شرقی و ساختن پایگاه های ناتو دقیقاً در مرزهای جنوبی و همچنین غربیِ فدراسیون روسیه بیانگر این حالت تهاجمی است.

این یک بازی خطرناک است و من فکر میکنم که ناتو در جای خودش باقی خواهد ماند ،بدلیل اینکه، برای ایالات متحده آمریکا، گسترش ناتو تقریباً در اطراف فدراسیون روسیه موضوع بسیار مهمی است. به همین دلیل حضور ناتو در مرز های روسیه ، افزایش پیدا کرده است.

 

گزارش۵ـ بحران شبه نظامیان وابسته به رژیم ایران در عراق


اخیرا یک درگیری میان شبه نظامیان رژیم ایران و پلیس عراق در بغداد رخ داد و بار دیگر بحرانی را که این کشور با آن روبروست برجسته کرد:

شبه نظامیان در روز روشن دست به تهاجم می زنند به گفته وزارت کشور عراق این درگیری ها زمانی اتفاق افتاد که در خیابان فلسطین در بغداد پنج خودرو تحت تعقیب شبه نظامیان توقیف شدند و حزب الله عراق در این موضوع دخالت کرد.نیروهای ویژه عراقی دفتر گروه حزب الله را در همین منطقه محاصره کردند.

 شبه نظامیان حزب الله خودرو های تحت تعقیب را به نیروهای امنیتی تحویل ندادند و مانع دستگیری افراد مسلحی شدند که از آن خودروها استفاده می کردند .

یک منبع در وزارت کشور عراق اشاره کرد محاصره شبه نظامیان حزب الله عراق وقتی شکسته شد که افراد مسلح این گروه به روی نیروهای ویژه آتش گشودند .

درگیری مسلحانه میان شبه نظامیان حزب الله وابسته به ایران و عناصر پلیس باعث خشم مردم شد . این درگیری بعنوان نشانه ای از نا امنی و نا فرمانی آنها از مقامات دولتی شناخته می شود

معن الجبوریmaan  تحلیل گر سیاسی عراقی به العربیه گفت   از ۱۵ سال پیش تا کنون یک مشکل سیاسی در عراق وجود دارد که هیچ دولتی نتوانسته آنرا حل کند و این ریشه تمامی مشکلاتی است که مردم از آن رنج می برند.  این مشکل علاوه بر فساد اداری و مالی در عراق وجود سلاح در دست احزاب عراقی است .

ما درمورد سلاح خارج از کنترل دولت صحبت می کنیم . از نظر قانونی گفته می شود که تمامی سلاح ها باید در کنترل دولت باشد ولی احزاب عراق مسلح اند . احزاب در عراق بازوهای مسلح خود را دارند و از آن دست بر نمی دارند چرا که عامل قدرت آنهاست . به هر میزانی که نفوذ نظامی آنها در روی زمین بیشتر باشد نفوذ سیاسی شان هم بیشتر می شود.

برای مثال نیروهای حشد الشعبی در شهر آلبوکمال عراق هستند در حالی که دولت عراق قانونا با این امر موافق نیست. قانون عراق می گوید این گروهها نمی توانند به خارج مرزها بروند مگر در صورتی که توافق بین المللی وجود داشته باشد ولی آنها خارج از کنترل دولت هستند . آنچه باعث نگرانی است این ا ست که همین شبه نظامیان را مسئول تأمین امنیت مردم کره اند

 

گزارش 6 ـ تلاش برای برابری زن و مرد در تونس


تونس گام دیگری در مسیر برابری زن و مرد بر می دارد. این بار در زمینه تساوی ارث

سازمانهای مدنی در تونس از رئیس جمهور این کشور خواستند تا با اقداماتی جدی ارثیه میان زن و مرد در تونس مساوی باشد ولی این خواسته با چالشهایی روبرو شده است.

عده ای با آن مخالفت کردند و می گویند با برابری ارثیه میان زن و مرد هویت اسلامی و تونس در معرض تهدید قرار می گیرد ولی عده ای می گویند که این باعث برابری میان تمامی مردم تونس خواهد شد.

بر خلاف وجود چنین موانعی سازمانهای مدنی در تونس فعالیتهایشان را ادامه می دهند تا ایده برابری میان زن ومرد در کشورشان محقق شود . آنها می خواهند دولت با تصویب قوانین و چهارچوبهای قانونی مساوات میان هر دو جنس را برقرار کند ولی این سازمانها با مخالفت برخی اقشار و در صدر آنها آخوندها روبرو شده اند.

این خواسته در گذشته در سایر کشورهای عربی نیز مطرح شده است . مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم یکی از موانع برسر راه این اقدام است. امری اقشار وسیعی از مردم تونس نیز با آن روبرو هستند .

چالش جدید در برابر زنان تونس مخالفت گروههایی که تحت پوشش اسلام فعالیت می کنند و حاضر به دست برداشتن از این تبعیض جنسیتی نیستند. آینده مشخص خواهد کرد مبارزه زنان تونس ایا قدرت غلبه بر این موانع را دارد؟

 

گزارش7 ـ موتور سیکلت های خودران


دیگر موتور سیکلت ها مانند آن چیزی که قبلا می شناختیم نیستند که تنها دو یا سه چرخ ، فرمان و یک صندلی داشته باشد . بلکه علاوه بر این قسمتها سیستم های اتوماتیکی خود ران هم بر روی آنها تثبیت شده است تا بتوانند بدون راننده حرکت کنند

این موتور سیکلت که توسط یک مهندس انگلیسی اختراع شده به راننده اش این امکان را می دهد که هر کجا که بخواهد برود ولی چیزی که آنرا کنترل می کند سیستم خود ران ا ست

سازنده این موتور سیکلت می گوید شاخص های ایمنی برای او بیشتر از سرعت و قدرت اهمیت داشته است

او می گوید دستگاه کنترل نصب شده روی موتور سیکلت باعث می شود که ماموریتش را بهتر از انسانها انجام دهد . مشکل تردد با موتور سیکلت همیشه این بوده که راننده آن هنگام حرکت می بایست روی ایمنی تمرکز کند . من هم به همین دلیل روی موضوع ایمنی موتورسیکلت خودران تمرکز کردم و در نتیجه این وسیله به یکی از امن ترین وسایل تردد تبدیل خواهد شد

 مهم‌ترین‌ چالشی که ساخت موتورسیکلت خودران با آن رو به رو است مساله تعادل است. چیزی که در وسایل نقلیه چهارچرخ اصلا مطرح نیست. اما این موضوع باعث نشده تا مهندسان و طراحان موتورسیکلت این فناوری‌ها را نادیده بگیرند و از کنارش به راحتی عبور کنند. کاهش نقش انسان در راندن موتور سیکلت خودران از جمله اهدافی است که باعث می‌شود دامنه استفاده از آن در هر شرایط جوی افزایش پیدا کند. برقی شدن این موتور سیکلت‌ها از دیگر اهدافی است که دنبال می‌شود.

برای تامین تعادل این نوع موتورسیکلت از سیستم ژیروسکوپ استفاده می شود. با سیستم ژیروسکوپ تعادل وسیله برقرار می‌شود و می‌توان با خیال راحت به آن اعتماد کرد.

 

سوریه: درخواست کمک فوری برای غیرنظامیان استان درعا


شورای استان درعا در جنوب سوریه ، مناطق و روستاهایی که از چهار روز گذشته هدف حملات هوایی نظامیان و شبه نظامیان جنایتکار اسد گرفته است را "مناطق فاجعه زده" اعلام کرد. این شورا که وابسته به اپوزیسیون سوریه است برای مردم منطقه درخواست کمک اضطراری کرد.

منبع:‌آناتولی 2تیر

 
لطفا به اشتراک بگذارید: