بحران شبه نظامیان وابسته به رژیم ایران در عراق-20دقیقه-گزارش5-3تیر

گزارش۵ـ بحران شبه نظامیان وابسته به رژیم ایران در عراق


اخیرا یک درگیری میان شبه نظامیان رژیم ایران و پلیس عراق در بغداد رخ داد و بار دیگر بحرانی را که این کشور با آن روبروست برجسته کرد:

شبه نظامیان در روز روشن دست به تهاجم می زنند به گفته وزارت کشور عراق این درگیری ها زمانی اتفاق افتاد که در خیابان فلسطین در بغداد پنج خودرو تحت تعقیب شبه نظامیان توقیف شدند و حزب الله عراق در این موضوع دخالت کرد.نیروهای ویژه عراقی دفتر گروه حزب الله را در همین منطقه محاصره کردند.

 شبه نظامیان حزب الله خودرو های تحت تعقیب را به نیروهای امنیتی تحویل ندادند و مانع دستگیری افراد مسلحی شدند که از آن خودروها استفاده می کردند .

یک منبع در وزارت کشور عراق اشاره کرد محاصره شبه نظامیان حزب الله عراق وقتی شکسته شد که افراد مسلح این گروه به روی نیروهای ویژه آتش گشودند .

درگیری مسلحانه میان شبه نظامیان حزب الله وابسته به ایران و عناصر پلیس باعث خشم مردم شد . این درگیری بعنوان نشانه ای از نا امنی و نا فرمانی آنها از مقامات دولتی شناخته می شود

معن الجبوریmaan  تحلیل گر سیاسی عراقی به العربیه گفت   از ۱۵ سال پیش تا کنون یک مشکل سیاسی در عراق وجود دارد که هیچ دولتی نتوانسته آنرا حل کند و این ریشه تمامی مشکلاتی است که مردم از آن رنج می برند.  این مشکل علاوه بر فساد اداری و مالی در عراق وجود سلاح در دست احزاب عراقی است .

ما درمورد سلاح خارج از کنترل دولت صحبت می کنیم . از نظر قانونی گفته می شود که تمامی سلاح ها باید در کنترل دولت باشد ولی احزاب عراق مسلح اند . احزاب در عراق بازوهای مسلح خود را دارند و از آن دست بر نمی دارند چرا که عامل قدرت آنهاست . به هر میزانی که نفوذ نظامی آنها در روی زمین بیشتر باشد نفوذ سیاسی شان هم بیشتر می شود.

برای مثال نیروهای حشد الشعبی در شهر آلبوکمال عراق هستند در حالی که دولت عراق قانونا با این امر موافق نیست. قانون عراق می گوید این گروهها نمی توانند به خارج مرزها بروند مگر در صورتی که توافق بین المللی وجود داشته باشد ولی آنها خارج از کنترل دولت هستند . آنچه باعث نگرانی است این ا ست که همین شبه نظامیان را مسئول تأمین امنیت مردم کرده اند.
لطفا به اشتراک بگذارید: