بن‌بست در برجام، بن‌بست در FATF – ۳تیر۱۳۹۷

بن‌بست در برجام، بن‌بست در FATF – ۳تیر۱۳۹۷


گزیده ای از اظهارات مهره ها و رسانه های رژیم


 

 

در حالی که بحث برجام و بحث FATF هر دو در رژیم داغ است، خبر می‌رسد که قرار است روحانی و لاریجانی قرار است در رابطه با FATF با خامنه‌ای دیدار کنند. روشن است که پیام آنها در این دیدار آن است که به خامنه‌ای تفهیم کنند که جز تن دادن به FATF چارة دیگری نیست. این را وکیلی عضو هیأت رئیسة مجلس ارتجاع تلویحا اشاره کرده و گفته اعلام خارج شدن این لایحه از دستور کار مجلس نظر شخصی افراد بوده و نظر هیات رییسه مجلس نیست و برداشت ما از سخنان رهبری هم مخالفت مطلق نبوده بلکه برداشت ما این بود که ایشان معتقد هستند که FATF نکات مثبتی دارد و باید براساس ملاحظات کشور مجلس قانون‌گذاری کند و برداشت قطعا این نبوده که ایشان خواستار خروج این لایحه از دستور کار مجلس هستند. این خبر حتماً بحث FATF را داغتر می‌کند.
در این بحث، باند خامنه‌ای و بخصوص دلواپسان استدلال می‌کنند که وقتی آمریکا ما را تحریم می‌کند و درِ هر معامله و تعاملی را به روی ما می‌بندد، پیوستن به چه مسأله‌یی از ما حل می‌کند جز این که ما به دست خودمان قید و بند دیگری بر دست و پای خودمان می‌بندیم و خود تحریمی می‌کنیم و حتی قادر به تغذیة‌ نیروهای برون مرزی و حتی قادر به دادن حقوق به پاسداران و بسیجی‌های خودمان نخواهیم بود. اما باند مقابل استدلالش این است که اگر هم از برجام خارج شویم و هم از FATF سر باز بزنیم، کار نظام تمام است؛ در حالی که هنوز امیدی به نجات برجام با اروپا هست، بخصوص اگر با آمریکا وارد مذاکرة مستقیم بشویم و شرط آن هم این است که حسن نیت خودمان را با پیوستن به FATF به اثبات برسانیم. گزیده‌یی از اظهارات و مطالب هر دو باند را می‌شنویم:

 

 نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:


وقتی شما عضو اف ای تی اف بشوید نهادها یعنی شخصیت های حقیقی و حقوقی داخل کشور شما نمی توانند با این نهادها و شخصیت های حقیقی و حقوقی داخل کشور خودتان که توسط آنها تحریم شده اند همکاری بکنند یعنی داخل کشور خودمان کشور را به دو گروه تحریمی و غیر تحریمی تقسیم میکنیم.

... تازه آن موقعی که آمریکا عضو برجام بود و اروپایی ها هم به برجام متعهد بودند ما نتوانستیم کار مالی و پولی بکنیم حالا که آمریکایی ها از برجام خارج شدند تمام تحریمهای ثانویه آمریکا برگشته و نظام مالی و پولی ما عملا تحریم است و نظام مالی و پولی دنیا با ما کار نخواهد کرد اگر چه دربرجام هم نکرد ولی الان دیگه اصلا نمیکنه حالا وقتی که نظام مالی وپولی دنیا به جهت تحریمهای آمریکا با ما کار نخواهد کرد ما چه عضو اف ای تی اف بشویم چه نشویم چه در بلک لیست اف ای تی اف قرار بگیریم چه نگیریم نظام مالی و پولی دنیا با ما کار نمیکنه پس چرا خودمون را برویم محدود بکنیم؟ خودمون بدست خودمون بریم تعهدات بین المللی را بپذیریم که طرف مقابل این تعهدات را عمل نمیکنه و ما هیچ بهره ای نمی بریم.

 

سایت حکومتی عصر ایران۲ تیر


رئیس توتال: نمی‌توانم به خاطر ایران شرکت را در معرض تحریم قرار دهم

ما به ایران رفتیم به این خاطر که برجام تحریم‌های ثانویه را برداشت. حتی یک مورد شرکت بین‌المللی مثل توتال وجود ندارد که بتواند با وجود تحریم‌ها در کشوری کار کند.» من می‌دانم که حرف‌هایم ممکن است به مذاق بعضی رهبران اروپایی خوش نیاید اما شما باید با واقعیت روبرو شوید و واقعیت این است که سرمایه جهان امروز در دست آمریکا است. اینکه آیا توانایی آمریکا در تحمیل قوانینی به دیگر کشورها درست است یا نه، جای بحث دارد اما به من به عنوان مدیرعامل توتال مربوط نیست. من رئیس یک دولت نیستم.«وقتی بازاری بسته می‌شود ما هم باید دست از آن بکشیم. من نمی‌توانم توتال را در معرض تحریم‌های ثانویه قرار دهم. این غیرممکن است

 

امیرحسین زمانی‌نیا دیپلمات رژیم ۲ تیر


زمان به سرعت می گذرد و اروپایی ها هنوز به صورت عملی برنامه جامع و مشخصی برای حفظ برجام ندارند در حالی که بسیاری از شرکت های اروپایی ایران را ترک می کنند نمی توان خیلی نسبت به آینده خوشبین بود. صبر استراتژیکی ایران لبریز شده چرا که همانطور که گفتم تعادل برجام با خروج آمریکا و تحریم های جدید از بین رفته است. آنهایی که معتقدند برجام اهمیت دارد باید بزودی دوایی برای این درد پیدا کنند.

 

واعظی رئیس دفتر آخوند روحانی ۲ تیر


پشت‌پرده را نمی‌دانند، طرح مطالبات می‌کنند

برخی افراد بدون اینکه اطلاعاتشان کامل باشد و از شرایط کشور جامعه آگاه باشند فکر می کنند کشور در شرایط قبل از تحریم آمریکاست و همه آنچه در ذهن داشتند را مطرح می کنند

نظر رئیس جمهور این است که بدانیم الان با برخی محدودیت ها از سوی آمریکا مواجه هستیم و باید بتوانیم در داخل کشور انسجام, وحدت و هماهنگی قوای سه گانه را دنبال کنیم تا مسائل مان را حل و فصل کنیم. از سوی دیگر باید بتوانیم محدودیت ها و توانایی را به نحوی درست به مردم منتقل کنیم چراکه مردم خوبی داریم که همراه ما هستند.

موسویان دیپلمات سابق رژیم ۲ تیر


از نظر من مهم‌ترین تصمیم سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی در حیات امام‌(ره) پذیرش قطعنامه ۵۹۸ بود

به‌نظر من در تاریخ رهبری آیت‌الله خامنه‌ای هم مهم‌ترین تصمیم سیاست خارجی ایران، پذیرش برجام بود

اکنون که آمریکا از برجام خارج شده، جمهوری اسلامی در آستانه سومین تصمیم مهم تاریخی خود در سیاست خارجی قرار گرفته است.

به‌نظر من برجام منهای آمریکا، به معنی پرواز ایران با یک بال سالم (غنی‌سازی‌، آب سنگین و...) و یک بال شکسته یا حداکثر نیمه شکسته (منافع اقتصادی) خواهد بود. چون واقعیت این است که مجموع توانایی روسیه و چین و اروپا و سایر قدرت‌های جهانی در تأمین منافع اقتصادی برجامی ایران منهای آمریکا، حداکثر 50درصد خواهد بود. این 50درصد هم درصورتی تحقق خواهد یافت که ایران بتواند مشکلات مدیریتی داخلی نظام اقتصادی خود را حل کند

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: