مذاکره با آمریکا حماقت و خیانت یا تدبیر و مصلحت؟ - ۳نیر۱۳۹۷

مذاکره با آمریکا حماقت و خیانت یا تدبیر و مصلحت؟ - ۳نیر۱۳۹۷


گزیده ای از اظهارات مقامات و رسانه های رژیم


 

 

‌ بحث مذاکره با آمریکا همچنان داغ است، اما در برابر حملات باند خامنه‌ای به طرفداران مذاکره با آمریکا که آنها را به حماقت یا خیانت متهم می‌کنند، حالا شاهد آن هستیم که اینها هم به تدریج از حالت سکوت خارج شده و با صراحت بیشتر و صدای بلندتری از ایدة مذاکره دفاع می‌کنند و آن را در شرایط وخیمی که رژیم دارد، عین تدبیر و مصلحت می‌دانند. البته هنوز تعدادی از این مدافعان مذاکره به‌خصوص کسانی که سمت رسمی دارند، این کار را با احتیاط انجام می‌دهند، از این قبیل که حالا وقتش نیست و زود است، یا ما باید با ملت آمریکا مذاکره کنیم؛ اروپا یا آمریکا باید تعهد بدهند که دوباره آمریکا بدعهدی نکند و از این قبیل... گزیده‌یی از اظهارات و مطالب طرفداران و حامیان ایدة‌ مذاکرة مستقیم با آمریکا از نظرتان می‌گذرد:

 

سایت حکومتی دیپلماسی ایرانی ۲ تیر


برجام می توانست یک آغاز و مسیر باشد، اما محدود و شاید هم مسدود شد. هنوز می توان راه یافته و از بیراهه رفتن گریخت. بعضا ترس عین تدبیر و تهور عین حماقتی می گردد که انتهای آن به شکست می انجامد. بسیاری از کسانی که مستقیم و یا غیرمستقیم خواهان گفتگوی میان تهران و واشنگتن می باشند، کهنه سربازان جنگند که بعضا روحا و جسما با زخمه های جنگ روز را شب، و شب را صبح می کنند. در مسائل میان ایران و آمریکا مذاکره و صلح خواهی از موضع عزت، مصلحتی از دریچه حکمت است، لذا اجازه داده و بگذاریم راه بهتر در فضای آزاد نظرات یافت گردد. آزادگی و بزرگی در مبارزه با ظلم است اما باید تعمق کرد کدام راه می تواند از ظلم بزرگتر و ویرانگر تر جلوگیری نماید.

 

جواد امام از باند اصلاح طلب ۲ تیر


ما با مذاکره ای که منافع کشورمان را تامین کند مشکلی نداریم

مذاکره ای به نفع ماست که منافعمان را تامین کند، اما ترامپ می گوید که کاری می کند که ما سر میز مذاکره بنشینیم. این نوع موضع گیری تحقیر کشور ماست و نامش مذاکره نیست. آیا معنای مذاکره بدون شرط به این معناست که هر چه ترامپ خواست بگوید و برای ما تکلیف بگذارد؟ این تسلیم شدن است نه مذاکره.

برای مذاکره مجدد ترامپ باید نسبت به اتفاقاتی که تاکنون رخ داده است، از خود تعهد نشان بدهد تا ما برای آینده بدانیم با چه کسی طرف هستیم و چه ضمانتی برای مذاکره وجود دارد.

 

جلال جلالی زاده عضو سابق مجلس ارتجاع ۲ تیر


ما تجربه یک دور مذاکره را با آمریکا داشته ایم، می توان با تجربه بیشتری به سمت نوعی از توافق رسید که در پایان هیچ کشوری نتواند آن را نادیده بگیرد و یا ملغی کند ما امروز تجربه ناموفق درهای بسته دیپلماسی کشورهایی نظیر کوبا و کره شمالی را شاهدیم.

با بازگشت تحریم ها قطعا فشارهای به مراتب بیشتر از سال های اولیه دهه 90 شمسی بر کشور تحمیل خواهد شد.

به هر صورت ما باید واقعیت های ملموس کف جامعه را ببینیم. نمی توان با شعار شکم مردم را سیر کرد

این را یقین بدانید که با افزایش مشکلات اقتصادی مردم و پیدا شدن گرانی، بیکاری، فساد و وضعیت سخت تحریمی دامنه صبر مردم و پیاله حلم آنها هم به پایان خواهد رسیدجامعه ایران تا یک درجه تحمل و توان مقابله خواهد داشت، از آن حد که بگذرد خودبه خود نارضایتی ها پدیدار خواهند شد، به خصوص در میان قشر کم درآمد جامعه؛ اکنون جامعه راه اعتراض را پیدا کرده است. لذا نباید این مسائل را شوخی گرفت. دیگر در میان نسل جدید کشور خبری از آن صبر انقلابی دهه 60 نیست

 

تابش عضو مجلس ارتجاع ۲ تیر


ما مذاکرات معدودی را با موضوعات مشخص با آمریکایی‌ها داشته‌ایم که آخرین آنها هم برجام بود. ممکن است بعد از این هم مذاکراتی بنا به مصالح کشور با آنها داشته باشیم؛ اما از سر عزت و بدون پیش شرط و در راستای مصالح ملی ملت ایران تاکنون ثابت کرده که اهل مذاکره و گفتگو است و هر زمان هم منافع ملی و مصالح کشور اقتضا کرد از مواضع برابر و بدون پیش شرط با کشورها گفتگو خواهیم کرد.

 

سایت حکومتی فرارو ۲ تیر


انتقاد خاتمی از درخواست مذاکره مستقیم با آمریکا

در شرایطی که این افراد با ادبیات کاملا خصمانه و موهن علیه کشور تهدید و توهین می‌کنند، پیشنهاد کنار گذاشتن آداب دیپلماتیک و مذاکرات بی‌قید و شرط با آمریکا، نقض کرامت ایران است و اینگونه رفتارها نتیجه‌ای به سود منافع ملی در برنخواهد داشت. همه دلسوزان و علاقمندان به ایران، اکنون نگران هستند و رشد فزاینده تهدیدات از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی تنها علیه نظام جمهوری اسلامی نیست بلکه علیه ایران است و کسانی که مدعی دوست داشتن ایران هستند نباید به نحوی در این فضا علیه کشور عمل کنند.

محمد علی وکیلی عضو مجلس ارتجاع ۲ تیر


مذاکره با آمریکا آری یا خیر؟

این روزها مسئله ما با جهان وارد مرحله جدیدی شده است. شاید به جرات بتوان گفت که هیچگاه چالش‌های بین‌المللی ما اینگونه که اکنون است، نشده بود.اگر نگویم که در حساسترین مقطع تاریخی جمهوری اسلامی هستیم، دست‌کم می‌توانم بگویم در یکی از حساسترین مقاطع حیات جمهوری اسلامی ایران هستیم. حاجت به گفتن نیست که سرنوشت ما تا کجا به نحوه عبور ما از این گذرگاه مهم گره خورده است.

 
لطفا به اشتراک بگذارید: