نتایج یکصدوهفتادمین اجلاس اوپک در وین – ۳تیر۱۳۹۷

نتایج یکصدوهفتادمین اجلاس اوپک در وین – ۳تیر۱۳۹۷


گفتگو با علیرضا معدنچی


ضد و نقیض‌گویی رژیم دربارة نتایج اجلاس اوپک


 

در روزهای اخیر اجلاس 174ام اوپک در وین تشکیل شد تا در بارة میزان تولید کشورها عضو و مشخص کردن سهمیه تولید اعضا برای ماههای آتی تصمیم بگیرد. از آنجا که به خاطر تحریمهای نفتی رژیم ایران که باعث می‌شود طی ماههای آتی صادرات نفت ایران کاهش پیدا کند مسألة روی میز این اجلاس چگونگی جبران آن بود. چیزی که رژیم با آن مخالفت می‌کرد. در مورد نتیجه این اجلاس تناقضی بین آنچه خبرگزاریهای بین‌المللی از وین گزارش می‌کنند با ادعاهای رژیم وجود دارد. رسانه‌های رژیم مطالب مغشوش و ضد و نقیضی انتشار دادند. اما واقعیت چیست؟ این موضوع گفتگوی امروز ما با علیرضا معدنچی است.

 

س: این تناقضی بین آن چه خبرگزاریها می گویند با آن چه رسانه های حکومتی تبلیغ می کنند چیست؟

ج: تناقض این است که خبرگزاریها ازجمله رویتر می گویند رژیم ایران در اجلاس اوپک از آن چه گفته بود یعنی مخالفت با افزایش سطح تولید اوپک عقب نشینی کرده است، در حالی رسانه های حکومتی و خود وزیر نفت روحانی این را نمی گویند و بر عکس چنین جلوه می دهند که خواست رژیم عملی شده و پذیرفته شده است. البته با حرفهای پیچیده و اظهارات مبهم.

خبرگزاری رویتر در این مورد گفته است: اعضای اوپک برای افزایش تولید روزانه یک میلیون بشکه‌ای نفت از ماه ژوئیه به توافق رسیده اند. این خبر در حالی منتشر می‌شود که بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران پیش از این گفته بود که کشورش افزایش یک میلیون بشکه‌ای سقف تولید اوپک را نخواهد پذیرفت. با این حال آقای زنگنه روز جمعه پیش از آغاز نشست عمومی و پس از دیدار با خالد فلاح، وزیر انرژی عربستان بر خلاف مواضع پیشین، دستیابی به توافق را محتمل دانسته بود.

 

س: حالا واقعیت کدام است؟

ج: واقعیت در یک کلمه خلاصه می شود. تصمیم اوپک به افزایش یک میلیون بشکه تولید نفت. درست به اندازة کاهش تولید نفت رژیم به خاطر تحریمها. این هم چنان که رسانه های حکومتی هم گفته اند یک شکست برای رژیم است. حداقل این بود که وزیر نفت رژیم با این تصمیم مخالفت می کرد یا به قول روزنامة حکومتی جهان صنعت دیروز این تصمیم را وتو می کرد، در حالی که همین کار را هم نکرد. حالا بر اساس چه ملاحظاتی این قابل بحث است و البته خودش نکتة مهمی است. خود زنگنه و خبرگزاریها به نقل از او گفته اند که پس از ملاقات با خالد الفالح وزیر نفت عربستان نظر زنگنه عوض شده و با تصمیم افزایش یک میلیون بشکه یی نفت مخالفت نکرده است. این یک عقب نشینی آشکار است که لا به لای تبلیغات و انواع پوششها و ادعاها آن را می پوشانند تا آن طور که تلویزیون رژیم شب گذشته دوم تیر تبلیغ می کرد به عنوان یک پیروزی جلوه دهند. تلویزیون رژیم در این مورد گفت: «.....» این درحالی است که جهان صنعت در این مورد نوشته است: .....

روزنامه حکومتی جهان صنعت ۲ تیر:

موفقیت به سبک زنگنه

توافق دیروز اوپک، در حالی که افکار عمومی کشورمان تهدید وزیر نفت را جدی گرفته بود و تصور می‌کرد هرگونه افزایش میزان تولید نفت، با وتوی ایران مواجه می‌شود، ممکن است شکستی برای دیپلماسی نفتی جمهوری اسلامی ایران به حساب آید. چنان که پس از صدور این بیانیه اوپک برخی اظهارنظر کردند که توافق عربستان- روسیه بر وتوی ایران چیره شد و تهران در مقابل افزایش تولید اوپک، کوتاه آمد

اخبار تلویزیون رژیم 970402

چهارمین نشست تولید کنندگان نفت عضو و غیر عضو اوپک پایان یافت یافت و دو طرف بر پایبندی بر توافق دو سال پیش برای کاهش تولید و عرضة یک میلیون و 800هزار بشکة نفت تأکید کردند. ایران از مخالفان هرگونه افزایش تولید نفت اوپک بود.

«««««««««««««

تلویزیون رژیم 970402

زنگنه: تصمیم گرفتیم همون طوری که قبلا هم من گفتم این بود که ما برای تصمیمی که قبلا داشتیم دوباره تأکید کردیم در 2016 اون معتبره و فقط گفتیم که این تصمیم صد در صد اجرا بشه.

خالد الفالح وزیر نفت عربستان: ما روی این توافق به اجماع کامل رسیدیم و این یک میلیون شامل اعضای اوپک و غیر اوپک خواهد بود

طبق این توافق فقط کشورهایی که بیش از میزان تعهد خودشان کاهش تولید و عرضه داشتند به سهمیة خود باز می گردند.

کشورهای صادر کنندة نفت در ماههای گذشته یک میلیون بشکه نفت کمتر به بازار عرضه کردند.

بر اساس توافق ۲۰۱۶ میان اوپک و تولیدکنندگان غیراوپک، مقرر شده بود که روزانه ۱.۸ میلیون بشکه نفت از بازار حذف شود، اما در حال حاضر این رقم به ۲.۸ میلیون بشکه در روز رسیده است و توافق ۱۰۰ درصدی به معنای آن است که یک میلیون بشکه به تولید نفت کنونی اضافه خواهد شد.

جولیان لی، تحلیل گر مسائل نفتی، در یادداشتی که برای بلومبرگ نوشته است، توافق روز گذشته را «یک پیروزی بزرگ» برای دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، می‌داند، چرا که تصمیم اوپک منجر به آن خواهد شد که دیگران، به ویژه عربستان سعودی، جای خالی نفت ونزوئلا و ایران را پر خواهند کرد.

 

س: خب چرا موضوع به این روشنی را عکس جلوه می دهند؟ یا باید مخالفت می کرد یا باید می گفت بنا بر این ملاحظات مخالفت نکردیم؟

ج: این همان بدبختی نظام است که همه جا ظاهر می شود. این نمودهایی از بن بست رژیم است که هر جا به شکلی ظاهر می شود. از همه مهمتر در حرفهای خود خامنه ای در مورد مهمترین موضوعاتی که رژیم با آنها دست به گریبان است. مثلا شما همین جریان رفتن مجلس ارتجاع پیش خامنه ای را در نظر بگیرید که امروز برخی جنبه های آن روشنتر شد.

کمااین‌که حرف زدن خامنه ای دربارة FATF خیلی ها را به اشتباه انداخت ولی واقعیت چیز دیگری بود)

ایلنا امروز گزارش داد: محمد علی وکیلی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، امروز‌ با اشاره به برخی مباحث مطروحه درباره خروج لایحه FATF از دستور کار مجلس با توجه به ملاحظات و سخنان رهبری گفت:‌ اعلام خارج شدن این لایحه از دستور کار مجلس نظر شخصی افراد بوده و نظر هیات رییسه مجلس نیست.

تا الان که من در جریان قرار دارم هیات رییسه مجلس هیچ تصمیم قطعی در خصوص این موضوع نگرفته است.
برداشت ما از سخنان رهبری هم مخالفت مطلق نبوده بلکه برداشت ما این بود که ایشان معتقد هستند که FATF نکات مثبتی دارد و باید براساس ملاحظات کشور مجلس قانون‌گذاری کند و برداشت قطعا این نبوده که ایشان خواستار خروج این لایحه از دستور کار مجلس هستند.

حالا موضوع اوپک هم همین طور است. حتی رمق مخالفت در جلسه برایشان نمانده است چون می خواهند کاسة گدایی در دست دارند و دنبال منت کشی از عربستان هستند که البته تا حالا کمترین پاسخی هم نگرفته اند اما توان و زور و رمق ایستادن در مقابل فشارهای جهانی و منطقه یی را هم ندارند.
لطفا به اشتراک بگذارید: