نفت و معضل صادرات بحران جدید رژیم – ۳تیر۱۳۹۷

نفت و معضل صادرات بحران جدید رژیم – ۳تیر۱۳۹۷


گزارشی از اظهارات مهره های نظام حول جدیدترین معضل اقتصادی رژیم در سطح بین المللی




 

در حالی که هنوز تحریمهای اصلی آمریکا و مشخصاً تحریم نفتی رژیم هنوز شروع نشده، اما در چشم‌انداز قرار گرفتن این تحریمها، موجب شده که هم شرکتهای نفتی از شراکت با رژیم انصراف بدهند و هم خریداران نفت ایران در صدد فسخ قرارداد خود و پیدا کردن فروشندة دیگری برآیند و در نتیجه شیب نزولی صادرات نفت ایران شروع شده و با شتاب رو به پایین و کاهش در حرکت است. این امر موجب تحولاتی در بازار جهانی نفت هم شده و از جمله روسیه و عربستان اعلام آمادگی کرده‌اند که جای خالی نفت ایران در بازار را پر کنند و مانع از نوسان و بالا رفتن قیمت نفت شون. این موضوع طبعاً‌ در درون رژیم هم بازتاب داشته است. در اینجا گزیده‌یی از بازتاب تحولات بازار نفت در درون رژیم از نظتون می‌گذره:

خبرگزاری سپاه پاسداران ۳ تیر


درسی که نشست اخیر اوپک برای ایران داشت

کارشناسان بازار نفت بر آنند که بعد از خروج آمریکا از توافق هسته ای که در تاریخ 18 اردیبهشت صورت گرفت و متعاقبا بازگشت تحریم ها که با مهلت 180 روزه آمریکا یعنی بعد از تاریخ 13 آبان 1397 همراه خواهد بود، عرضه نفت ایران در بازارهای جهانی با مشکلاتی مواجه خواهد شد. اخیرا «بیژن زنگنه»گفته «فکر نمی‌کنم که آنها (خریداران نفت ایران) بتوانند از ایالات متحده معافیت بگیرند. ما می‌خواهیم راه دیگری پیدا کنیم.»

.حال بایستی ملاحظه کرد که واکنش بازارهای جهانی و شرکت های خریدار مواد خام نفتی نسبت به تاثیر نشست اخیر اوپک بر روی افزایش تولید با نگاهی به رفتار ترامپ و آمریکا و فشار واشنگتن بر روی بانک ها و شرکتهایی که در زمینه تولید و صادرات نفت ایران دخیل هستند، تا چه حد سبب واکنش بازار نسبت به خرید نفت ایران می شود.

در خصوص توافق روسیه – عربستان بایستی به این نکته اشاره کرد که هر کشوری به دنبال افزایش منافع ملی خود است. افزایش تولید نفت طبیعتا برای روسیه سود بیشتری را به همراه دارد.

 

سایت حکومتی نامه نیوز ۲ تیر


معنای تصمیم سرنوشت ساز اوپک چیست؟

آیا روسیه به ایران خیانت کرده است؟

بهروز نعمتی، عضو هیات رئیسه مجلس و عضو کمیسیون انرژی نیز که در اجلاس اوپک همراه وزیر نفت بود در یک رشته توئیت توشت:

«مذاکرات به سختی پیش میره. متاسفانه روس ها مثل همیشه در زمان های حساس جا خالی میدن»

«روسیه نمی تواند شریک استراتژیکی برای ما باشد. آزموده را آزمودن خطاست»

«تقریبا می توان گفت روسها همیشه به ما رکب جدی زدن؛ بازم گلی به جمال ونزوئلا»

 

سایت حکومتی فرارو ۲ تیر


مقامات آمریکایی از ژاپن خواسته‌اند واردات نفت از ایران را به طور کامل متوقف کند در حالی که در دوران تحریم‌های قبلی دولت وقت آمریکا از خریداران نفت خواسته بود در قبال دریافت معافیت از محدودیت‌های مالی این کشور، میزان واردات نفت ایران را هر شش ماه حدود ۲۰ درصد کاهش دهند. با فشاری که روی خریداران نفت ایران در اروپا و سایر نقاط برای توقف واردات از ایران وجود دارد، این احتمال وجود دارد که تولید ایران تا پایان سال میلادی جاری کاهش پیدا کند. تحریم‌های آمریکا علیه شرکت تولیدکننده آلومینیوم روسال روسیه را می‌توان هشداری برای خرید نفت ایران به حساب آورد. دولت آمریکا اهمیتی نمی‌دهد که تحریم‌ها چه مشکلاتی برای دوستان یا دشمنانش ایجاد می‌کنند.

هرمیداس باوند دیپلمات سابق رژیم ۲ تیر


رویکرد روسیه در هماهنگی با عربستان برای فروش نفت در تقابل با ایران است

حدود شصت درصد درامد ارزی روسیه از فروش نفت و گاز است. مهمترین رقیب روس‌ها، سعودی‌ها هستند بنابراین مسکو بی‌میل نیست که سیاست‌های نفتی خود را با ریاض هماهنگ کند. این رویکرد، تامین‌کننده منافع حداکثری روسیه است و به نوعی در تقابل با ایران است. در اینجا شاهد هستیم که روس‌ها نه منافع تهران بلکه خود را در نظر گرفتند.

دنیای شرق نمی‌تواند صد در صد تامین‌کننده نیازها و منافع ایران باشد. از طرفی، مسکو و پکن درصدد بهره‌مندی حداکثری برای انتفاع و سود بیشتر از شرایط هستند. این یک نگاه و تحلیل غلط است که فکر کنیم شرق می‌تواند پشتوانه خوبی برای ایران در برابر غرب باشد چراکه آنها در زمان‌های حساس پشت ایران را خالی می‌کنند.

روزنامه حکومتی جهان صنعت ۲ تیر:


موفقیت به سبک زنگنه

توافق دیروز اوپک، در حالی که افکار عمومی کشورمان تهدید وزیر نفت را جدی گرفته بود و تصور می‌کرد هرگونه افزایش میزان تولید نفت، با وتوی ایران مواجه می‌شود، ممکن است شکستی برای دیپلماسی نفتی جمهوری اسلامی ایران به حساب آید. چنان که پس از صدور این بیانیه اوپک برخی اظهارنظر کردند که توافق عربستان- روسیه بر وتوی ایران چیره شد و تهران در مقابل افزایش تولید اوپک، کوتاه آمد

 

سایت حکومتی انتخاب ۳ تیر


زنگنه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به موضع‎گیری‎های اخیر روسیه درباره افزایش عرضه نفت، نسبت به این کشور چه احساسی دارید، گفت:

«آدم واقعیت‎ها را باید درک بکند. چرا الکی دلخور بشیم توقع زیادی از هیچ کس نباید داشت.

جمله معروف چرچیل را یادتان است. چرچیل ازش می‌پرسند شما چطور با روسیه که دشمن استراتژیک ماست، در جنگ جهانی دوم بود متحد شدید، بریتانیا هیچ دوست و دشمن دایمی ندارد، فقط منافع ملی دایمی دارد.» 00.42

مهدی محمدی از باند خامنه ای ۲ تیر






لطفا به اشتراک بگذارید: