بحران ارز و دلایل و علل آن – ۵تیر۱۳۹۷

بحران ارز و دلایل و علل آن – ۵تیر۱۳۹۷


گزیده ای از اظهارات مهره ها و کارشناسان و رسانه های رژیم


 

 

قیام بازار که جرقة آن از بحران ارز و رسیدن قیمت دلار به 9هزار تومان کلید خورد، رژیم را سراپا تکان داده است. بحران ارز وجهی از بحران مرگبار اقتصاد کشور است که به قول یکی از روزنامه‌های حکومتی در آستانة انفجار است.

این بحران در حالی اوج گرفت که از خود روحانی تا سایر اعضای دولت او مانند نوبخت و سیف و غیره... یکی پس از دیگری به صحنه می‌آمدند و از فرط خالی بودن چنته‌شان از هر گونه راه حلی به طور احمقانه‌ای می‌گفتند که اوضاع اقتصاد خوب است. گرانی ارز و سکه و خودرو منشأ روانی دارد یا ناشی از توطئه دشمن خارجی است. آش آن قدر شور بود که تلویزیون رژیم نیز شنبه شب گذشته طی برنامه‌یی برای آن که آبی بر آتش مردم بریزد به این مسآله پرداخت و از مقامهای دولتی خواست که بیایند و به مردم توضیح بدهند؛‌ قسمتهایی از این برنامه را می‌بینیم:

مسئولان دولتی بیایند توضیح بدهند بگند نقشه شون چیه برنامه شون چیه چه کارهایی قراره انجام بدهند اینکه همینجوری در فضای سکوت خبری بگذاریم بمانه خب ممکنه شایعات خدایی نکرده شکل بگیره توسعه پیدا بکنه, ممکنه خدایی نکرده دشمن های کشور از این فضا استفاده کنند, بیائیم جواب بدهیم به مردم صادقانه جواب بدهیم, بعضی ها که میگند نه اصلا خبری نیست اصلا چی؟ خبری نیست همه چی عادی یه الان همه گل و بلبل الان ما چقدر خوشحالیم و اینها؛

وقتی که ارزش پول ملی کم بشه وقتی که مثلا تورم تو یک بازارهایی اتفاق بیفته قطعا این به بازارهای دیگه هم منتقل میشه دیگه و بعضی از مردم ممکنه نگران بشوند بگند خب اگر قرار باشه مثلا یک تورم 50 درصدی 100درصدی ما داشته باشیم ما خرج زندگی مان را چطوری در بیاوریم ما که درآمد هامون زیاد نشده زیاد نمیشه ما داریم اینجوری فقیرتر میشویم و یکی بیاد توضیح بده که این جریان کی قراره متوقف بشه راه حلش چیه؟ چه کار باید بکنیم...

تلویزیون رژیم در برنامه‌های دیروز خود قسمت خیلی کمی در حد یکی دو دقیقه از گزارشهای خود را به انعکاس حرفهای مردم اختصاص دادند تا البته چنین وانمود کنند که تمام خواسته و اعتراض مردم جنبة اقتصادی دارد؛ به هر حال خوب است آنها را هم ببینیم و بشنویم:

 

تلویزیون رژیم 4خرداد 97


اما ببینیم پولهایی که به این ترتیب از جیب عموم مردم خارج می‌شود، چگونه و با چه مکانیسمی صورت می‌گیرد و نقش حکومت آخوندی در این میان چیست. البته قضیه آن قدر روشن است که تلویزیون رژیم در همان برنامه‌یی که صحبتش بود هم به آن اشاره می‌کند:

مجری رژیم:‌07.19دلار 4200 تومانی وقتی به یک عده ای داده میشه و وقتی که دلار 4200 تومانی به همه داده نمیشه یعنی یک عده ای دارند از این دلاره استفاده میکنند ممکنه بیایند جنس هاشون را به قیمت دلار آزاد تو بازار بفروشند ممکنه اصلا پوله را بگیرند بروند یک جای دیگه یک کار دیگه ای بکنند

ما خواهشمان اینه که فهرست دریافت کنندگان ارز 4200 تومانی را منتشر بکنه بانک مرکزی بگه به چه کسانی چقدر داده؛ مردم ما بریم خودمان رصد کنیم ببینیم که این آقایانی که میگیرند یا آن خانمهایی که احیانا میگیرند این دلار 4200 تومانی را جنسهایشان را به چه قیمتی تو بازار میفروشند و این پولها را چقدرش را رفتند وارد کردند ما میخواهیم خودمان مردم خودشون پیگیری میکنند این لیست کسانی که این رانت را در اختیار دارند ... این را بانک مرکزی منتشر بکنه و ما میخواهیم بگیم که همه اگر مطالبه بکنیم یک همچین چیزی را آنوقت بانک مرکزی ناچار خواهد شد که این لیست را منتشر بکنه ببینیم اصلا تویشون آقازاده هست؟ فک و فامیل کسی هست ؟

معلوم است که چنین لیستی هرگز منتشر نخواهد شد. یا لااقل توسط رژیم منتشر نخواهد شد. مگر این که مثل ماههای آخر رژیم شاه که کارکنان شریف بانک ملی اسامی دزدهای رده بالای رژیم شاه را که میلیونها دلار را از کشور خارج کرده بودند، منتشر کرده بودند. افراد شریف دیگری که به این قبیل لیستها دسترسی دارند چنین کاری بکنند.

اما جدای از این مطلب، کارشناسی که در این برنامه شرکت دارد، نکاتی در باره اقتصاد داغان کشور دارد که شنیدنی است؛ گوش کنید:

ظاهری کارشناس حکومتی ـ تلویزیون رژیم 3خرداد 97


امروز اقتصاد ایران در چه شرایطی به سر میبره؟ اگر تو یک کلیدواژه من بخواهم بگم آقای اسفندیاری امروز اقتصاد ایران تشنج کرده مثل یک مریضی که تشنج کرده این مدل مریض و پزشک را من اصرار دارم برای اینکه مخاطب ما مخاطب عامی یه بهش تاکید بکنم؛ خب شما وقتی یک مریضی را تشنج کرده می بری پیش دکتر اولین سوال ازتون می پرسه میگه که چرا تشنج کرده؟ آیا قبلا تشنج هم داشته؟ بله اقتصاد ایران در سالهای 90 تا 92 یکبار تشنج کرد و شما فرمودید که ما از آن تجربه درس نگرفتیم باید بگیم باید راست بگیم مردم ما اگر از تجربه سالهای 90 تا 92 در اقتصاد ایران درس گرفته بودیم امروز دوباره اقتصادمون تشنج نمیکرد...

خواهش میکنم روی این آمارها توجه کنید سال [ قطعی ] موقعی که آقای روحانی آمده بر سر کار سال 92 حجم نقدینگی ایران بوده 470 هزار میلیارد تومان آخرین آمارهایی که بانک مرکزی منتشر کرده پایان سال 96 آقای اسفندیاری چقدره؟ 1500 هزار میلیارد, چند برابر شده؟ 

مجری رژیم: دیگه سه چهار برابر شده

ظاهری: سه برابر شده این نقدینگی

اما باز هم سؤال این است که این پولها که از جیب ملت در آمده به جیب چه کسانی رفته و از جیب چه کسانی در آمده است. گوش کنید:

ظاهری: این مشکل اساسی اش میدانید کجاست؟ این زرده را می بینید [ اشاره به جدول 1305 میلیارد ] 90 درصدش دست یک و شش دهم درصد سپرده گذاران است آقا اینها تو این بحرانهای اقتصادی چه جوری تصمیم میگیرند؟ آن مسئول محترم می آید میگه آقا آخر سال گذشته یک عده ای بیش از 30 میلیارد دلار سرمایه شان را از کشور خارج کردند خب اینها همون هایند دیگه و من اتفاقا همینجا سوال میکنم آقا مسئولین ما که نباید فقط بیایند توصیف کنند که مردم بلافاصله می پرسند شما چه کار کردید؟

مجری رژیم:مثلا اینکه یک خانمی تخم اردک و تخم مرغش را رفته تو شمال بساط کرده یک مامور دولت رفته زده تخم مرغهایش را خرد کرده بیچاره کرده زندگی این آدم را این الان هیچ ربطی اصلا به خارج و اینها نداره این داشته تخم مرغهایش را می فروخته.

 

ملاحظه کردید؟ قضیه همان 4درصد و 96درصد است که قالیباف گفت. آن 4در صد که در حاکمیت‌اند در عرض یک روز با بالا پایین کردن قیمت ارز و سکه، صدها و هزارها میلیارد تومان به جیب می‌زنند. از جیب چه کسانی؟ از جیب همان خانم روستایی که چند تا تخم‌مرغ آورده که در بازار بفروشد، اما مأموران حکومتی می‌ریزند و لابد به بهانة سد معبر همانها را هم می‌شکنند. از جیب همان زحمتکشانی که برای تأمین نان بخور و نمیر برای خانواده‌هایشان کولبری می‌کنند اما هر روز هدف تیر پاسداران قرار می‌گیرند؛ اما آیا اینها از طرف مردم بی‌پاسخ می‌ماند. پاسخش همین طوفان بنیان‌کنی است که در گرفته و کشتی رژیم را در معرض غرق قرار داده و کشتی نشینان حاکم را دچار وحشت کرده و به جان هم انداخته است:

ظاهری:میدانید مثل چیه؟ مثلا توی یک کشتی همه مان هستیم من دارم زیر پای خودم را میکنم بعد یکی میگه داری چی کار میکنی؟ میگم خب میخواهم این را بکنم تو دستم اگر کشتی غرق شد من خودم را نگه دارم, آقا اگر کشتی غرق شد همه مان غرق میشیم این را باید ببینیم.

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: