قیام تیرماه و ابراز وحشت از آن در نظام آخوندی – ۶تیر۱۳۹۷

قیام تیرماه و ابراز وحشت از آن در نظام آخوندی – ۶تیر۱۳۹۷


گفتگو با علیرضا معدنچی


معنی استمرار اعتصاب و اعتراض


 

 

قیام تیر ماه امروز چهارمین روز خودش رو پشت سر گذاشت. امروز قیام با استمرار اعتصاب گسترده و سراسری بازار تهران و ادامة‌ حرکتهای اعتراضی در گوشه و کنار تهران و شماری از شهرهای کشور ادامه پیدا کرد. قیام تیر ماه رژیم رو هم سراپا تکون داده و همون طور که در گزارشی که پخش شد و دیدیم دیروز منجر به ورود سران سه قوه و سخنرانی اونها شد و در مجلس ارتجاع هم امروز مثل دیروز محور اصلی و جدی سخنرانی نمایندگان رژیم، قیام و ابراز وحشت از اون بود. گفتگوی امروز ما با علیرضا معدنچی هم به این موضوع اختصاص دادیم.

س: ابتدا می‌خواستم خواهش کنم که شما یک شمه و تصویری از قیام طی امروز و دیروز به بینندگانمون ارائه بدین که ببینیم قیام در چه مرحله‌ای است.

ج: رژیم دیروز نیروهای زیادی بسیج کرده بود و با روشهای خاص خودش دست به سرکوب می زد. از روشهای ویژه رژیم استفاده از خشونت زیاد بدون استفاده از گلوله جنگی است. از جمله شلیک با تفنگهای ساچمه یی که افراد را به طور سطحی زخمی می کند ولی از کار می اندازد و اگر به چشم اصابت کند مثل کشاورزان اصفهان که 9نفرشان چشم خود را از دست دادند یا اگر به نقاط حساس بدن اصابت کند خطر مرگ دارد. همچنین گفته می شود از تفنگهای رنگ پران برای علامت گذاری و شناسایی استفاده می کردند.

همچنین از گاز اشک آور به میزان زیاد استفاده کردند. مأموران لباس شخصی آشکارا کلت به دست گرفته بودند و اموال مردم را تخریب می کردند. براساس گزارشها دهها نفر ( که تا 60نفر هم گفته شده است) دستگیر شدند. قاعدتا باید شمار دستگیریها بیشتر باشد.

همچنین از اقداماتی مانند بستن متروها برای جلوگیری از تحرک جوانان و تجمع در نقاط مختلف استفاده کردند از جمله خط 2 از متروی ملت را تعطیل کردند.

ولی به رغم این اقدامات سرکوبگرانه دیروز و امروز اکثر قریب به اتفاق بازاریان به اعتصاب خود ادامه دادند و به‌رغم تهدیدهای رژیم مغازه‌های خود را باز نکردند.

دیروز تظاهر کنندگان که اغلب جوانان بودند با شجاعتی چشمگیر در نقاط مختلف از جمله خیابان ملت ، خیابان لاله زار ، خیابان اکباتان و خیابان فردوسی به جنگ و گریز و رویاروییهای بزن در رو با مأموران یگان ویژه درگیر شدند که این درگیریها چند ساعت ادامه یافت. جوانان با سطلهای زباله و آتش زدن آنها راهبندان ایجاد کرده و با نیروهای سرکوبگر مقابله می کردند.

در صحنه یی در خیابان لاله زار خطاب به مزدوران فریاد می زدند: بیا بیا و به سوی آنها سنگ پرتاب می کردند. در همین خیابان شعار مرگ بر خامنه ای هم می دادند.

تظاهرات علاوه بر تهران همزمان در کرمانشاه، شیراز، کرج، تبریز، اصفهان،‌ اراک هم جریان داشت.

البته رژیم همزمان با این اقدامات سرکوبگرانه از سایر شیوه‌ها مثل تهدید و تطمیع، وعده‌های توخالی و تبلیغات گسترده و توسل به شیوه‌هایی برای منحرف کردن قیام و مخدوش کردن ماهیت آن هم برای مقابله با قیام استفاده کرده است.

 

س: در گزارشهایی که قبل از این گفتگو دیدیم، رژیم اقدامات مختلفی رو برای ممانعت از قیام به عمل آورده. مگر رژیم نهایتاً راه دیگری به غیر از سرکوب هم داره؟ چرا به چنین شیوه‌هایی متوسل می‌شه؟

ج: البته پایة همة‌ این شیوه‌ها و ترفندها، مثل خبرها و گزارشهایی که تلویزیون رژیم پخش می‌کند، سرکوب است؛ کمااینکه امروز هم که خامنه‌ای به صحنه آمد و با دژخیمان قوة قضاییه دیدار و صحبت کرد، بخصوص روی سرکوب تحت عنوان صلابت و قاطعیت تأکید کرد و در عین حال از آنجا که نمی‌تواند با سرکوب تنها مسأله حل کند، دجالگری را هم به آنها توصیه کرد که در افکار عمومی (یعنی تبلیغات)بادی خیلی هنرمندانه (یعنی با حداکثر فریب و ظاهرسازی و دجالیت) ظاهر شد.

این همان ویژگی اصلی این رژیم، یعنی دجالگری است که آن را از سایر دیکتاتوریها متمایز می‌‌کند. که خودش کاری را می‌کند، جنایتی را مرتکب می‌شود و آن را به گردن خود قربانی یا عمدتاً به گردن اپوزیسیون و مشخصا مجاهدین می‌‌اندازد. مثلا همین دیروز مأموران نیروی انتظامی همان طور که در فیلم دیدیم به مغازه‌های مردم حمله می‌کنند، شیشه‌های در و ویترین آنها را می‌شکنند و بعد نمایندة‌ رژیم در مجلس از رژیم و از ارگانهای اطلاعاتی و امنیتی میخواهد که مرتکبان را شناسایی و مجازات کند.

پیشتر از این هم، روز عاشورا، بمب در حرم رضا منفجر می‌کند و هم با قتل مردم بیگناه موجب ارعاب مردم می‌شود و هم آن را به گردن مجاهدین می‌اندازد تا چهرة تنها دشمن جدیش را که کمر به براندازیش بسته مخدوش و شیطانی جلوه بدهد. یا مثلا کشیشهای سرشناس مسیحی را به شکل فجیعی به قتل می رسونه که جامعة معترض مسیحی را مرعوب و وادار به سکوت کنه و همین جنایت رو برای شیطان سازی به گردن مجاهدین می‌اندازد.

یا تلاش می‌کند به وسیلة تعدادی از مزدوران اطلاعاتی خودش با ریشهای تراشیده و تی شرت و بلوزهای آستین کوتاه، با شعارهای انحرافی، ماهیت قیام را که عمیقا انقلابی و با خواستهای دموکراتیک و آزادیخواهانه است مخدوش جلوه دهد. اما این ترفندها برای مردم لو رفته است.

که از جمله خود را در شعارها نشان می‌داد که عبارت بود از:

مرگ بر خامنه ای، وای به روزی که مسلح شویم، مرگ بر دیکتاتور، نترسید نترسید ما همه باهم هستیم، مرگ بر گرانی و خطاب به مأموران ضدشورش: بی غیرتا حیا کنید مملکتو رها کنید.

 

س: اقدامات سرکوبگرانه را رژیم از دیروز تشدید کرده؛ این اقدامات چه تأثیری روی قیام داشته؟

ج: تاثیرات کوتاه مدت و مقطعی است و در بلند مدت رژیم هیچ راهی برای فرار از کمند قیام مردم ندارد.

نتیجه این که به رغم سرکوبگریها و دجالگریهای رژیم، قیام ادامه یافت . تشدید سرکوب باعث خاموش شدن آن نشد بلکه باعث عمق و رادیکالیزه شدن بیشتر آن شد.

و همچنین جنگ و گریز جوانان نشان می دهد که بستر برای فعالیت کانونهای شورشی فراهم است و امکان عضو گیری و گسترش سریع وجود دارد.

ورود سران سه قوه و مقالاتی از نوع آنچه جمهوری اسلامی نوشت و در هشدار به باند رقیب سرنگونی را پیش بینی کرد بیانگر عمق وحشت رژیم و واقعیت قیام است.

اما رژیم هیچ جوابی برای مطالبات مردم ندارد کما این که در همین گزارشی که پخش شد، یکی از نمایندگان رژیم در مجلس گفت:‌ « وقتی هئیت رئیسه اعلام میکند هفته حضور در حوزه انتخابیه به خدا تن مان می لرزه برای اینکه پاسخ به ایرادات مردم نداریم برای شبهات مردم جواب نداریم».

این بیان حال کل رژیم است که هیچ جوابی برای مردم و خواستها و مطالبات بحقشان ندارد.

 

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: